Jos samaisella pelityylillä olisi finaalissa ollut esim Saksa tai Italia niin ketään ei täällä "sympatiseeraisi" ja puolusteli tätä niin hienoa taktiikan voittoa ja koutsin erinomaisuutta. Päinvastoin.
Lisäksi jos Kreikan vastustajat olisivat onnistuneet edes yhtään paremmalla viimeistelyllä sekä onnella saamaan kymmenistä huippupaikoista pallon sisään ja Kreikka olisi tippunut ennen tätä finaalia olisi jokainen tälläkin foorumilla sitä mieltä että "eihän tollasella sumppufudiksella etc etc mitään voikkaan voittaa". Se on kerran sadasta kun joukkue voi päästä tollasella vastustajien huonolla tuurilla jatkoon. Nyt se tapahtui. Onko se sitten ansaittua? Mä ymmärrän että työvoitoilla jaetaan sitä että ansaitsee voittaa. Sehän on aivan yleinen toteamus pelien jälkeen että joku joukkue ansaitsi voiton koska oli paremmat paikat tai että joku ei olisi ko matsista ansainnut voittoa...Täälläkin tuota "ansaita voittoa" -sanontaa käytetään monissa analyyseissa peleistä.
Ja edelleen mä en näe mitään hienoa tuossa puolustusvoittoisessa taktiikassa. Kreikka ei tehnyt sitä edes "tyylillä" ja mikä pahinta sääntöjen mukaisesti. Kreikka kerästi eniten keltaisia kortteja ja keskiarvossa peliäkin kohden olivat kärjessä jatkoon päässeistä joukkueista. Joukkue jonka puolustus nojaa vastustajan sääntönen vastaiseen rikkomiseen ei kuulu EM-finaaliin. Joukue joka rikkoo vastustajaa mielinmäärin ja samalla itse vielä filmaa minkä kerkeää ei kuulu olla EM-finaalissa. Jos Italia tekee filmaamista kaikki tuomitsevat sen ja pitävät pelaajia neiteinä. Kun pieni Kreikka tekee sen on se vaan taktiikan voittoa, pelaajian tahtoa ja blaa blaa. Jos joku ymmärtää jalkapallon pelinä joksikin muuksi ja tykkää että em asiat kuuluvat jalkapalloon voi tietty olla eri mieltä
Mä ymmärrän hyvin että jokainen joukkue jossain tietyssä matsissa voi nähdä tarpeelliseksi perustaa pelinsä sumputtamiseen tyyliin Kreikka, mutta kyllä nämäkin joukkuee silti esittivät kokonaisuutena hyökkäävä peliä. Neo kommentoi että Englanti sumputti jossain matsissa. No jokainen joka on pelit nähnyt tietää että kokonaisuutena Englannilla ja Kreikan pelityyleillä ei ollut mitään yhteneväisyyksiä. Esim Englannilla oli laukauksia Kreikkaan nähden 57% enemmän....joten se siitä. Lainaus Neolta:
Neo kirjoitti:EM-kisat ovat niin kovatasoinen turnaus että ainakin allekirjoittanut nautti jokaisesta pelistä. Oma suosikkini oli ennen kisojen alkua Hollanti, mutta eivät he kyllä ansainneet yhtään parempaa sijoitusta mikä käteen jäi.
Ehkä enemmän pohtisin tuota pinnalle noussutta kysymystä huippupelaajien väsymyksestä. Kyllä se mielstäni näkyi näissä peleissä ja ehkä se oli yksi tekijä miksi Kreikka sai mahdollisuuden.
Kuinka EM-kisat voivat olla kova turnaus samalla kun joukkueen pelaajat ovat väsyneitä ja kentällä nähdään monissa tapauksissa keskinkertaisia esityksiä. Siinä Neo on kyllä mielestäni oikeassa että yksi syy Kreikan "menestymiselle" olivat juuri tässä muiden väsymyksessä. Vähän sama homma kuin Suomen jääkiekon MM-mitali, sillä kertaa kaikki muut joukkueet olivat huonoilla joukkueilla mukana kisoissa...
Itse en nähnyt suurimmassa osassa peleissä mitään kovin nautittavaa tai kovan luokan futista. Kuten sanoin niin parempaa jalkapalloa näkee paljon enemmän muualla, mm CL ja eri maiden pääsarjoissa...
Neo kirjoitti:Jaa että kisat olivat tylsät? Tähän voisi vastata lyhyesti että siinä tapauksessa jalkapallo ei liene sinun lajisi. Menemättä nyt henkilökohtaisuuksiin niin kyllä jossain pitää viirata jos 1:100 tasoinen altavastaaja voittaa kultaa ja väittää kisojen olleen tylsät
Kisat olivat tylsää katsottavaa eräiden maiden pelityylin vuoksi. Nyt valitettavasti Kreikan jatkoon pääsyn takia tuota tylsää peliä joutui katsomaan paljonkin, finaaliin asti. Mulle pelin tylsyys ei tule siitä mitkä joukkueet kentällä pelaa vaan mitä joukkueet kentällä esittävät. Aivansama vaikka finaalissa olisi olleet maita kuten Bulgaria, Venäjä tai vaikkapa Latvia... Tylsyys ei ole siis sidottuna joukkeen kansallisuuteen vaan ko peliin ja pelityyliin. Musta jollain viiraa jos tykkäsi että pelit eivät olleet jalkapallona tylsää katsottavaa, esim finaalissa meni laukaukset 17-4 portugalille ja kulmat 10-1.
Cristian Vierin arvostelu osoittaa jo sulta, Neo, jalkapallo tietämyksen ja ymmärryksen puutetta

Et voi vakavissasi verrata Kreikan pelaajien tasoa Vieriin tasoiseen kaveriin
Ja mulla, Sputnikilla ei voi viirata tämän Euro2004-arvostelun osalta kovin pahasti. Nimittäin jos yhtään katselee muita foorumeita ja jopa tiettyjä medioita joissa ymmärretään jalkapallosta jotain on suurinosa samaa mieltä mun kommenttieni suhteen. Sitten on tämä pieni joukko joka ihannoi ja näkee tässä Kreikan menestymisessä vain kaikkea hienoa, ihmeellistä sekä historiallista....
Sitten kun seuraavissa arvokisoissa on mahdollisesti useita tällaisia Krekan tyylillä pelaavia joukkueita (Italia, Saksa..Kreikka...) alkaa viimeinenkin tuulipuku miettimään onko tässä mitää järkeä enää. Saksan MM-kisojen aikaan 2006 mä nostan tän topicin ylös jos se täällä vaan on silloin enään
Ja vielä kerran koRRRostan että EM vedonlyöntimenestykselläni ei ole mitään tekemistä tämän kritiikin kanssa, vaikka joku niin varmaan toivoisikin

. Mä kritisoin myös esim vaikka suomen jääkiekkon maajoukkuetta vaikka sitä vastaan olisinkin pelannut rahaa ja voittanut jos suomi häviää.
Minikommentit