Arrows on näköjään kaivautunut jostain kolosta esiin

Mutta hyvä viesti, ja kannattaa lukea ajatuksella + katsoa toi Football Radarin video.
Edit: ettei nyt byten tapaan joku muu ymmärrä väärin. Tässä viestissä ei ole kyse siitä, että Football Radar olisi joku markkinoiden kuningas ja firma tekisi miljardeja petsaamalla, vaan videon kautta saa vähän ideaa siitä miltä tuollainen putiikki näyttää. Minkä verran siellä on ihmisiä töissä jne. Se antaa ikään kuin kasvoja sille, millaisia monet alan syndikaatit ovat. Muuten kuva on usein vähän epäselvä, onko kyse siitä että jossain on joku pari nörttiä koneen ääressä vai 1000 ihmistä vai mistä oikein on kyse. Ko. firman omistajien petsailuun tai voittoihin tai voittamattomuuten en tässä nyt ota kantaa, eikä se liity nyt tähän.
Nykyään kannattaa ihan oikeasti miettiä, mihin resursseja käyttää ja mistä markkinoista haluaa taistella. Jos Mutasen esimerkin tapaan palkkaisin nyt jonkun osa-aikaisen tilastojanarin hommiin ja työstämään menetelmiä, niin 10 nörttiä tuon em. syndikaatin toimistolla ehtivät 2 viikossa tekemään enemmän mitä tämä yksi osa-aikainen heppu vuodessa. Siitä voi miettiä miten arvokkaita ne tutkimustulokset ovat enää siinä vaiheessa, kun paketti valmistuu.
En nyt sano sitä, että heitetään pyyhe kehään ja parempi vaan luovuttaa, mutta yksittäisen petsarin/toimijan kannattaa suunnata fokus aika tarkasti jos meinaa isoissa futismarkkinoissa rahaa nykyään tehdä. Tälläkin foorumilla oli reilu 5 vuotta sitten monta petsaria, jotka biittasivat yhden sarjan oikealla kädellä ja toisen vasemmalla, ja jossain 04-05 kauden tienoilla vielä Valioliigassakin tehtiin rahaa A-E menetelmillä ja lyömällä pelipäivän liikkeitä vastaan. Kun markkinat eivät tajunneet että Bolton tai Charlton ei ole sarjan paskin jengi. Markkinat muuttuvat myös koko ajan nopeammin, ja se on yksi iso ongelma minkä harva petsari oivaltaa ajoissa. Koska jokainen laittaa huonon menestyksen aina ensin varianssin piikkiin tai huonoon säkään, ja kaivamalla raportteja yms saa petsailtua vuosikausia hyviä vetoja joiden pitäisi palauttaa 110% mutta taskuun jää 92%. Monet jampat jotka tekivät vuonna 2003 105% palautusta, tippuivat 5 vuodessa +-0:aan ja ovat nyt tappiollisia pelaajia. Monet jampat jotka taistelevat nyt tuossa 101-102% maastossa, joutuvat 2 vuoden päästä jo jakamaan rahaa muille alle 100% palautuksella. Toi tahti vain kiihtyy ja ongelma on juuri yksittäisellä pelaajalla toi kilpailu resursseista. Tilannetta voi verrata hyvin vaikka F1-talleihin; miettikää miten helppoa sen paskimman tallin on kuroa etumatka kiinni kärkeen, kun kaula päin vastoin kasvaa koko ajan suuremmaksi.
Mun mielestä Suomessa on jossain määrin Nokia-ongelmaa myös vedonlyönnin puolella, joka juontaa ehkä juurensa sinne Vuoksenmaan oppeihin. Ja nyt tarkennan: mun mielestä suomalaiset ovat keskimääräistä fiksumpi vedonlyönti/pokerikansa. Suomalainen luonne on keskimäärin sellainen "järkevä duunari", eikä revittelevä tai hullutteleva tilttaaja, ja maa on täynnä insinöörejä/nörttejä jotka kykenevät analyyttiseen ajatteluun ja järkevään kassanhallintaan. Tälläkin foorumilla on paljon sellaisia henkilöitä, ja tunnen myös niitä Suomesta itse. Ja Vuoksenmaa antoi aikoinaan hyviä opetuksia ja pohjaa tähän, ja olen myös aiemmin sanonut sen, että Mika Svenin opetukset tällä foorumilla ovat vaikuttaneet todella monen nykyisen ammattilaisen kehitykseen positiivisesti. Molempien kurssi on sittemmin laskenut monen petsarin silmissä erinäisistä syistä, mutta viimeisen 10-15 vuoden aikana ovat kuitenkin alalle myös asioita antaneet.
Tästä on mielestäni seurannut vedonlyönnissä täysin sama ilmiö mikä kävi Nokian kanssa: on yleisellä tasolla jääty liikaa paikalleen, ja tuudittautuminen siihen ykkösasemaan on vienyt monet ammattilaiset takaisin 8-16 duuniin viime vuosina. Etenkin Suomen palloilusarjojen kohdalla on usein mahdotonta edes heittää ilmoille ajatusta, että joku ulkomailla tietäisi jostain enemmän kuin täällä. Vaikka suomalaiset ovat yhtä lailla guruja vaikka Valioliigassa, tai katsokaa Aapo Mutasen tietomäärää Serie A.sta tai Sukkelan NBA:sta. Vielä 10v sitten ei ollut Google Translatea ja ylipäätään suomalaisia on koko ajan enemmän eri syndikaattien ja bookkereiden listoilla töissä. Koska suomalaiset ovat työntekijöinä keskimäärin varsin haluttuja, ja lukemattomilla foorumeilla, syndikaateilla yms on suomalaiset tietolähteet ihan samoin kun täälläkin olevilla petsareilla. Eli nyt pitäisi herätä yleisellä tasolla tuohon mistä Arrows kirjoitti; markkinat ovat koventuneet perkeleesti, ja Nokian esimerkin tavoin ne eivät kyllä ole menossa yhtään helpommiksi. Nokia teki ratkaisun ja dumppasi matkapuhelinbisneksen pois, ja keskittyy nyt toiseen markkinaan, jossa se tekee rahaa. Aivan samoin kannattaa monen petsarinkin ajatella: missä markkinoissa on kilpailuetua, tai miten sitä voitaisiin yhteistyön kautta luoda. Suomi on yhä täynnä fiksuja insinöörejä kuten S.Mäenala ja monet muut täälläkin kirjoittelevat.
Enää markkinoita ei vaan biitata samalla asenteella, samanlaisella kehitystyöllä tai menetelmillä mitä 5 vuotta sitten. Tai edes 3-4 vuotta sitten. Sukkela on hyvä esimerkki monessa asiassa, ja tuollainen todella raivoisa omistautuminen yhteen sektoriin on varmasti avainasia menestykseen. Lisäksi Sukkelasta huokuu koko ajan halu kehittää menetelmiään paremmiksi, joka on usein todella tylsää nysväämistä ja datan kanssa kikkailua, mutta ei sille vaihtoehtoja yksinkertaisesti ole. Maailma on täynnä S.Sukkelan kaltaisia hulluja, ja jos ei itse ole valmis samaan niin sitten kannataaa suosiolla vaihtaa sieltä MM-tasolta pois ja keksiä miten pienemmillä resursseilla ja vähäisemmällä ajankäytöllä olisi mahdollita tienata. Koska mahdollista se on edelleen, mutta täytyy osata entistä paremmin valikoida ne paikat, jossa lähtee kisailemaan. Esim nimimerkit simppa1427 ja razor ovat tyyliltään vähän sitä kaliiberia, millä mun mielestä nyt vielä pärjätään. En usko että razor tekee penniäkään sen vuoksi, että omaa jotenkin huippumenetelmät vaan osaa haistaa ne paikat muuta kautta + tonkii tietoa. Uskon että Mutanen voi biitata Serie A-markkinat tuolla omistautumisella sarjaan, pelaajatuntemuksella, historian & kielen & maan & fanien jne fiilisten haisteluilla. Mutta se vaatii väkevää panostusta tilanteissa, joissa etua löytyy - eli maksimaalisessa huippukohteiden hyödyntämisessä. Ja sitten vastapainona todella tarkkaan harkittua petsailua tilanteissa, joissa etu on mahdollisesti syndikaateilla.
Arrowsin tuossa tuskaili sitä, että kiristyvät markkinat vievät tuotot pois, ja olen samaa mieltä että futiksessa on hankala tällä hetkellä myös ostaa esim Sukkelan tapaan tuottavia arvioita. Monet vihjaajat joutuvat jo nyt tekemään pienetkin tuottonsa early-lyönneillä, johon ehtii harva ja siitä huolimatta ollaan tiukoilla koko ajan. Vaikea siinä on peesaajana saada mitään järkevää tuntipalkkaa kun vihjeistä joutuu maksamaan vielä lisäksi. Ulkomaiset palvelut eivät ole varmaan sen parempia, ja sama ongelma koskee muitakin. Jos joku kioski biittaa tällä hetkellä kunnolla pre-markkinat suuremmissa futissarjoissa, niin se tuskin arvioitaan edes ulkopuolelle myy. Sama tahti on myös liven puolella; vajaa 5 vuotta sitten rahaa teki kun suurin piirtein tiesi joukkueiden paitojen värit, mutta petsaajien määrä on räjähtänyt käsiin, ja täälläkin kaikissa suurimmissa sarjoissa koneen ääressä ovat ne suurimpien syndikaattien parhaat petsarit. Joilla on työkaluja ja apureita ja peliä voi katsoa eri kulmista ja tilastoista vaikka miten monta ukkoa samaan aikaan, ja tuoda siihen päälle vielä sen pre-markkinan edun. Ja koko ajan toikin markkina vaan muuttuu vaikeammaksi.
Arrows on tuossa ihan oikeilla jäljillä kun puhuu petsareiden yhteistyöstä, ja sitähän ne syndikaatitkin loppujen lopuksi vain ovat alun perin olleet: petsareiden kimppoja/yhteistyötä. Sitä kautta Suomi nousuun, ja sokerina pohjalla Mutanen palkkaa S.Mäenala koodaamaan SUPERTYÖKALUN futikseen joka biittaa kaikki markkinat
Edit: puhun nyt yleisellä tasolla futismarkkinoista, enkä tiedä niin mikä on tilanne vaikka NFL:ssä tai talvillajeissa tai koripallossa tai missä hyvänsä muuaalla. Ehkä etuja on vielä enemmän, mutta niitä voivat sitten ko. markkinoiden asiantuntijat kommentoida.
Minikommentit