Lisää infoa:
Kirkollisverolaskuri
http://www.eroakirkosta.fi/
Sata syytä erota kirkosta
Terveisin Sputnik -säästöä kertynyt jo tuhansia euroja
Vedonlyöntibonus: 100 % 200 € - Winnerz.com
Tuotto: -19.28 yks.
Palautus%: 67.87%
Panosten ka: 8.57 yks.
Vetoja: 7
Tuotto: -109.66 yks.
Palautus%: 95.74%
Panosten ka: 14.63 yks.
Vetoja: 176
Jos tässä ylikommunistisessa verohelvetissä ei pystytä valtion veroilla pitämään huolta niistä jotka eivät voi itse pitää itsestään huolta niin ei siihen pystytä kirkollisveron kanssakaan.Onhan tietty varmaan kivaa jollain hieman paremmalla autolla ajaa laitapuolen kulkijan ohitse tai juoda jotain hieman parempi laatuista viiniä noilla itselle säästyneillä rahoilla.
Jokainenhan saa tehdä mitä lystää, mutta pitää muistaa mitä noilla rahoilla tehdään. Kirkossa edelleen vähäuskoisenakin oleva ja kirkollisveronsa mielellään maksava.
Tuotto: +0.00 yks.
Palautus%: -
Panosten ka: -
Vetoja: 0
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ei tuo rahan säästö ole se aivan päällimmäinen juttu mulle olla kirkkoon kuulumatta. Asiaan liittyy paljon muutakin mm elämänkatsomusta, filosofiaa, henkisiä arvoja/aatteita sekä kannanottoja. Vaikka kirkkoon kuuluminen olisi ilmaista, en kirkkoon liittyisi.Eltzu kirjoitti:Jos Sputnikin "tekee onnelliseksi" kirkollisveron säästö, niin suotakoon se hänelle.
Asioista voi kuitenkin aina keskustella, vaihtaa mielipitetä sun muuta. Ei tässä ketään olla "käännyttämässä", lähinnä pikkasen herätellään ihmisiä miettimään asioita. Mun mielestä tällaisistakin asioista voi ihan hyvin keskustella tälläkin foorumilla. Musta on mielenkiintoista kuulla ihmisten ajatuksia melkeinpä asiasta kuin asiasta.winorloose kirjoitti:Mun mielestä nää on semmosia päätöksiä, että ei niitä tehdä ylikerroin.com:n "ohjeiden" perusteella. Tai en ainakaan itse tee.
Tuotto: +4.21 yks.
Palautus%: 103.60%
Panosten ka: 1.31 yks.
Vetoja: 89
Ilman muuta voi keskustella ja on hyvä keskustella. Yleinen turina on yleistä turinaa toivottavasti jatkossakin. Ehkä enemmän keskustelua voisi aiheesta syntyä uskonnollisilla tai kirkollisilla keskustelupalstoilta. Mutta mikä ettei täälläkin...joulupataketjusta kirkollisveroketjuun, kirkollisveroketjusta uskonto- tai kirkkoketjuun?Sputnik kirjoitti: Asioista voi kuitenkin aina keskustella, vaihtaa mielipitetä sun muuta. Ei tässä ketään olla "käännyttämässä", lähinnä pikkasen herätellään ihmisiä miettimään asioita. Mun mielestä tällaisistakin asioista voi ihan hyvin keskustella tälläkin foorumilla. Musta on mielenkiintoista kuulla ihmisten ajatuksia melkeinpä asiasta kuin asiasta.
Tuotto: +9.21 yks.
Palautus%: 101.49%
Panosten ka: 2.18 yks.
Vetoja: 285
Asia nyt sattuu olemaan vain niin, että luterilainen usko kuuluu aika vahvasti suomalaiseen kulttuuriperimään ja kirkkoon kuulutaan koska kristinusko on eräällä tavalla "osa suomalaisuutta". Suurin osa suomalaisista kuitenkin on kasvatettu kristiuskon periaatteiden mukaisesti, joten jos uskon asioita ei missään vaiheessa rupea kyseenalaistamaan, niin eikö normaali suomalainen ihminen silloin pohjimmiltaan ole kristitty?Peoplez kirjoitti:Suomalaiset on hirveen tekopyhää kansaa. Kirkkoon kuulutaan koska siihen pitää kuulua mutta moniko rukoilee vapaa-ajallaan kuten vaikka muslimit?
No joo, rajanveto mikä on käännyttämistä ja mikä tiettyjen faktojen kertomista saattaa olla vähän vaikeaa hahmottaa. Mutta ei nyt tehdä siitä isompaa juttua. Toki mielelläni enemmänkin kerron aiheestaJaude kirjoitti:
EDIT: Kyllä noi Sputnikin linkit ja otsikko nyt pikkuisen viittaa käännytysyritykseen vaikka mies(?) muuta väittääkin
Uuden hautaustoimilain mukaan valtionkirkon (siis ev-lut) pitää tarjota hautaustoimet samalla hinnalla niin kirkkoon kuuluville kuin kuulumattomillekkin. Oli kirkollisveroa maksanut sitten 0 euroa tai 60 vuotta. Tästähän syntyi julkisuudessakin isoa keskustelua, kirkko toki olisi halunnut pitää vanhan systeemin ja eri hinnat "pakanoille".Manku kirjoitti:Niinhän se on, että kirkon vaikutuksen huomaa vasta kuollessaan; hautapaikan edullisuudessa ja (kirkko)häitä vietettäessä...
Olet ihan oikeassa. Yksi pointtini oli, että herkemmin leimataan käännyttämisyrityksiksi ns. uskovaisten argumentointi. Tuli mieleen siitä, kun jollakin palstalla sitä oli... Vastaanotto oli aika...sivistymätönSputnik kirjoitti:No joo, rajanveto mikä on käännyttämistä ja mikä tiettyjen faktojen kertomista saattaa olla vähän vaikeaa hahmottaa. Mutta ei nyt tehdä siitä isompaa juttua. Toki mielelläni enemmänkin kerron aiheestaJaude kirjoitti:
EDIT: Kyllä noi Sputnikin linkit ja otsikko nyt pikkuisen viittaa käännytysyritykseen vaikka mies(?) muuta väittääkin![]()
Ja sulkeissa olevalla kysymysmerkillä ilmeisesti kysyt että olenko miespuolinen? Jos näin niin kyllä, olen mies.
Tunnet oletettavasti aika rajallisen joukon ihmisiä. On aika vaikea lopulta sanoa toisen puolesta, mitä hän tuntee.Peoplez kirjoitti: En tunne ketään joka oikeasti nauttisi esim. kevätkirkossa käynnistä vaikka kuuluisivatkin kirkkoon ja olisivat kristittyjä.
Mutta suotakoon jokaiselle vapaus omaan uskoon sun muihin!
Kommentoidaan nyt vielä hiukan, eli kuten sanoin, suurin osa ihmisistä ei kyseenalaista uskon asioita vaan usko siirtyy sukupolvelta toiselle kuten kieli tai muu kulttuuriperimä. Jos joku joka on asioita miettinyt ja tullut siihen päätelmään, että oma näkemys henkimaailman asioista ei käy yksiin kristinuskon kanssa, päättää pysyä kirkon jäsenenä vain sen takia, että sosiaalinen paine pakottaa, hän on kyllä minunkin mielestäni eräällä tavalla tekopyhä. Mutta suurin osa suomalaisista tekee niin kuin aina on tehty, käy rippikoulun jne. eikä pohdi koskaan asioita sen syvällisemmin. Voiko heitä kutsua ateisteiksi? Tuskin. Kyllä heidän elämänkatsomuksensa on lähempänä kristinuskoa kuin mitään muuta jo pelkkien uskontoon liittyvien perinteiden kunnioittamisen vuoksi. Joten kyllä he mielestäni ovat kristittyjä siinä kuin "todelliset uskovaisetkin".Peoplez kirjoitti:Xavi: Tiedän kyllä mistä puhut ja ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta kyllä se silti mun mielestä on vähän tekopyhää. Annan esimerkin: Kun olin 15-vuotias ja sanoin sukulaisilleni etten mene rippikouluun niin asiasta nousi kamala haloo. Kun kysyin syitä miksi sinne pitäisi mennä niin vastaukset olivat tyyliin: "koska kaikki muutkin menevät", "koska se on perinne". Mummonikin sanoi minulle että ei minun tarvitse uskovainen olla mutta rippikoulu "olisi hyvä" käydä. Itse en ymmärrä tällaista perinteiden kunnioittamista. Jotkut perinteet ovat kivoja mutta eivät kaikki. En tunne ketään joka oikeasti nauttisi esim. kevätkirkossa käynnistä vaikka kuuluisivatkin kirkkoon ja olisivat kristittyjä.
Mun mielestä nää on semmoisia asioita, että pitäisi olla internetissä lomake johon voisi laittaa tietonsa ja kirkosta eroaminen hoituisi sillä.winorloose kirjoitti:Mun mielestä nää on semmosia päätöksiä, että ei niitä tehdä ylikerroin.com:n "ohjeiden" perusteella. Tai en ainakaan itse tee.
No eriäviä mielipiteitä nyt ei liene tässä asiassa kannata alkaa esittämään. Kyllä se nykyaikana on niin että kirkosta voi erota ja se on FAKTA. Silloin kunwinorloose kirjoitti:Hirveä haloo, missä? Vai onko kysymyksessä heti hirveä haloo, jos joku tuo keskusteluun myös eriäviä mielipiteitä?brickster kirjoitti: Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??
brickster kirjoitti:No eriäviä mielipiteitä nyt ei liene tässä asiassa kannata alkaa esittämään. Kyllä se nykyaikana on niin että kirkosta voi erota ja se on FAKTA. Silloin kunwinorloose kirjoitti:Hirveä haloo, missä? Vai onko kysymyksessä heti hirveä haloo, jos joku tuo keskusteluun myös eriäviä mielipiteitä?brickster kirjoitti: Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??
kristinuskoa levitettiin niin ei kyllä tainut saada esittää eriäviä mielipiteitä, mutta niin se maailma muuttuu.
Minikommentit