Seuraavan aiheen satuin löytämään muutaman mutkan kautta. En muista reittiä tarkalleen, mutta satuin löytämään viime marraskuussa Jens Kyllösen blogin. Jumalauta olin pettynyt. Siis siihen miten kauan minulla kesti löytää kyseinen blogi! Blogin aloitusviesti on kirjoitettu marraskuussa 2014..
Te kenelle Jens Kyllönen ei sano mitään, niin kyseessä on yksi maailman menestyneimmistä pot limit omaha pelaajista. Miehen itsensä Twitter- kuvauksessa lukee "Young in life. A dinosaur in poker." Mikä kiteyttää aika hyvin tän -89 syntyneen suomalaisen tarinan. Fiksu sälli kyseessä, joka oli vielä ajoituksensa kanssa onnekas ja harjasi itelleen mm. alle 20-vuotiaana 1M€ arvoisen kämpän Helsingin keskustasta. Myöhemmin rollit on vaan kasvaneet ja nyt isojen pelien kuivumisen myötä ja pelikassan koon takia on suunnannut katseensa yhä enemmän osakkeiden treidaamiseen, asuntosijoituksiin ym. sijoituksiin.
Te kenelle pot limit omaha ei sano mitään, niin kyseessä on yksi pokerin pelimuoto, jota on pelattu Internetissä aika isoista rahoista viimeisen ~13 vuoden aikana. Kyllösen lisäksi moni muukin suomalainen on menestynyt siinä kansainvälisellä tasolla.
Vedonlyöjät ja pokerinpelaajat ovat mielestäni serkuksia. Ei ihan veljiä kuitenkaan, mutta samaa porukkaa joka tapauksessa. En osaa sanoa, että miten pörssissä pelaavat sijoittuvat tässä suhteessa, mutta samoja lainalaisuuksia löytyy kaikista kolmesta lajista. Odotusarvo, panostus, edge ts. etu markkinoihin/toisiin pelaajiin nähden, strategiat, peliteoria, analyysi ja niin edelleen. Näitä riittää ja uusia juttuja tulee kokoajan.
Mutta jos tämä kuvitteellinen sukulaisuus ei riitä mahduttamaan tätä aihetta tämän otsikon alle, niin kerrottakoon, että blogin sivunumerolla #36 viimeisessä viestissä kysytään Jensiltä aiheesta vedonlyönti. Päivämäärä on 8.7.2017 ja aiheena on Mayweather vs McGregor. Siitä eteenpäin kannattaa lukea muutama sivu. Tulee paljon kaikenlaista näkemystä vedonlyöntimarkkinoista suomen kielellä (joukossa toki hieman finglishiä, ominaista pro pokeripelaajille ja betsareille ;) ) . Blogi löytyy allaolevan linkin takaa:
https://www.sijoitustieto.fi/sijoituske ... huoneistoa
Ja sitten siihen varsinaiseen aiheeseen. Viime viestini loppuosassa mainitsen varsin trendikkäitä sanoja; tekoäly, koneoppiminen, algoritmit ja tottakai Google. Lisätään listaan vielä Susquehanna International Group & quantitative trading.
Kyllönen kävi siis tuolla Susquehanna International Group:illa harjoittelussa. Oli päässyt todennäköisesti pokeriammattilais taustallaan tosi pätevään joukkoon, missä ~19 muuta heppua oli Jenkkilän huippuyliopistoista.
Jensiltä siis kysyttiin blogissaan: "Paljonko Suskuhanna ja Jensin henkilökohtainen hedgefund aikovat panostaa Mayweatherin voittoon McGergorista?"
Jens kirjoitti:Hauskaa, että otit urheiluvedonlöynnin puheeksi, sillä SIG mainitsi panostavansa siihen tällä hetkellä Dublinin toimistollaan (jenkeissä urheiluvedonlyönti on vissiin muutamaa osavaltiota lukuunottamatta laitonta) . Kuulemma heidän mielestään on "unsophisticated market", vaikka mä oon aina kelannut sen olevan tosi tehokas. Kai se riippuu vähän mihin vertaa, varmaan SIGin silmissä ei-niin-tehokas.
Loppupeleissä Kyllönen löi 365k€ Mayweatherin voitolle. Mielipide markkinoiden tehokkuudesta kääntyi ainakin kyseisen ottelun kohdalla. En tiedä, muuttuiko mielipide kuitenkaan vedonlyöntimarkkinasta yleisellä tasolla. Kysymällä varmaan selviäisi. Joka tapauksessa, tuo oli itselleni aika mielenkiintoinen uutinen, että tunnettu huipputradingfirma aikoo panostaa resurssejaan urheiluvedonlyöntiin. (Ennen kuin epäilet, onko huipputradingfirma edes suomen kieltä, niin ks.
https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusar ... ittelijana)
Ennen kuin urheiluvedonlyönti saadaan lailliseksi Yhdysvalloissa, ja ennen kuin Googlen & kumppanien tekoälyt pieksee meidät kaikki. Pääsemme kohtaamaan SIG:in.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... arket-odds
Ennen kuin alan tuottamaan tämän sekavampaa tekstiä väsymyksen vuoksi. Päätän viestin pohdintaan; Miksi minun pitäisi välittää tästä? Mitä minä tästä saan? Mitä minun pitäisi tehdä?
Vastaukset kysymyksiin vaihtelee yksilöstä ja hänen toiveistaan riippuen. Mutta, koska kirjoitan tätä Suomen johtavalle vedonlyönnin infosivustolle, oletan, että teistä ainakin osaa kiinnostaa tämä tieto.
Isot pelurit tulevat/ovat tulossa isoille markkinoille. Jos haluat pärjätä isoilla markkinoilla, suosittelen joko
a) Olemaan poikkeuksellisen taitava työssässi.
b) Yhdistämään voimasi muiden vedonlyöjien kanssa. Tarkoittaa se sitten käytännössä syndikaatin perustamista, ajatustenvaihtoa Internetin välityksellä tai mitä tahansa yhteistyötä.
c) Panostamaan riittävästi tutkimus & kehitystyöhön, jolloin analyysisi, sekä menetelmäsi kestävät vertailun näiden isojen pelureiden vastaaviin.
Paras ratkaisu lienee kaikkien kolmen kohdan yhtäaikainen toteuttaminen. Joka onnistuessaan johtaa ennemmin tai myöhemmin siihen, että te olette yksi isoista pelureista ketä muut pelkäävät. Yksittäinen vedonlyöjä, joka ei ole poikkeuksellisen taitava on helposti tykinruokaa markkinoilla. Tätä yritän sanoa.
Minikommentit