Tomzie kirjoitti:
Mulla oli esim. Argentiina ~63% suosikki Norsunluurannikkoa vastaan. Nyt kun Italia (kutakuinkin sama taso mitä Arg) kohtaa mun papereissa noin luokkaa Norsunluurannikkoa heikomman Ghanan, niin tuonna mä suunnilleen pääsen.
Mulla on saman tyyliset perustelut kuin Tomziella miksi Italia on illan viimeisessä ottelussa lapulla. Italia ja Argentiina on mulla suunnilleen samaa tasoa keskenään, kun taas Norsunluurannikko on ainakin puoli luokkaa kovempi kuin Ghana. Ero rankingeissa näkyy myös prosenteissa, mulla oli ARG 59% ja ITA 64%.
Italia kuitenkin maistui vain suorana voittona, ei tasoituksella esim. hc -1 jossa vaatisi Italian kahden maalin voittoa osuakseen, ja yhden maalin voitolla vain omat takaisin. Italialle on tyypillistä voittaa otteluita todennäköisemmin tasan 1 maalilla kuin mitä joukkueen ja sen vastustajien välisistä voimasuhteista ja maalimääristä voisi päätellä. Eli normaalisti (muut jalkapallomaat keskimäärin) tuollaisella tasoerolla ja maalimäärillä tulee jalkapallossa enemmän selvempiä 2 ja 3 maalinkin voittoja. Italiaanot kun on tasan 1 maalin johdossa, ovat erittäin taitavia myös pitämään sen eivätkä lähde yrittämään lisätä johtoa, ja joskus ovat kaatuneetkin tähän varmistelu taktiikkaansa kuten esim. 2004 EM-kisoissa kun jäivät jo alkulohkoon. Sama pätee myös ainakin kahteen Italian liigan kovimpaan joukkueeseen, Juventus ja AC Milan, jotka kummatkin vetävät selvästi enemmän tasan 1 maalin voittoja otteluissaan kuin mitä jalkapallossa keskimäärin tulee sellaisilla tasoeroilla ja maalimäärillä, tämä käy ilmi tilastoista ja ollut hyvin voitollinen pelitaktiikka usean vuoden ajan pelata Juventuksen ja Milanin voittoja, mutta olisi ollut tappiollista pelata Juventus ja Milan hc -1 tai varsinkin hc -1,5 eli voittamaan vähintään kahdella maalilla, kun kertoimiinkin verrattuna niin suuri osa joukkueiden voitoista on tasan 1 maalin voittoja. Juventuksen ja Milanin otteluissa tuli reilussa viiden kauden otoksessa 29% tasan 1 maalin voittoja kummallakin joukkueella, kun normaalisti jalkapallossa noilla tasoeroilla ja maalimäärillä tulee yli 5%-yks. vähemmän tasan 1 maalin voittoja eli voitoista suurempi osa on selvempiä voittoja. Juventuksella tasan 1 maalin voittoja 98/333 ottelussa, Milanilla 100/339 ottelussa, mukana Serie A:n otteluiden lisäksi cup-ottelut ja Eurocupit. Italian joukkueessa on 5 Juven ja 5 Milanin pelaajaa.
Näissä perusteluissa "normaalisti" tarkoittaa vain mun Excel-tilastoja jalkapallosta n. 10-15 vuoden ajalta, joku toinen on voinut kerätä erilaisen otoksen ja päätynyt erilaisiin lukemiin.
Italian ja Argentiinan rankingit on varmaan kaikille aika selkeät, Norsunluurannikonkin ehkä, mutta vaikeimmasta joukkueesta Ghanasta lisätietoja tuolla ->
viewtopic.php?t=15255
Minikommentit