Bonjour.
Montenegro
- Kielletty hedelmä hylättiin ja tilalle asteli fanisuosikki Nina Zizic. Avaussäkeistön huntu silmien edessä on punainen vaate (Australian Sheldonilta lisätiedot). Tehokeinona LED-seinälle heijastuvat laulun sanat ovat tylsä valinta, mutta uponnee isoon massaan (ITA -18). Laulajana Nina ei ole Alika-tasoa eikä englanninkielisyydestäkään tule apuja, joten vähän hankala sikäli balladina on edetä finaaliin semistä. Pikkunätti lienee oikea sana kuvaamaan kokonaisuutta. Lisäksi internetissä on nostettu esiin se, että historiallisesti Montenegro on saanut surkeasti yleisöääniä ja niistä vähistäkin pisteitä antaneista maista osa ei enää viisuile. Aussiverrokki oli toki semissä kahdeksas puhelinäänissä, vaikka finaalissa ei enää tukea tullutkaan yhtään. Lopetuksen dramaattisuudesta pidän paljon. EBU antanee suosiollisen esiintymispaikan, mutta pelastaako sekään?
Albania
- Onnittelut oikeasta valinnasta. Sekoitus Origon mystisyyttä ja viimevuotisen Armenian naissolistin karismaa. Uniikkius jää mieleen aika varmasti 26 maan finaalissakin. Sopiva ripaus taiteellisuutta. Alustavasti tulostaulun vasemmalle puolelle. Harkitsen vielä lopullisen lokeron määritystä, mutta kun ympärillä ei ole mitään järkyttävää laatua kappaleiden hiljalleen paljastuttua, Albanialle tekisi mieli veikkailla superhyvää tulosta. Elvana olisi kokenut Albinan kohtalon ylihypetetyllä popillaan. Ensimmäisen kertosäkeen jälkeen alkava taputuskohta tuo mieleen jopa soldimaisen potentiaalin ja monesti TOP6:ssa on joku duo, jos biisi on vain riittävä ja Zjerm on meikäläisestä tarpeeksi hyvä. Raatituki on toki kysymysmerkki, mutta uskoisin, että Albania voisi yltää kuuden joukkoon siinäkin komponentissa kaiken mennessä nappiin.
- Maaliskuun alkupuolella lopulta sain ajatuksia jäsenneltyä. Kokonaisvaikutelmasta ja solistin intensiivisestä katseesta/silmistä tulee mieleen taputuksineen Konstrakta ja se sai jurya 87 pistettä sekä teleä 225 pistettä. Origon tele oli 152 p ja jury noin 50. Albanian paras sija on viides vuodelta 2012. Se tuli Rona Nishliun balladilla, mutta ilmeikkäässä laulutyylissä oli jotain samaa kuin nyt Albanian tämänvuotisella naissolistilla. Toki läheskään yhtä korkealta ja kovaa ei nyt tulkinta tapahdu. Hahmottelen Albanialle jurya 80-100 pistettä ja teleä 130-190 pistettä riippuen siitä, miten hyvin yleisö lähtee mukaan taputtamaan. Pistesija on hyppysissä.
Viro
- Tommy Cashista ensivaikutelma oli studioversion perusteella, että se on finaalissa sijoilla 5-6 kuten Serbian Konstrakta tai viimevuotinen Irlannin edustaja. Live ei muuttanut mielipidettäni, vaan juryille uppoaa hyvin tehty taideviisu ja yleisökin pitää näkemästään. Ei ole syytä yliajatteluun. Jurya ennustan konstraktamaisesti ja toissa vuoden Itävallankin tapaan noin 90-105 pistettä ja teleä 200 pistettä. Bambie Thug sai sitä 136 p ja Konstrakta 225 pistettä, mutta jälkimmäisen slotti finaalissa oli ihanteellinen toiseksi viimeisenä kuten Ranskalla viime vuonna. Telen TOP5 on parina viime vuonna kuitenkin saanut väh. 185 pistettä, joten se on alaraja. Onhan tuo "Espresso Macchiato" sanaparina sellainen, joka jää päähän ja sitä kelpaa sopertaa pienessä maistissa lauantai-illan viisuhuumassa
- Otetaan nyt vähän takapakkia telearviossa 150-175 pisteeseen eli suunnilleen samaan tulokseen kuin minkä Norja sai vuonna 2022 banaanibiisillään (152). On tuo ehkä sen verran randomia kenties taviskatsojan mielestä, että miksi Viron edustaja laulaa italiaksi Espresso-kahvista, etten uskalla 200 pistettä veikata sittenkään. Ja tässäkin ketjussa oli hyvä pointti siitä, ettei tuo kansallisen finaalin esitys ainakaan niin hauska ollut, että se pankkia räjäyttäisi. Norjan kaltaista surkeaa jurya ei kuitenkaan pitäisi tulla, kun Tommy sentään esiintyy omilla kasvoillaan ja omaa lavakarismaa
Luxemburg
- Ehana valinta. Kokonaisuus on sekoitus Rockefeller Streetiä, What's the Pressurea ja Love is Foreveria. Ranskankieliselle söpöilylle on aina yleisönsä. C-osa oli vielä mukavan erilainen eikä biisi junnannut vain kolmea minuuttia tasaisesti eteenpäin, vaan kasvoi edes jonkun verran. Leonora sai juryilta 70 ja yleisöltä 50 pistettä vuonna 2019. Kokonaistulos oli 12:s. Laura Tesoron lukemat olivat 130+50 ja sija 10. Viro jäi vuonna 2011 finaalissa sijalle 24. Se oli juryissa 18:s, mutta telessä kolmanneksi viimeinen. Pronssimitalistin jälkeen esiintyminen lienee vaikuttanut vähän. Arvioni on, että Luxemburg parantaa viime vuodesta (13:s) hieman ja on kymppisakissa pistelukemalla 125+55=180. Tyylikäs, helposti lähestyttävä ja sympaattinen kokonaisuus vedonnee tuomaristoon. Laulajan pirtsakkuudessa ja lavan hallinnassa on tesoromaisuutta. Nukkekotipuvustus ja värimaailma kansallisessa finaalissa toimi ja lopussa oli vielä pitkä nuotti raatisyöttinä.
Kreikka
- Paljon tulee mieleen viimevuotinen Ramonda. Biisi on vähäeleinen ja sellainen spesiaalius uupuu, jotta Asteromata jäisi mieleen katsojalle. Klavdiassa on kuitenkin esiintyjänä jotain kiehtovaa ja karismaattista vrt. Teya Doran elekieleen lavalla. Serbia sai finaalissa teleä 32p ja jurya 22p. Tuo voi olla Kreikankin kohtalona, jos se finaaliin pääsee. Serbiakin sinne ylsi nimittäin rimaa hipoen viimeisenä seminsä kakkospaikalta. En usko Kreikkaan vähää alusta. Toinen verrokki Duje (Albania -23) oli finaalin 22:s keräten sekin jurya vain 17p, mutta kiintiödiaspora buustasi sen telepottia. Kreikan huonoin finaalisija 2000-luvulla on 21:s, joten oma sijahaitarini on 17-21 saldolla jury 20 + tele 35 = 55.
Espanja
- Melodylla on ainakin väkevä ja painava ääni, joka kantaa. Kansallisen finaalin lavastus muistutti alkuun La Zarraa ja sitten A. Mangoa. Itse biisi ei ole kovin kaksinen kertosäkeen osalta. Säkeistöt menettelevät. Lopussa on raatisyöttinä pitkä nuotti, mutta auttaako sekään? Ehkä veikkaan jotain Mata Harin kaltaista lopputulosta eli sijan 20 hujakoilla. Azerit saivat tuolloin noin 30 pistettä sekä jurylta että yleisöltä. Nebulossakin oli sentään 22:s vuosi sitten. Toisaalta tätä voisi verrata myös pykälän parempaan Georgian Nutsaan, joka oli yhtä lailla vahvaääninen nainen. Ennusteeni Melodylle on 25+25=50.
Belgia
- Silmiin sattuu. Nopeatempoiset leikkaukset ja strobovalot vesittävät täten osan äänestäjistä. Luulen, että osalle katsojista kokonaisuus on liikaa ja siitä tulee pahoinvoiva olo kuten viimevuotisen UK:n kuvakulmista. Enkä ole varma karismasta. Red Sebastian vaikuttaa lähinnä rikkaan miehen viimevuotiselta Suomen laulajalta. Jos pitäisi sanoa, onko kyseessä hitti vai huti, päädyn jälkimmäiseen. Katto on minusta viime vuoden Ruotsin kaltainen tulos eli yhdeksäs sija. Todellisuus sitten sijoilla 16-23. Arvataan nyt alkajaisiksi jury 45 + tele 30 eli Olly Alexanderin jury ja WM95:n tele. Luktelkin sai jurya vain 32 pistettä..
Slovenia
- Klemen on köyhän miehen Schulte/Mengoni. Sikäli uskon finaalipaikkaan ja juryilta tulee plussaa väärin päin laulamisesta. Jääkö biisi yhdellä kuuntelulla sitten tarpeeksi yleisön mieleen? Ei nyt hirveän suuresti varmaankaan, mutta Liettuan Ievan kaltainen tulos voisi olla toistettavissa eli jurya 90 p ja teleä sitten kenties 60-90 paunaa. Toinen liettualainen Monika sai puhtoisena symppiksenä 80 jurypistettä toissa kaudella, mutta Klemenia vosii pitää myös Bulgarian Victorian kaltaisena rauhallisena tulkitsijana, joka vetäisi jopa yli 100 p jurya samaistuttavalla kappaleellaan. Victorian 140 pisteeseen en sentään aivan usko. Klemenista kuitenkin välittyy myös tietty lämpö kuten Schultesta aikoinaan, joten ennustan TOP15-tulosta. Caesar Sampsonin tapaan hän ei käytä varsinaista mikkiä kädessä, vaan se on teipattu poskeen, joka luo entistä ammattimaisemman vaikutelman. Tele saattaa jäädä samoihin kuin Donsilla eli 30 pisteeseen, kun kärjessä tulee olemaan niin monia magneetteja.
- Nyt kun kaikki biisit ovat selvillä, Slovenian juryn uskaltaa nostaa 100 pisteeseen. Teleä tullee sitten 30 pistettä kuten Victorialle tai ehkä vielä vähemmänkin. Mutta finaalissa Klemen erottuu englannin kielellään jurypuolella ainakin
Suomi
- Live oli yllättävän hyvä UMK:ssä. Pidin erityisesti kohdasta, jossa Erika käveli kohti kameraa voimakkaasti laulaessaan samalla sanan "stamina" ja taustalla ukkosteli. Hän tuli kamerasta läpi. Lopun laukeamistehoste oli myös nerokas. Ensivaikutelmani oli silti aikoinaan studioversiosta se, että Vikman päätyy suunnilleen samoille sijoille kuin Siegfrieds ja WM95. Ich Kommesta ei yhdellä kuuntelulla saanut oikein otetta, mutta odotuksiani parempi livepaketti nostaa osakkeita aika paljon. Pitää hahmotella joku toimivampi verrokki nyt, kun Marry Me:n kaltaista kaaosta ei lavalla nähtykään, vaan esitys tuollaisenaan oli hyvä. Jos ja kun viisuissakin Erika "rokkaa" lavalla yksinään, olen siinä tapauksessa Suomi-myönteinen. Kelasin lopulta aina vuoteen 2016 saakka löytääkseni lavaa dominoineen verrokin ja sehän oli Poli Genova. Bulgaria sai tuolloin jurya 130 ja teleä 180 pistettä. Jotain tuollaista hahmottelen alustavasti Vikmanillekin, koska raatienkin luulisi arvostavan ammattimaisuutta kuten Alikan ja Gustaphin kohdalla. Nekin saivat suunnilleen tuon verran jurypisteitä. Lopullinen tuomio on 135+190
- Elämme maaliskuun 12. päivää tätä päivittäessä. Ja sain oivalluksen, kun selasin katalogia taaksepäin ja katsoin koosteita menneiden vuosien finalisteista. Erika on kuin ilmetty Stefania eli Kreikan edustaja -21. Kasvonpiirteet ja elekieli lavalla liikkumisineen yhtyvät. Molemmilla on erikoisia tehosteita käytössään ja aika samanlainen kaava biiseissäkin, kun niitä perätysten kuuntelee. Stefania eli molempien komponenttien kymppi ja samoin lopputuloksissa. Tuohon nojaten Vikmanille voisi hahmotella 90 pistettä ja teleä 80 näin ennen harjoitusten alkua. Mutta kyseessä ei ole englanninkielinen popbiisi, joten ehkä noita lukemia pitää vielä madaltaa. Ehkäpä Alessandra-tason jury (50) on lopulta todellisuutta
Latvia
- Wau, onpa hieno valinta. Ensimmäisellä kuuntelukerralla kehoni lävistivät kylmät väreet. Heleäsoundiselle tyttöbändille finaalipaikka on selviö. Tshekki ja Islannin kitaratrio ovat siitä esimerkkejä. Taustabiitti on viimeisen minuutin ajan melko koukuttava. Lavastus oli erikoinen, mutta minusta toimiva. Kokonaisuudesta tuli mieleen tietty elokuvamaisuus taianomaisuudesta. Ihmettelen, mikäli Latvia ei ole juryissa TOP8:ssa. MAROn TOP5-taso lienee liikaa vaadittu, mutta on tämä viimevuotista Portugalia parempi ryhmittymä. Equinox sai bändinä aikoinaan teleä 66p, joten se voisi olla verrokkini tähän hätään. Hollannin OG3NE jäi telessä 15 pisteeseen, mutta nappasi juryilta 135 pongoa. Toisaalta sitten Aminatakin sai parhaana Latvian artistina vuosiin teleä vain 100 pistettä vuonna 2015. Ja uhkakuvana tälle tekeleelle on se, että telessä käy samoin kuin Blanca Palomalle ja viisu on turhan epäseksikäs lauantai-iltaan. Tuo Islanti-verrokki Systyrkin sai teleä vain 10 pistettä. Niinpä alustava arvio on jury 130 + tele 20. Veikkaan siis vähän parempaa tulosta molemmissa komponenteissa kuin Espanjalle kaksi kautta sitten.
Malta
- Puolentoista minuutin jälkeen olin valmis merkitsemään Maltan NQ:ksi. Effortin puutteesta ei voi toki syyttää, mutta aika sekava kansallisen finaalin tuotos oli. Olen ollut yllättynyt, että Maltaa on ennakoitu TOP15-maaksi. Ehkä sitten mielessäni kummittelee se, että jo semeissäkin teletuen saaminen on ollut työn ja tuskan takana Destinya lukuun ottamatta ja sekin kyykkäsi finaalissa 47 telepisteeseen. Chameleonin tele (10:s) semissä oli 50 p kaudella 2019. Ira Loscokin sai 2016 teleä 54p (9:s) semissään. Kallistun NQ:n suuntaan täten, koska ei Kant minusta ole samaa tasoa edustusviisuna. Korjaan Serving. Mutta koska on hahmoteltava mahdolliset finaalipisteet läpimenon varalta, ne ovat tele 30 + jury 25. Voi olla, että Malta on minulle samanlainen musta piste kuin Kypros viime kaudella.
Italia
- Jokin Ollyssa tökkii. Käsittämätön valinta, kun tarjolla oli ihana Giorgia. Olly vaikuttaa välillä lavalta siltä, että hän olisi mieluummin muualla, mutta pari siistiäkin kohtaa keskinkertaisesta tekeleessä on. Ristiriitaista. Ensikuuntelulla tämä ei aiheuttanut mitään ihmeellisiä värinöitä eikä myöskään uusintakuuntelulla voiton jälkeen. Enemmän minusta kyse on unilääkkeestä kuin massoihin tunteellisesti vetoavasta biisistä.
- Lucio Corsi on korvike. Hmm. Juryt arvostanevat monipuolisuutta, kun ensin soitetaan pianoa ja sitten rämpytetään kitaraa. Melodiassa on jotain tuttua, mutten saa päähäni mitä. Italian Sanni on oma tuomioni tuon musiikillisen vaivattomuuden myötä. Biisi itsessään ei ole kaksinen. Jos nyt jotain on ennustettava, raatiseiska 125 pisteellä on lattia ja katto raativoittaja 270 pisteellä S. Ryderin tapaan. Telen en usko syttyvän tästä 70-80 pistettä enempää ja ehkä ihmisillä on Italia-kiintiö täynnäkin viime vuosien myötä. Ajattelin alkuun hahmotella saaliiksi täten jury 200 + tele 75, mutta toisaalta flegmaattisuus voi kyllä rokottaa juryakin ja biisihän ei ole tykki. Joskus Italiankin on vähän kyykättävä ja tällä kaudella topkympistä putoaminen voisi olla paikallaan. Noh, katsotaan nyt vielä, mihin suuntaan mieleni menee. Jotenkin Italiassa haiskahtaa Ranskan 2018 kaltainen tulos, kun Mercy oli 13:s vastaavalla rauhallisella viisulla eikä se iskenyt raateihin lopulta 114 pistettä enempää. Ja omakin mutu puoltaa loppupeleissä jäämistä ulos topkympistä. Lukitsen täten tajunnan virran päätteeksi sittenkin jurysaldoksi 105-125 ja telestä irtoaa tuo mainittu 70 pistettä, kun Ranska sai sitä 59 paunaa.
- Rauhallisuudeltaan lisäverrokki voisi olla Portugali -21, joka keräsi raadeilta 125p, mutta teleä vain 27. Tuohonkin peilaten jury 105-125 ja tele 70 kuulostaa pätevältä arvaukselta
Puola
- Mielenkiintoinen valinta. Alkuun tuli mieleen Luke Black ja sitten kesken kaiken Ranskan Fulenn, kun lavalla tapahtui kaikkea pauhaavaa ja mies löi patarumpua. Lopussa oli sitten Kirelin kaltaista tanssimista. Lauluääni oli Justynalla ainakin riipivä kertosäkeessä ja biitti jää jossain määrin aivojen syövereihin. Yhden kuuntelun perusteella sijat 16-20 kuulostaisivat oikealta. Jurya tulee ehkä maksimissaan 20 pistettä ja teleä sitten enemmän Puola-lisän myötä, kun 40 p on ehdoton alaraja (Kasia Mos kakkospaikalta aikoinaan repi tuon verran). Toisella kuuntelulla lämpenin jo vähän enemmän ja on tuossa paketissa potentiaalia yltää tulostaulun vasempaan laitaan. Samalla muistin, että Moldova 2007 on täydellinen verrokki tälle, kun otin sen jo viime kaudella esiin paluun tehneen Barbun kohdalla, mikä oli virhe, mutta tähän se sopii. Tuolloin MLD oli kymmenes, kun finaalissa oli vain tele käytössä. Mutta Andorra antoi äänensä juryn voimin poikkeuksena ja se antoi Moldovalle 4p, joten se voisi todella ohuella otannalla ennakoida sitä, että Puolakin voisi juryssa pärjätä. Uskon kuitenkin, että pauhaavuus on myrkkyä raadeille ja ne antavat tälle 20-40 pistettä. Puola-lisä huomioiden veikkaan telessä kutos-kasisijaa noin 110-130 pisteellä. Kymppisakki taitaa olla liikaa vaadittu.
Norja
- Ennen kertsin alkua ajattelin, että kyseessä on Viron Stefanin Hope-biisin kaltainen veto ja finaalissa olisi sauma sijaan 14, mutta biisi lähtikin eri suuntaan. Koreografiasta tuli mieleen, että Kyle on miespuolinen Alessandra. Mutta joo, tasapaksu kappalehan Lighter on ja jos Norja menee läpi, viime vuoden Georgian pistepotti 15+19 on kohtalona. Eipä tämä ketään finaalissa enää kiinnosta. Viime kaudella Gåte meni finaaliin rimaa hipoen seminsä kymmenentenä, joten kiikunkaakun Kylenkin jatkopaikka on.
Liettua
- Baltian heikoin ja finaalissa kuuden heikoimman sakissa kuten Joker Out ja AWS. Softenginen tai Lake Malawin tasolle nuorisobändinä Katarsis ei yllä. En toki poikien ikiä tiedä, mutteivat he kovin vanhoilta näyttäneet. Slovenia sai jurya 33 ja teleä 45. Unkari sai jurya 28 ja teleä 65. Veikkaan Liettualle jurya 25 ja telestä 50 pistettä. Toki diaspora voi buustata teleä jonkin verran.
- Lisäverrokki voisi olla Belgia -21. Se sai samanlaisella harmaalla lavastuksellaan jurya 71 pistettä ja teleä vain kolme pongoa. Eli ehkä tuota juryarviota pitää hitusen nostaa ylöspäin 50-60 pisteen tienoille. Jään pohtimaan asiaa. Tosin Hooverphoic veti englanniksi tyylikkään hillitysti vrt. Liettuan huutoon omalla kielellä. Eikä The Rasmuskaan kerännyt kuin vain 12 jurypistettä aikanaan ja viimevuotinen Norja floppasi rumasti...
Irlanti
- EMMYsta tuli Kaleen-vibat, vaikkei laulaminen nyt niin huonoa ollut, mutta jotenkin lapsenäänistä. Toinen verrokki Blanka ei Solollaan sijoittunut sen paremmin oltuaan 19:s. Veikkaan Laika Partyn saavan jurya 10-20 pistettä kuten verrokit ja teleä sitten kenties saman verran, jos se menee finaaliin. Kaleen sai sitä vain 5p, mutta Blanka reippaammin Puola-lisän myötä.
Armenia
- Survivor lienee monen raatilaisen häntäpäässä, mutta on tämä silti kilpailija Norjan pökälettä kiinnostavampi tuotos rytminvaihteluineen. Kyproksen Andrew Lambrou on kohtalainen verrokki, vaikka Break A Broken Heart oli enemmän balladi kuin tämä, mutta esiintyjissä on jotain samaa. Veikkaan tulokseksi jury 15 + tele 50. Saman verran teleä Armenian soolonainen sai -23 ja myös Lambrou.
- Toisaalta tele voi jäädä finaalissa kyllä aika pieneksi ja viimevuotisen Nutsan tasolle, kun biisi ei vain riitä. Taidan kallistua tuohon suuntaan ja korjata telearvionkin 20 pisteeseen.
Ukraina
- Ensimmäiseksi tuli mieleen, että tämä syö Latvialta ääniä ja toiseksi, että puvustus on siisti. Kitarasoolo-kohta ja sävellyksen monipuolisuus iskivät myös. Solisti on priimaa. Mielellään täten kuuntelin kappaleen heti uusiksi. Luulisin, että ainakin vanhempaan katsojakuntaan kokonaisuus iskee. Topkymppi on selviö, mutta miten korkealle Ukraina siellä yltää? Odotan juryilta noin 100 pistettä kuten Armenialle viime kaudella, koska niissä on yhtäläisyyksiä tunnelman puolesta. Jossain määrin minulle tuli kokonaisvaikutelman puhtoudesta mieleen myös Liettua 2023, joka sai jurya 81 pistettä. Teleä Ukraina kirjaa 165-180 paunaa.
Azerbaijan
- Tasaista keskitason jumputusta alusta loppuun. Pientä Daft Punk -vivahdetta olin kuulevinani, mutta viimevuotisen Australian kohtalo eli NQ taitaa olla edessä, jollei live ole kovin ilopillerimäinen.
Ruotsi
- Jooh, voittaja taisi ratketa Månsin vaivattomaan esiintymiseen Melloissa. Tehosteet ja lavastus olivat hienot sopien biisiin. Viimeisen minuutin vokaalit soundaavat jyhkeästi. Järjettömän kova paketti. Ehkä juryjen kannalta ohut uhkakuva on esityksen tietty tummuus, harmaus ja värittömyys. Mutulla sanoisin, että kirkkaammat ja selkeämmät taustat menestyvät usein heidän papereissaan, kun mietitään kokonaisvaikutelmaa. Mitalin voinee ainakin betonoida, koska miessolistien TOP3-putkea ei voi unohtaa. Lähinnä se mietityttää, että jaksaako yleisö äänestää Ruotsin voittoon vuoden tauon jälkeen? Ensikuuntelulla arvaan saldoksi jury 280 + tele 200 eli molemmat komponentit olisivat 80p heikommat kuin vuonna 2015
- Toisaalta Revolution on mukaansatempaavampi kuin Tattoo, joka sai teleä 240p. Korjaan arvaukseksi jury 280 + tele 270, jos Slimanenkin kaltainen balladi keräsi reippaasti päälle 200 pistettä ja Måns saa ulkonäköpisteitäkin... Corneliakin veti teleä 180 p muutama kausi sitten. Sveitsi oli viime vuonna poikkeus jääden voittajana telessä jopa vasta viidenneksi, mutta muutoin voittajan nyrkkisääntönä v. 2016 eteenpäin on ollut se jury top 4 ja tele top 2... Måns itse oli toki poikkeus 2015 ollen telessä kolmonen kera Heroesin. Kolmannella ja neljännellä kuuntelulla tähän jäi jo koukkuun pahasti, koska niin hyvin biisin loppupuolisko vain rokkaa, ei voi muuta sanoa. Jos Loreen ei olisi voittanut toissa vuonna, olisin luottavaisempi Månsin kullasta ja riittävästä teletuestakin. Uskon toki nytkin jopa arcademaiseen (261) tukeen, jos politikointi ei nosta päätään. Jury 290 + tele 220/260. Mennään sillä.
- KAJ näemmä ryösti voiton, hyh. Katsoin finaaliesityksen saadakseni tuntuman saunaan ensi kertaa. Live on ainakin jo melko hiottu pakkaus. Puoliväliin saakka tuli mieleen vain rikkaan miehen Portion Boys eikä se vielä riitä voittoon, mutta loppua kohden meno parani entisestään. En jotenkin usko voittoon siltikään vielä. Venäjän mummoihin vertaisin tätä eniten ja se oli telen kakkonen 332 pisteellä. Tuo on täysin mahdollista Kaitsullekin, kun Baby Lasagnakin sai 337 p televoittajana. Jurya tullee kolminumeroinen määrä toisin kuin itänaapurille. Lasagna veti vastoin odotuksiani Käärijääkin enemmän jurya eli 210 pistettä. Hmm. Hahmottelen lähtökohdaksi tele 330 + jury 180 eli hitusen paremman raatituen kuin Käärijälle Ruotsi-lisä huomioiden. Koska biisi on ruotsiksi, oikein enempää en kykene jurya hahmottelemaan, vaikka kokonaisuus on yhtä sliipattu kuin Robin Bengtsonilla, mutta tällä oli englanninkielinen radiopoppis. Toisaalta raadit voivat äänestää taktisesti Ruotsia Israelia vastaan, jolloin jurytuki nousisi yli 200 pisteeseen ja pärjäsihän tämä Mellojen raadeissa jo hyvin. 510 pisteellä irtoaa hopiaa kaulaan.
- Vielä yksi lisäys. Mitä enemmän pohtii tuota bengtssonmaista sliipatun hiottua esitystä, Ruotsi saattaa kyllä tehdä chanelit eli maksimoida oman genrensä jurypotin. SloMo veti jurya 230 pistettä eikä tanssinumerolla oikein enempää ole realistista odottaa. Se esitys oli viimeistä yksityiskohtaa myöten mintissä kuten nyt saunaveljien show. En ylläty, jos KAJ keräisi saman verran pisteitä huumoripitoisella esityksellään eikä siltäkään voisi enempää vaatia. Jos Ruotsi saa jurya 225 pistettä, tuolloin voitto olisi ikävän selviö ja hopeamitalin voisi unohtaa. Kuten eräs viisas mies nimeltä guessingames totesi pari vuotta sitten -23 viisujen jälkeisessä yhteenvedossaan, "usko siihen eurooppalaiseen narratiiviin". Toki kun maa vasta voitti, yleisö ei välttämättä halua äänestää sitä uudestaan kultaan. Tuleeko Ruotsista kahden kuukauden päästä viisuhistorian voitokkain maa kahdeksannella voitollaan? Pitäydyn vielä alkuperäisessä mutussa 330+180.
Islanti
- Hauska valinta, mutta eihän Vaeb jatkoon ole menossa. Vai onko? Jotain tuttua biisissä oli ja lopulta älysin sen olevan Vox Populin kaltainen rytmiltään ja ehkä siksi se voi joitain ääniä saada. Ja ilmeisesti islannin kielen läpimenoprosentti on 100%. En täten dumaa kokonaisuutta. Finaalissa sitten juryilta tulee alle 20 pistettä eikä telessäkään tämä enää innosta ketään.
Portugali
- Ei auennut Joshin suosio yhtään ensikuuntelulla. Avauspuolisko oli melkoista vaikerointia eikä se siitä hirveästi muuksi muuttunut. Ilmassa leijuminen oli jotenkin irrallista. Jos nyt pitäisi ennakoida, EAEA:n tapaan juryilta tulee korkeintaan sata pistettä ja telessä tämä menee yli hilseen lauantai-illan kiimassa. Loppusijoitus oli keskipakkaa. Grito oli mielestäni juryvoimaisempi kuin Tristeza. Henkan liveä en ole katsonut
- Voittaja NAPA tarjoili sielua puhdistavan kokemuksen. En jaksa uskoa, että Portugali olisi mennyt muutoinkaan juuri mihinkään tällä kaudella, joten ei valinta täyskatastrofi ole. Annan jonkinlaisen finaalisauman, koska Portugali erottuu hillityllä laadukkuudellaan. Jatkopaikka ei vaadi kuin BEL/NOR/SMR osaston kaatamista eivätkä ne ole ylikylän vastuksia.
Australia
- Pirtelömies on yhden kuuntelun otannalla toimiva hassuttelu. C-osa oli hyvä ja erottunee viisuissakin edukseen muistettavana hetkenä. On helppo kuvitella ihmisten heiluvan viisun tahtiin. Telessä katto lienee 150 pisteessä ja juryt voivat antaa mitä vain 35-90 pisteen väliltä. The Roopin Discoteque voisi olla hywä verrokki. Se oli kahdeksas saldolla 55+165. Heitän hatusta pistearvioksi 65 + 125 = 190.
- Saunamiesten valinta ei tehnyt hyvää ausseille ja Virokin kilpailee vitsibisteistä... vähän sellainen kutina on, että maa kuitenkin floppaa telessä, kun luonnollisia kavereita ei ole. Pidän kuitenkin arvion toistaiseksi elossa, kun jossain livepätkässä esiintyminen oli livenä luontevaa ja siten Go-Jo olisi helposti äänestettävää sorttia. Pudotan kuitenkin telepotin 110:een kuten Kroatialle 2023.
Alankomaat
- Kädenlämpöinen biisi ensikuuntelulla. Jotenkin tästä tuli mieleen Alman Requiem ja veikkaisin samantyylistä 12:tta sijaa finaalissa. Melodia on ihan kiva, mutta tietty iskevyys puuttuu edes pistesijoja ajatellen. Veikkaan 55-65 pistettä per komponentti ja jäämistä ulos topkympistä, vaikka maa nyt on kuumimpien suosikkien joukkoon noussutkin, mutta jokin kokonaisvaikutelmassa tökkii pahasti.
- Tuoreessa livepätkässä Claudea aika paljon hengästytti, kun hän liikkui laulaessaan. Tiedä sitten, että rankovatko raadit siitä keväällä. Nuo la la la -kohdat ovat kyllä laiskaa kirjoittamista ja sekin voi pudottaa osakkeita. Alma-verrokki sai jurya tosiaan 45p, mutta teleä tuplat siitä. Minustakin C'est La Vie uponnee vähän enemmän yleisöön kuin raadeille, mutta aika lähekkäin tulokset lienevät kuten La Zarrallakin diskohumpallaaan. Hahmottelen jurya 65 ja teleä hitusen enemmän.
Serbia
- Ei, ei ja ei. Aika turhakkeeksi Princin balladi jää. Juryjen ja yleisön on vaikea nähdä sen suuremmin syttyvän. NQ on lähellä. Jos Mila kuullaan finaalissa, saldona on oltava Ramondaakin heikompi tulos. Jury ja tele 15-25 p on realismia.
Tanska
- Hallusinaatiosta riitti yksi kuuntelukerta. NQ. Kevyttä poppia, mutta siinäpä se. Islannin Dilja oli toissa kaudella seminsä 11:s samanlaisella Power-biisillään, mutta jatkopaikka oli 30 pisteen päässä. Tuskin Sissalkaan jumbo on, mutta ei tämän läpikään pitäisi mennä, vaikka voikin sen 30+ pistettä kerätä.
Saksa
- Hissimusiikkia, jonka tahtiin kuitenkin yleisön on helppo taputtaa. Pidän naissolistin kontaktista kameraan ja esiintymisen luonnollisuudesta. Lauluäänikin on miellyttävä ja saksan kieli sopii biisiin. Sellomies jäi vuorostaan aika statistiksi lavan nurkassa istuessaan. Tämä vaatii tarkempaa pureksintaa, koska heti ei tullut mieleen suoranaista verrokkia klubibängerille, mutta mieluusti viisun kuunteli heti uudelleen. Ehkä yksi verrokki voisi olla Romania 2012 (Zaleilah), joka oli juryn 20:s, mutta telessä seiska. Toisaalta vuotta myöhemmin Norjan M. Berger oli neljäs ja jotain samaa ainakin kasvonpiirteissä, mutta myös laulun uniikkiudessa on. Feed You My Love oli jurynelonen ja telen kuudes. Toki paljon hidastempoisempi tuo verrokki on. 2015 kaudella Golden Boy oli jurykasi ja teleseiska. Se lienee tuon sesongin paras verrokki nopeatempoisuudeltaan. Norja 2017 Jowst oli jurykutonen 130 pisteellä, mutta teleä tuli vain 29p. Ehkä lopulta paras verrokki on Hvala, ne vuodelta 2018. Slovenia sai omankielisellä tanssiviisullaan jurya 41 pistettä ja teleä vain 23. Pelkään samaa, kun hissukkamaisuudella ei yleensä pärjää.
Kroatia
- Sekavaa roskaavan myrkkykakku on eikä Markon liveulvonta vakuuttanut. Jos se finaaliin yltää, veikkaan 15+15 tyylistä lopputulemaa ja jumbotaistoa. Noin päälle käyvä aggressiivisuus on kirjaimellisesti myrkkyä raadeille.
Itävalta
- Hmm. Mielenkiintoinen alku. Mietin, että onko JJ Kristian Kostovin kopio. Mutta kertosäe tarjosikin oopperaa. Ehkä hieman yliyrittämisen maku kokonaisuudesta jäi. C-osasta tuli mieleen viimevuotinen Belgia-floppi, kun siinä toistettiin samaa samaa. Enkä kyllä ensikuuntelulla ainakaan saanut viisuvoittajavärinöitä, vaikka periaatteessa nuo Wasted -nostatukset voisivat sellainen viisuvoittajahetki olla. Ykkös- ja kakkossäkeistöistä kuitenkin pidin eniten.
- Parin päivän tauon jälkeen kun tätä kuunteli, tulihan tuosta kertosäkeen kiekumisesta mieleen Latvian Aminatan Love Is Injected... ja se oli jurykakkonen muistaakseni, jooh. Taidanpa siis tehdä heti alkuun jyrkän käännöksen ja perua yliyrityspuheeni, kun livevetoja katsoessa Johanneksesta tuli juurikin Kostov-vibat. Lauluäänessä on myös saaraaaltomaisuutta tai ainakin hyvin samoin hän
tulkitsi Chandelierin. Tuomariston reaktio oli, että JJ on naurettavan hyvä ja pystyn kuvittelemaan viisuissakin raatien ajattelevan samoin äänestyslipuketta täyttäessään, kun hän tulkitsee eeppisesti Wasted Loven. Myös Gjon's Tearsin korkeista nuoteista raadit aikoinaan pitivät rutkasti, joten budjetoidaan JJ:lle raatitukea 280 pistettä alkajaisiksi, kun on tuo loppuhuipennuskin sopivan mittainen eikä mene niin jankkaavaksi kuin Mustiilla. Yleisöltä verrokki Aminata sai 100 pistettä, joten se on isompi arvoitus. Viron telekin 2018 jäi satkuun. GJ:n yleisöpisteet olivat 165 ja jos raadeissa pärjää, kyllä yleensä silloin teleäkin tulee kohtuullisesti edes. Voittajapolku näyttää kuitenkin kuoppaisalta, kun telessä pitäisi yltää kahden sakkiin. Arvataan nyt tässä vaiheessa kautta telesaldoksi Ruotsin Fransin (2015) kaltaiset 140 pistettä, kun Johanneskin on nuori poika. Kostovin 337 telepistettä ovat utopiaa kiristyvässä telemarkkinassa, kun UKR ja ISR vääristävät kilpailua jossain määrin. Lopputuloksena ovat sijat 3-5.
- Perun raativoiton, kun asiaa tarkemmin pohti. Johannes on kuitenkin vähän pikkupojan oloinen noissa joissain livepätkissä parin vuoden takaa eikä se välttämättä uppoa raadeille vrt. kypsemmät Ranska ja Tsekki. Mutta en nyt mitenkään radikaalisti Itävaltaa tuomtse, vaan ennakoin tässä vaiheessa kuitenkin yli 200 pistettä ja ehkä komponentin kakkos- tai kolmossija. Ja yleisöltä sitten noin sataa pistettä pienellä varianssilla molempiin suuntiin. Itävalta haiskahtaa siis saavan about samanlaisen tuloksen kuin Aminata (250+100).
Tsekki
- Jätin tarkoituksella kuuntelematta akustisen version, jottei se vaikuta mietteisiini lopputuotteesta. Audio-version ensikuuntelu jätti aika haljun maun. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kertsissä oli lievä koukku, muttei mikään supervahva tuo kappaleen nimenkään toistaminen ollut. En tiedä, en saanut tästä otetta ainakaan yhdellä kuuntelulla ja se ei ole hywä juttu viisuja ajatellenkaan Tshekille. Biisi tuntui vain rullaavan läpi jotenkin tasapaksusti. Toisella kuuntelulla teos jo parani. Verrokki Bulgaria 2018 keräsi Bonesillaan 166p (100+66). Se oli jury-ysi ja telen 14:s. Ehkä tuo kuulostaa realistiselta ensikuunteluni perusteella. Summa summarum, jury 110 + tele 70 voisi olla lähellä totuutta
- Nojoo, nyt katsoin tuon livevedon kuukauden takaa. Wau. Raatiosakkeet ovat kyllä paljon korkeammat pakosti tuon tulkintataidon myötä. Alikamaista vaivattomuutta ja Adonxs voisikin olla miespuolinen versio hänestä. Biisi on vielä hieman radioystävällisempi eikä niin vanhahtava. Arcade-tasolle ei ylletä, vaan 150-180 pistettä kuulostaa oikealta tuosta komponentista, kun vähän samaa poljentoa ja kaaosta kuin Mangon La Noiassa (164) olin kuulevinani ajoittain. Kyllähän livepaketti tullee huokumaan laadukkuutta eikä se tanssibreikki välttämättä juuri häiritse. Eiköhän tämä kaseja, kymppejä ja 12 pistettä tule tarpeeksi monelta tuomarilta saamaa, kun englanninkielisiä viisuja ei liikaa ole. Kun alkuperäinen mutu oli jury 110, korotan sitä vähän jurypuolen kilpailuasetelman puutteen ja lisäperusteiden jälkeen tuonne 160 pisteeseen
- Yksi lisäpointti vielä. Miessolistien TOP3-putken on jatkuttava. Jotenkin on sellainen kutina, mitä enemmän Kiss Kiss Goodbyeta mutustelee, että se tekisi saman kuin Bulgaria 2017 ottaen viisuhistoriansa parhaan sijoituksen, mutta voittoon asti rahkeet eivät aivan riitä. On tuossa Adonxsin lavapreesensissa liikkuessa vähän samoja maneereita kuin Kostovilla ja molemmilla on samantyylinen englanninkielinen balladi rakkaudesta tms. En ole kääntymässä Claude-uskovaiseksi tai usko niin paljoa Viron mitalisijaan, joten pakko tässä on ehkä siis hahmotella Tsekkiä kolmen sakkiin tai ainakin sen kintaalle, jos Itävalta paljastuu kuplaksi. Eiköhän livessä tule olemaan arcademaisia kikkoja ja kuvakulmia kuten jo tuossa pätkässä kuukauden takaa. Jokin englanninkielinen viisukin täytynee olla mitaleilla vuoden 2021 oltua poikkeus ja Tsekki on kandidaatti, jos Israelkin floppaa. Pitäydyn nyt vielä tuossa 160+70 arvauksessa, mutta varaan oikeuden nostaa pisteitä ylemmäs, jos live on toimiva.
Iso-Britannia
- UK yllätti iloisesti. Ensikuuntelulla nousi hymy vain huulille. Luulisin, että perheen pienimmille tämä uppoaa kuin häkä ja he ruinaavat vanhempiaan äänestämään brittejä, kun biisin nimeä on näiden kiusaksi hauska jankuttaa sen sisältämän kirosanan vuoksi. Teos on minusta persoonallinen eikä liian elokuvamusikaalinen, vaan sopivissa määrin vain. Säkeistöt alkavat kiehtovasti ja imevät mukaansa. Olen erittäin brittimyönteinen ja povaan Doredosin kaltaista TOP10-tulosta. Se sai jurya 94 p ja teleä 115 p. Remember Mondaylle ennakoin jotain samansuuntaista, koska trio osaa laulaa ainakin musiikkivideon perusteella harmonisesti. Toisaalta Latvia on paha kilpailija tuolla saralla ja Ryderinkin tele jäi aikoinaan 180 pisteeseen, vaikka se oli mitalimaa. Ehkäpä lasken täten teleodottamaa 85-95 pisteeseen. Luotan, että UK loihtii kohtalaisen toimivan livepaketin kerrankin.
- Vaarana on toki se, että UK:lle käy juryissa kuten Hurricanelle Loco Locollaan. Se sai vain parikymmentä raatipistettä, mutta teleä sitten sen 80 pistettä. Hmm. Ehkä pitää ottaa vähän takapakkia ja miettiä, että uppoaako tämä juryille vai ei, mutta vajaan satkun telepotista en peräänny. Jos lavastus on kovin pelkistetty ja trio vain laulaa keskenään, sitten taidan ounastella heikkoa saalista.
Israel
- Kaunis viisu. Dramaattiset pianokohdat olivat hyviä tehokeinoja ja Yuvalin heleä ääni on kuin tehty biisiin. Ainoa miinus oli se, että yksi pätkä ranskaksi olisi ollut tarpeeksi. Päätösminuutilla toinen osuus jotenkin keskeytti hieman flow'n. Varmaan aika arpapeliä on, kuinka paljon sitten juryt tätä arvostavat. Kyse on kilpailusta, joten toivottavasti musiikillisesti reilusti vailla taka-ajatuksia, kun Israel kerran on hyväksytty mukaan, mutta se lienee turha toive. Kreikan Die Together keräsi 158 raatipistettä, joten ehkä veikkaan sensuuntaista tulosta, vaikka varmaan Raphael enemmänkin ansaitsisi muun maan edustajana. Lazarev sai puolestaan 2019 jurya 125 pistettä, mutta olisi sitä ehkä enemmän ansainnut. Telestäkin on paha sanoa, mutta eiköhän parhaana naissoolona tukea tule 240+ pistettä? Rise Like a Phoenix veti teleä 311 ja jurya 224 pistettä, joten siihen ja viime vuoteen peilaten tässä lienee Ruotsin ohella toinen yli 300 yleisöpisteen maa. Hahmotus on tele 310 + jury 115. Sillä irtoaa pronssia.
- Hmm. Pudotetaanpa jurya nyt vielä vähän alaspäin 80 pisteeseen, kun Louane ilmaantui apajille balladillaan ja sille on täten helppo antaa tuon genren pisteet Israelin kustannuksella. Mielestäni Yuval ansaitsee silti enemmän jurypisteitä kuin Eden viime kaudella
Sveitsi
- Jaahas, taas ranskaa. Unilääkettä. Tästä tuli mieleen Portugali kotikisoissaan, kun Claudia jäi jumboksi O Jardimilla. Zoekin on nyt jumbotaistossa. Arvottu esiintymispaikkakin lienee suosikkien puristuksissa 19:ntenä.
San Marino
- Tutta Italia on kiinnostava tapaus. Kertosäe hymyilyttää ja pistää hytkymään. DJ-pöydän takana herralla oli hyvä meno päällä. Verrokkia ei heti mieleen tullut. Jossain määrin tämä on ehkä köyhempi versio viimevuotisesta Armeniasta mitä tulee riehakkuuteen. Sanoisin, ettei jatkopaikka mahdottomuus ole, jos tämä vakuuttaa Belgiaa tai Norjaa enemmän livenä toisen puoliskon maista semissään. Italialta ja Albanialta tulee automaattipisteitä ja ne voivat ratkaista pelin juuri Norjaa vastaan. Taidan kallistua jatkopaikkaan. Finaalissa sitten jurytuki on luokkaa WM95 eli jopa alle kymmenen pistettä eikä teleäkään enää tule kuin max. 30 pistettä.
Kypros
- Tuotanto riittää läpimenoon kyllä ja on tuossa aineksia, että raadit arvostaisivat Kyprosta reilun 50 pisteen verran. Biitti on koukuttava. Samanlaisen habituksen Remo Forrer sai Watergunillaan jurya 61 pistettä ja teleä 30 paunaa. Veikkaan ainakin samansuuntaista teleä finaalissa aikanaan. Tuskin Theo on raatimagneettikaan. Silia ylsi 15:nneksi eikä tästä ehkä ihan samanlaista tanssinumeroa saada pykätyksi, vaikka Fuegon mr. Evan näytti esittäneen tovi sitten livenä kohtalaisesti. Ensipuraisulla tarjoan tulokseksi jury 25-55 ja tele 30 p.
Georgia
- Tunsin jotain viimeisellä minuutilla, kun biisi vihdoin lähti käyntiin. Tulkinta oli kunnossa, mutta biisi on toki melko tyhjänpäiväinen. Veikkaisin Freedomin toimivan livenä kohtalaisesti. Jos maa menee läpi, sitten se on jumbotaistossa kuten Tsekki aikoinaan 2016 I Stand -balladillaan. Gabrielan ja Mariamin äänet muistuttavat toisiaan, kun niitä perätysten vertasi. Tsekki oli tuolloin puhelinäänissä 12:s semissä, joten hankalaa Georgiallekin läpimeno on. Mutta jos Georgia on finaalissa, veikkaan saldoksi tele 5 + jury 15-25.
Ranska
- Ensimmäinen reilu minuutti on turhan tylsä ja kuulija menettää mielenkiintoa. Päätösminuutti pelastaa paljon ja Louanea on todella miellyttävä kuunntella tuossa kohden. Mutta ei tämä viisuvoittajalta kuulostanut, vaan ehkä tulos on luokkaa Cornelia Jakobs. Uskon kokonaisuuteen ainakin Alankomaiden ranskatyrkkyä enemmän. Ammattimainen ja hillitty live-esitys kirvoittaa 170+ raatipistettä kuten Mengonille, vaikka biisi vähän laahaa. Toki kun Loreenia ei ole, en yllättyisi yli 200 pisteestä ja jopa komponentin voitosta. Teleä pitää vielä miettiä. Cornelian ja Mengonin 180 on kaiketi liikaa vaadittu, kun Israel on apajilla omalla balladillaan ja muitakin magneetteja on. Alustavasti arvaisin yhden kuuntelun perusteella ehkäpä 100-110 pistettä eli Brividin ja La Noian haarukkaan juuri siksi, että biisi herää roihuun vastan loppupuolella. Due Viteen pääsi käsiksi jo avaussäkeistössä.
- Sen annan Louanelle, että jo toisella kuuntelulla viisuun uppoutuu aika hyvin alusta asti ja herkkyys välittyy... mutta ensivaikutelman voi tehdä vain kerran viisufinaalissa, joten se huolettaa puhelinpisteiden kannalta. Hmm. En sittenkään sulje vielä Ranskaa pois voittajaehdokkaista, kun useammalla kuuntelulla Maman vain paranee ja pehmeä eleganssi puskee laulusta läpi toden teolla. Korotan jurypisteet haarukkaan 195-280. Mengonikin olisi yli 200 pisteen potin ansainnut karismallaan. Mikä yhdistää viime vuosien raativoittajia? Yksi sana: kypsyys pl. sveitsiläiset Nemo ja Gjon. Mutta Loreen, Ryder, Sampson, Tamara, Sobral ja Dami Im menevät tuon adjektiivin alle. Kyllähän 28-vuotias Louane on suosikeista se kypsin 29-vuotiaan Adonxsin ohella. Claude ja JJ ovat niukasti päälle parikymppisiä. Tuohon peilaten tekisi mieli ennustaa Ranskalle juryvoittoa kenites noin 250-280 pisteellä. Telehaarukankin kasvatan 105-180 pisteeseen, kun Ryderkin ylsi tuohon 180 pisteeseen muutama vuosi sitten rauhallisella tulkinnallaan. Voin kuvitella yleisön hoilaavan Louanen mukana päätöskertsissä ja se kuulostaa telkkarissa hienolta. Reilulla 400 pisteellä Ranska kyllä saisi mitalin, muttei kultaa. Perun siis Itävallan raativoiton, kun Johannes lienee kuitenkin vähän pikkupoika Louanen rinnalle viisufinaalissa.
- Mitä enemmän tätä pureskelee, miksei telekin voisi kivuta päälle 200 pisteen, vaikka yleensä kahta balladia ei viiden parhaan telebiisin sekaan mahdukaan ja Israel on pakosti siellä. Eurooppalaisäidit voivat kuitenkin keskittää ääniä Louanelle, jos tulkinta koskettaa tarpeeksi ja miksei koskettaisi jamalamaisesti. Jos joku Ruotsin voittaa, kaipa se Ranska sitten on. Schultekin sai teleä 136 pistettä perhebiisillään, mutta Mamanin sielua repivässä tuskassa on kyllä ainesta vielä parempaan. Voittajapolku jury top4 + tele top2 on tiukassa, mutta eipä Nemonkaan tarvinnut viime vuonna olla kuin vasta viides telessä, joten ehkä tuo sääntö on vaipumassa unholaan. Månsin kaltainen reitti eli jury 1 + tele 3 voisi olla se Louanen ase. Veikkaan, että Ranska on lopulta yksi niistä 3-5 maasta, jotka saavat teleä 200+ pistettä
Ranking:
Ykkössemistä oletan jatkoon menevän Viron, Puolan, Slovenian, Ruotsin, Ukrainan, Albanian, Belgian, Hollannin, Kyproksen ja San Marinon. Kakkossemistä arpoisin jatkoon tällä hetkellä Armenian, Australian, Itävallan, Latvian, Liettuan, Tsekin, Suomen, Israelin, Luxemburgin ja sitten jäisi yksi paikka jäljelle akselille SRB/MLT/DEN/GRE. Otin niistä nyt mukaan Maltan, kun se on niin monien papereissa selvä jatkaja.
Kun ynnäilin yhteen alustavia pisteitä perustuen ylläolevaan tekstipläjäykseen, sekä raati- että yleisöpisteiden summa oli jonkun verran liian korkea, joten minun piti sitten karsia mielivaltaisesti tietyiltä mailta pisteitä pois enemmän kuin olisin halunnut. En jaksa niitä sen kummemmin enää erikseen päivittää tekstilitanian sekaan. Raatipuolella otin alaspäin eniten Ukrainaa ja Australiaa. Go-Jo on hitusen limaisen oloinen ehkä loppupeleissä eikä niin äänestettävä persoona kuin The Roopin kaljusolisti, joten pudotin siksi raatipisteet 65:stä 30:een. Biisikin on vain hassuttelua ja samassa sillisalaattigenressä UK on parempi. Sugar sai jurya 53 pistettä neljä vuotta sitten, mutta siinä taisi olla jotain vilunkipeliä kenties taustalla. Ja Ukrainan vanhoillisuus voi olla myrkkyä, mutta on siinä jotain taikaa silti Hooverphonicin tavoin, joten pudotus oli vain 30 pistettä 100:sta 70:een. Viime vuosina 6-7 heikointa jurymaata on jäänyt alle 20 pisteeseen, joten otin täten 5-10 pistettä pois myös heikoimmilta mailta. Vastaavasti 8-10 parasta maata ovat päässeet sataan pisteeseen, joten pidin senkin mielessä.
Telepuolella kahtena viime vuonna vain seitsemän maata on yltänyt sataan pisteeseen, huh. Kaudella -22 Italia ja Puola pääsivät siihen niukasti sijoilla kahdeksan ja yhdeksän. Vähintään kolme maata on yltänyt 200 pisteeseen joka vuosi. 8-9 heikointa maata ovat puolestaan jääneet 20 pisteeseen tai sen alle. Koitin siis hahmotella tuonsuuntaisesti pistemuokkauksia. Rokotin ausseja lisää, koska minulla on kutina, että sille käy vähän kuten Virolle ja Suomelle viime vuonna eli ne vain jäivät parempien telebiisien jalkoihin saaden reilut 30 pistettä. Aussien puhelinpotin pudotin täten 110:sta 35:een eli reippaasti alle Sugarinkin yleisöäänien. Ehkä Israelinkin kupla on osittain puhjennut eikä se saakaan päälle 300 pistettä, vaan vain 270.
Jury (2146)
Ranska 270
Itävalta 245
Ruotsi 185
Tsekki 160
Latvia 130
Luxemburg 125
Italia 110
Viro 105
Slovenia 100
Albania 95
Iso-Britannia 80
Israel 80
Ukraina 70
Alankomaat 65
Suomi 60
Kypros 50
Belgia 40
Saksa 35
Australia 30
Liettua 25
Malta 20
Espanja 15
Puola 15
Armenia 15
Sveitsi 15
San Marino 5
= 2145
Tele (2204)
Ruotsi 320
Israel 270
Ranska 240
Viro 180
Ukraina 150
Albania 130
Itävalta 110
Puola 105
Suomi 85
Alankomaat 80
Tsekki 75
Italia 70
Iso-Britannia 65
Luxemburg 55
Liettua 50
Australia 35
Malta 30
Slovenia 30
Kypros 30
Saksa 20
Armenia 20
Belgia 15
Latvia 15
Espanja 10
San Marino 10
Sveitsi 5
= 2205
Lopputulokset
Ranska 510
Ruotsi 505
Itävalta 355
Israel 350
Viro 285
Tsekki 235
Albania 225
Ukraina 220
Luxemburg 180
Italia 180
Suomi 145
Alankomaat 145
Latvia 145
Iso-Britannia 145
Slovenia 130
Puola 120
Kypros 80
Liettua 75
Australia 65
Saksa 55
Belgia 55
Malta 50
Armenia 35
Espanja 25
Sveitsi 20
San Marino 15
Minikommentit
22.01.2025 10:28 <guessingames> Vahva sama.