Veikkaus ennen ja nyt.
Tuossa tuli mieleen, että kun veikkauksella on löytynyt esim veikkausliigasta useasti jopa markkinan korkeimpia kertoimia 1x2 vedoissa jopa 91%:n teoreettisella palautusprosentilla.
Itsehän aloitin pitkävedon jo vuodesta 1994. Nuoremmille tiedoksi, tai niille jotka ei silloin pelannut, niin nettiä ei tänä vuonna ollut vielä keksitty ja
Veikkaus oli ainoa firma johon pystyi pelaan.
Listalla vuonna 1994 oli siis 40 kohdetta per viikko ja kaikissa kohteissa oli triplapakko. Singlekohteen teoreettinen palautus oli 80 %, mutta kun kohteita täytyi ottaa vähintään 3 palautus oli 55%. Itse olin tuolloin ylä-asteella koulua käyvä tuulipuku pelaaja, ja pelasin vain suosikkijoukkueita huonoilla kertoimilla, mutta Vuoksenmaalta olen lukenut, että vaikka palautus oli huono kertoimet oli siltikin asetettu todella väärin.
Kului muutama vuosi vuoteen 1997 jolloin netti alkoi yleistyä ja joskus 1999 sain modeemi yhteyden kotiin. En tarkkaa muista mikä oli vuosi, mutta
Veikkaus laajensi kohdemäärää 80:neen kohteeseen. Palautus pysyi samana. Sitten vuonna 1999 tuli kuuluisa sopupeli jupakka. Viimeisen kierroksen pesis ottelut joilla ei ollut mitään merkitystä oli etukäteen sovittu ja kummallisia rivejä oli pelattu paljon. Tällöin veikkauksella ei siis ollut pykälää jossa kerrointa ei saanut laskea eikä kohteita sulkea.
Veikkaus siis otti sovitut kohteet kiltisti vastaan. Itse en kuullut mitään sovitusta peleistä ja en päässyt sopupelejä hyödyntämään. Tämän jälkeen
Veikkaus alkoi varovaisemmaksi. Kertoimia ja kohteita alkoi tulla myöhempään pelattavaksi ja pesis pelit luonnollisesti poistui kokonaan listoilta. Kertoimetkin alkoi olla aika oikein. Joskus 2000 huomasin, että jaa netissä pystyy pelaan näköjään paffillekkin. Heti tili auki ja hei! näitähän voi vetää osaa singlenäkin.
Vuonna 2000 ostin myös Vuoksenmaan voittajan opas kirjan ja sen luettua opin pelaamaan huomamatavasti järkevämmin. Edelleen olin kuitenkin niukasti tappiollinen pelaaja. Pari vuotta myöhemmin joskus 2002 muutin omilleen. Silloin alkoi myös laajakaistat yleistyä joten hommasinpa tietysti sellaisen.
Sitten löysin taas uusia vetofirmoja ladbrokes oli muistaakseni kolmas johon tein tilin ja huomasin, että oho kaikki kohteet singlenä! Sitten niitä alkoi löytyä lisää centrebet, expekt heti ladsin jälkeen. sitten alkoi vertalu missä on paras kerroin. Muistaakseni heti samana vuonna
Veikkaus alkoi myös tarjota osan kohteistaan singlenä, mutta kuitenkin vain netissä. Tässä kohtaa
Veikkaus ilmeisesti huomasi, että pitkävedon vaihdot laskevat ja rahaa katoaa ulkomaille ja veikkauksen kertoimet alkoi olla todella kilpailukyvyttömiä. sitten löysin taas uusia firmoja vetopörssejä kuten betfair, parbet, betsson ja taas kertoimet paranivat.
Sitten vuonna 2004
Veikkaus nosti palatunprosenttia 88% ja suurin osa kohteista oli pelattavissa tuplina ja osa singlenäkin. Vain jossain kakkosen peleissä oli triplapakko. Myös veikkaukselta alkoi löytyä tämän jälkeen taas pelattavaa., mutta sitten 2004 muistaakseni löysin foorumin ja täältä huomasin pointbetin ja pinnaclen jotka tarjoaa aasialaisia tasoitusvetoja 98%:n palatuksella. Huomasin myös ns % arvoit ja pikku hiljaa ja muistaakseni 2005 aloin pelata jo voitollista vedonlyöntiä aasialaisilla ja totaaleilla esbc:n arvoillla ja muutaman foormikäyttäjän arvoiolla ja aloitin inokkaasti myös itse arvoimaan pelejä ja opiskelin miten niitä arvoidaan.
Kuitenkin poinbet otti ja lähti rahoineen päivineen. Sitten kului taas vuosia ja yhä useampi kohde veikkauksella alkoi muuttua singleksi ja pari vuotta sitten kohteet taas laajeni 150 kohteeseen ja tuli formulaa ja head-head vetoja. siiten tänä vuonna
Veikkaus nosti taas pääsarjojen palautusprosenttia ja triopakkokin on kadonnut kokonaan ja muuttunut tuplapakoksi. Veikkaisin, että jos nettiä ei olisi keksitty, niin tilanne olisi edelleen sama kuin vuonna1994. Nykyään
Veikkaus kilpailee vedonlyönnissä ainakin osittain vaikka onkin monopoliasemassa. Saa nähdä koska
Veikkaus tarjoaa aasialaisia tasoitusvetoja 98%:n palatuksella. Ehkä niin suureen kilpailuun en usko monopliyhtön lähtevän ellei monopolia sitten jonain vuonna pureta.
Minikommentit