Mielenkiintoinen blogi, tulee seurattua.
”Jos aikaa ja halua riittää, niin muita kokemisen arvoisia paikkoja voisivat olla vaikkapa Bali, Lake Toba ja Laos,
mutta katsoo sit paikan päällä enemmän mitä ja minne haluaa! Onhan tässä melkein pari kuukautta vieläkin aikaa lähtöön, et vielähän tässä kerkee vaihtaa suunnitelmia ja jos jollain kokemuksia, nii antaa tulla”
Olin 2006-2007 Kaakkois-Aasiaa kiertelemässä reilu puolivuotta rinkka + kannetava mukana.
Tarkoitus oli alkuun pitää reilu viikonloma Etelä-Thaimaan suht rauhallisella Koh Lantan saarella,
pokerikirjaa ajatuksen kanssa lukien ja samalla unohtaen normityö reissun ajaks, lisäksi vedonlyönnistä pitää n. kuukauden tauko...
2007 Malesian F1 järjestettiin 6-8.4-2007
Varasin lennot mulle sekä tyttökaverille n. kuukausi ennen tapahtumaa Bangkok-Kuala Lumpur (Air Asia n. 30€/hlö/oneway)
F1 lippuja en ostanut etukäteen, kun olin lukenut hieman eriäviä juttuja, joten lento sekä majoitus Kuala Lumpurin keskusta
ja tarkoitus oli hommata F1 liput lauantai-aamuna, jos ei saa ostettua,
niin sitten jotain muuta ohjelmaa Kuala Lumpurin ajaks kun F1.
Air Asia lentää Kuala Lumpurissa pienemmälle kentälle, josta bussikuljetus keskustaan kustansi
muistaakseni pari euroa, lentokoneessa jo myytiin bussilippuja.
Keskustassa bussi jätti KL Central asemalla, joka on keskusasema ja tuolla oli virallinen F1
kisamyyntikoju jota tuli tutkailtua sekä jututettua hyvännäköisiä myyjättäriä.
Lippuja oli vapaana, mutta myyntikoju meni just kiinni kello tais olla n 21:00
Taksilla hotellille joka löytyi helposti, sapuskaa, suihku ja kohta untapalloon, aamulla aikaisin ylös.
Hotellissa ei ollut safetyboxia (tallekelokeroa) huoneessa, joten arvokkaat esineet otettiin mukaan,
Vilkkaalta kadulta hotellin vierestä kolme tai neljä ekaa taksia ei suostunut käyttämään mittaria.
Kenties F1 viikonloppu ja rikkaita kusetettavia turisteja tarjolla? , no tuo oli tuttua ja suht nopeasti
löytyi taksi joka ajoi mittari päällä, ohi mennen jututan kuskia ja kysyn onko vapaita lippuja vielä tarjolla F1 kisaan?
kuski vastaa: ”tänävuonna ILMAISIA LIPPUJA on tarjolla vain opiskelijoille, ei turisteille...”

no lippuja oli jäljellä...
Kuala Lumpur centralin F1 kojusta tuli ostettua liput E katsomoon reilu 10€/vkol/hlö
Malesian ringgitit oli sitten lähes loppu, kun huonosta vaihtokurrista johtuen en vaihtanut
kun pienen summan Thaimaan bahteja. (odottakoot Thaimaata)
Malesian reissuun päätin sitten nostaa kerralla suht arvioimani summan kortilla ATM:sta
KL Centralista (edullisempaa yksi iso nosto, kun useampi pieni)
Noston jälkeen tapasin sattumalta tuttuja reissareita ja eikun juttusille, paljon
oli kaikenlaista kerrottavaa, nyt sama meiniki katsomaan F1 kisaa.
Alakertaan odottamaan junaa, suht kova ryysis junaan istumapaikat loppu, mutta ei haitta, koska matka ei kovin pitkä ja paljon juteltavaa.
No, pari asemaa lisää ja vapautui istumapaikkoja, ja tyttökaveri vinkkas että istumaan.
Muutakin asiaa oli ja porukkaa vaihtui asemien välillä, unohdin lompakon vasempaan reisitaskuun,
ovi oli vieressä vasemalla puolella ja lopputulema oli, että olin lompakon + sisällön köyhempi.
5kk oli mennyt ok reissussa ei oikeastaan mitään ongelmia varkauksien suhteen*, sitten sattui ja olikin varmaan varkaalle
Jackpot, koska massia oli reilusti + Suomi electron kortti, Thai electronkortti, op-pankkitunnarit, ajokortti, vakuutuskortti. (JÄRKYTTI)
Pääteasemalla puolituttu reissari lainas 50€ ja tuumas että maksa takas kun joudat, kirjoitti nimen ja pankkinumeron lapulle (viikossa maksoin ok korkojen kans takas)
Asemalla etsitiin poliisi, juttusille ja tekemään varkausilmoitus poliisi-asemalle, kysyin alkuun
voinko soittaa ja sulkea kortit, vastaus EI pysty soittaa ulkomaan puheluita?
Varmaan jotain +30min meni asemalla paperita tehdessä, sitten missä voi soittaa?
Lähellä on pienikauppa jossa puhelin, no eipä sieltäkään voinut soittaa, lopulta pikkukylän
puhelinkauppaan ja oma prepaid auki, vaati passin avaamiseen ja soitot ja kortit lukkoon.
Sepangilla kerettiin juuri nähdä pikku pätkä aika-ajoja pääportin viereltä, yleensä auto-urheilu
on kiinnostanut varsin paljon eritoten F1, nyt ei napannut vaikka eka kertaa paikanpäällä.
Lopulta suht nopesti takas hotelille bussilla pari euroa/hlö hintaan ei ollut paljon ruuhkaa lauantaina
Mulla fiilis tasottui kun sai kortit lukittua ja mahdollinen lisävahinko on pois.
Yleensä olin kuljettanut taskuissa pientä rahasummaa, siis noin päivän tarpeita, tällä kertaa näin,
voin vaan katsoa peiliin ja sieltä se vika löytyy tapahtuneeseen sekä maksaja...
Mulla oli lisäks messissä visaluottokortti joka oli siellä missä pitää eli lukitussa repussa,
että lopulta ei mitään isoa katastrofia tullut, kortin tunnusnumeron olin unohtanut, mutta tiesin mistä se Suomessa suurinpiirtein löytyy.
Sunnuntaina sitten samalla tavalla Sepangille, E-portilla aiemmin lukemani vastaisesti
ei tarvinnutkaan omia juomia jättää pois portilla, vaan omat vesipullot sai ottaa sisälle.
Katsomapaikat oli varsin ok, hintaan nähden kiitettävät, yleisöä ei kovin paljoa ollut,
loppuajasta läheisestä kioskista loppui juomat ja viimeiset 30min moni valitteli asiaa.
Sateenvarjo on hyvä varustus aurinkoa vastaan ja sanoisin että lähes pakollinen jos ei katosta ole.
E-katsomon hinta/laatu oli kokonaisuudessaan hyvä, screeniä ei ollut ja kun radiokuulokkeita omaa tyhmyyttä ei tullut hommattu oli kisan seuraaminen lähes mahdoton parin alkukierroksen jälkeen.
E- katsomossa samoin kuin muissakin katsomoissa oli runsaasti tilaa, ja aiempi
taksikuskin heittämä ”vain opiskelijoille ilmaisia lippuja selvisi” (tarvitaan yleisöä katsomoon...)
Yks erikoinen tilanne oli kun katsottiin kisaa ja ympärillä ei missään ollut +3m säteellä ketään.
No yks kaks mitään sanomatta yks jamppa ilmestyi meidän eteen varsin lähelle ja toinen jamppa samoin lähelle taakse, siirryttiin oitis pari askelta sivulle ja varsin nopeasti
nämä nuoret miehet siirtyi seuraavien mahdollisten ”uhrien” luokse, ikävä kyllä iso tapahtuma tuo
mukanaan paikalle usein myös taskuvarkaat, joten perinteinen aina tarkkana massa tapahtumissa.
Kisan loputtua shuttle bus kuljetus radan ympärillä yleisön sekä autojen poistumisesta johtuen
oli aikaa vievää hommaa, siis että pääsee edes jonottamaan bussia KL keskustaan.
Kisan loputtua tuskasen pitkät jonot bussiin joka vie edullisesti KL keskustaan (60km)
Jälkikäteen ajatellen taksi ois varmaan ok, varsinkin jos olis useampi maksaja.
Sunnuntaina loppui kisat ja oletin että kova härdelli lopulta tulee, kun monet ottaa lentoja, junia yms. eteenpäin ja kiire on kun oravanpyörän mittari takoo, että nyt pitäis alkaaa pyörittää...
Kun oli tauko tuosta pyörästä, sekä aikaa, niin siirtymä muualle tapahtuu vasta maanantaina.
Olin suunnitellut Singaporen + Balin reissua, mutta nyt matka suuntautui takas kohti Thaimaata
Määränpäänä oli turistirysä nimeltä Phuket, koska vain samassa konttorissa sai uusittua suljetun
Thaimaalaisen Bangkokpankin visaelectron kortin, jossa sen olin avanut.
Mutta kun yks kortti pelitti, niin ei ollut tulipalokiire, vaan voi jälleen hieman kiertäää..
Maanantaille varattiin Kuala Lumpur kierrosajelu, oletin että bussilla ison porukan mukana mennään, mutta tämä hoituikin Toyota henkilöautolla ja oli varsin mukava setti kokonaisuudessaan.
Kuski tuli sovittuun aikaan ja puhui hyvää enkkua, asenne mukavan rento, kierrettiin autolla sekä kävellen eri isoimmat nähtävyydet, (hän menee syömään, tulee hakemaan 30-40min päästä voitte kuvata yms.) Hinta parilta hengeltä ei paljoa ja laukut säilössä aiemmassa yöpymispaikassa,
iIlalla sitten yöbussilla kohti Langkawia.
Pitkällä reissulla, ja miks ei lyhyemmälläkin voi reissatessa tavallaan säästää yhden yöpymisen noilla yöbusseilla/junilla, onko sitten siinä järkeä, niin se on jokaisen omakohtainen valinta.
Tais olla Kuala Perlis josta lautalla Langkawille, olin varannut muutamaks päiväks majoituksen,
”iso mopedi” vuokralle takaosa oli korkea ja kuulemma mukava katsella maisemia.
Tokapäivänä saari ympäri kierrellen.
Tärkeä mopoja vuokratessa on ottaa kuvat moposta,vasen sivu,oikea sivu, edestä sekä takaa, (mittarista omaan tilastointiin, mut ei pakollinen) fakta voittaa mutun jos yritetään kusettaa.
Langkawilta sitten tuli jatkettua meriteitse Thaimaan puolelle Satuniin, josta seuraavaksi
Krabille bussilla. Krabilla ensi kosketus Thaimaan uuteenvuoteen Songkraniin.
Aamulla vuokraamaan skootteria ja merkit oli että tänään saattaa vesi lentää. Krabi townista
oli tarkuitus ajaa turistien suosimaan Ao Nangiin (Krabi) jonne siis n.25km Krabi townista.
Pari vanhenpaa oli kahden vaiheilla sen näki ja farangeja viritteli vesipyssyjä, eivät kastelleet,
lopulta sitten pikku tyttö heitti pikkuveisiämpärinsä mun päälle ja iloitsi kun oli ”täysosuma” Jatkettiin Ao Nangiin matkan varrella kastuin mopedin ajajana monta kertaa läpimäräks.
Ao Nangissa oli tavallaan pieni kaaos, pitkät hitaasti etenevät autojonot lava-autoissa saavit vettä sekä paljon porukkaa vesipyssyineen ämpäreineen yms, vesi lensi, samoin kadut oli täynnä.
Kalkkia tuli naamaan kiitettävästi ja eikun omat vesipyssyt ostoon, ihan hauskaa oli...
Minikommentit