Otetaan nyt kantaa tuohon altavastaaja kerroin kysymykseen kun olen kerran vetopörssi fani.
Altavastaajille (tarkoitan alle 15% arviota) mielestäni löytyy parhaiten vetopörssistä. Välillä ei ole kuin hieman yli bookkeri tason ja joskus jopa 2x, vaikea kuitenkin ennustaa minkä matsin kertoimet pomppaavat superpallon lailla korkealle ja mitkä lässähtävät pannukakuiksi. Se joka osaisi kertoimien tason ennustaa luottavasti voisi tehdä osakekauppaa niillä. Tuntuu vahvasti siltä, että vetopörssien kulttuurissa on kovempi kerroin koska muuten ihmiset ilmeisesti ostavat ne mielummin bookkerilta sekä komission takia (n.4% paikasta riippuen).
Tämän tyylisiä kertoimia olen pistänyt merkille jalkapallossa, jääkiekkossa, jääpallossa ja käsipallossa. Joskus voivat kertoimet olla suurempiakin (tai jopa pienempiäkin) mitä taulukkoni antaa, mutta tämä on vain minun "yleisnäkemys", joten kannattaa suhtautua siihen varauksella. Harvoin tarjotaan näiden maksimi arvojen yli suuremmalla summalla. Aika toivotanta tuntuu olevan saada kaupaksi altavastaajia alle bookkereiden tason. Bookkeri linjan kerroin ensin.
8 --> 8.5-10
10 --> 11-15
15 --> 16-25
20 --> 22-40
Kertoimien eläminen tuntuu olevan pitkälle kiinni (back/lay) kilpailusta, sarjasta, bookkerien linjojen eroavaisuuksista ja suosikista. Harvoin olen huomannut altavastaajien kertoimien olevan monta tuntia alle bookkeri tason JOS kauppa on muuten kyllä kohteessa luistanut (=perähikiä sarjassa voi välillä olla hiljaista).
Jos joku tykkää pelata altavastaajia jollakin kaavalla, niin yleensä reilut tinkimiset menee paljon paremmin läpi altavastaajilla kuin suosikeilla. Aina kannattaa yrittää tinkiä parempaa kerrointa jos ei ole kiire kohteen kanssa ja pääsee useampaan kertaan vielä koneelle esim. duunissa kahvitauolla. Voihan sen loppuosan panoksesta sijoittaa bookkerille jos ei mieleistä kerrointa vetopörssistä saa tarpeeksi pelattua.
Olen jo pitkään miettinyt miksei vetopörssit kunnolla lyö itseänsä vielä läpi, sillä suurin osa meistä taitaa pelata suht pienellä kassalla jolloin vetopörssin tarjonta yleisimmissä lajeissa (ainakin Betfairilla) tuntuu riittävän rahallisesti. Jos Gigantti perustaisi vetopörssin niin mainoslause kuuluisi varmaan näin:"Se on nyt vain tyhmää pelata pienemmällä kertoimella."

Minikommentit