Sen verran taustoitusta tähän alkuun että vetojen maailmassa olen ollut jollain tavalla mukana jo 90-luvun alusta asti. Kaiholla muistelen niitä aikoja kun kaverin kanssa valmistauduttiin lauantai illan vakiokierrokseen TV2 äärelle, oli postitetut vakiokupongit käsissä ja viikon yksi kohokohdista edessä, no menestystä ei tullut kummemmin mutta joka viikko se oli yhtä jännää. Ne oli kulta aikoja ne, ja tuskin enää palaavat tässä nyky bittisotkussa ja ole aina tavoitettavissa elämässä. Pitemmällä 90-luvulla tuli sitten pitkäveto ja monesti olen jälkeenpäin manannut omaa tyhmyyttä niihin aikoihin, tilit siis jäi siinäkin tekemättä mutta harrastus on jatkunu ja nykyään tulokseenkin pitää olla tyytyväinen, ei tällä vielä itseänsä elätä mutta ihan ok lisä, vielä paremminkin voisi mennä kunhan saisi vielä viimeisen innon karsittua lyönneistä pois. Siinä mielessä oma pelaaminen poikkeaa edelleen jonkun verran palstalaisista että en laske tarkkoja prosentteja matseihin, tietty rank on olemassa mutta painotan ehkä enemmän sen hetkistä tilannetta, samanhan voi toki tehdä prosenteillakin.
No mutta eka lokin asiaan eli
vedonlyönti vs. pokeri
Kumpikin perustuu tod. näköisyyksiin vedonlyönnissä pelaat bookkeria vastaan pokerissa toisia pelaajia. Vedoissa omat arviot ( ne jotka tekee tarkat) vastaan bookkerin arviot ja poksussa sijoitat vastustajan jollekkin kädelle, yleensä aiemman pelityylin mukaan ja mietit outteja. Kumpikin peli on taiteenlajinsa mutta minun mielestäni näitä ei missään nimessä kannata harrastaa samalla saitilla. olen tätä itse tehnyt pitemmän aikaa ja tullut siihen tulokseen että joku haisee hommassa. Niillä vaihein kun vedonlyönti alkoi olla muutakin kuin vaan kiva harrastus, pokeri kääntyi uskomattoman tahmeaksi, käsittämättömine yllätyksineen. Joo monet puhuu "badbeateista" ja "downswingeista" noita tulee jokaiselle mutta semmoinen systemaattinen tärkeiden käsien häviäminen mietitytttää enemmän ja jos kyse olisi kymmenistä tai sadoista ehkä vielä nielisin mutta kun on niistä ylöspäin.
Ja jos oikeen tarkaan alkaa miettimään niin kuin helppo nuo on järjestää. Tämä nykymaailman syöpä eli joka asian tilaaja-toimittaja malli vie monta muutakin asiaa suohon. Valtio/ kuntapolitiikassa vannotaan halvempia ratkaisuja ja samalla syödääm ilmaisia lounaita jonkun toimittaja asemassa olevan laskuun. Samaa tehdäään yritysmaailmassa ja vielä moninkerroin härskimmin, vai mitä olette mieltä siitä kun työterveyshuolto soittaa esimiehelle ja kysyy laitetaanko tämä työntekijä sairaseläkkeelle vai ei. Tämä sama koskee myös bookkereita joilla on pokerit ja vedonlyönnit, vedonlyönnissä etua saa palautus prosentista, pokerissa ainoastaan rakesta. No sitten kun mietitään keltä kannattaa ottaa ne rahat että pelaajia riittää, tuskin ainakaaan vasta saitille kirjautuneelta tai siltä jolla tili on pyöreä ympyrä joka päivä.
En todellakaan väitä mitään mutta esim. pokeripalvelut ostetaan ulkoa vaikkapa ongamelta, sinne on tilaajana kohtuu helppo esittää pyyntöjä, joku mainitsee etiikasta vahingossa niin saman tien kysytään että haluatteko jatkaa vai etsitäänkö seuraava. Näin se maailma pyörii ja tämähän on vaan oma näkökantani, mutta tosiaan kokemuksia lähipiiristä löytyy sen verran että aiheeseen liittyen kehoitan välttämään pokeria sillä saitilla jolle lyötte vetoa
Toivottavasti herättää asiallista keskustelua ja mielipiteitä, Suomessa on onneksi vielä mielipide vapaus ennen kuin se ulkoistetaan jollekkin huippufirmalle ja kontrataan sitä kautta

Minikommentit