Otetaan vielä kannanotot voittajamarkkinaan nyt, kun kaikki biisit ovat selvillä. Veikkaan, että (Euroviisujen mittapuulla) mitään ihan älyttömiä heiluntoja ei ennen eurojuryjä enää tapahdu.
Alla maat
Betfairin kerroinjärjestyksessä. Tuunasin vähän omia arvioita sen mukaan, mitä olen isojen viisubetsarien kanssa jutellut.
Maa / Kirjoitushetken kerroin BF / Oma arvioni voitto%:sta / Pienin kerroin jolla itse ostaisin
Jätin pienen virhemarginaalin rajakertoimeen tarkoituksella, eli eivät täsmää suoraan arvion kanssa.
1. Ruotsi | 2.1 | 50% | 2.3
Pieni driftaus 1.8 tasosta järkevämpään suuntaan. 45-50% on varmasti oikein paikkansapitävä arvio. Jytkyskenaariotkin ovat ihan mahdollisia, eli voi voittaa sekä juryn että telen. Voi myös lipsahtaa 2.-3. sijalle. Ainoa olennainen pointteri Loreenista on mielestäni se, että show ei melloista käytännössä enää parane, kun taas kaikki haastajat voivat parantaa selkeästi. Avaimet ovat siis täysin muiden käsissä, mutta ennen viisuharkkoja ei voida tietää tuleeko haastajia vai ei. En oikein näe, että kerroin tästä kauheasti alle 2 painuu millään, mutta driftata voi kyllä. Siispä mielestäni fiksumpaa ostella haastajia tähän väliin ja yrittää ajoittaa mahdolliset Loreen-ostot korkeammalle tasolle.
2. Suomi 6.6 | 11% | 10
Kirjoitin aiemmin tässä ketjussa siitä, miten lavashow pitäisi tehdä, ja sama pätee edelleen. Jos lavashow ei etene kerronnallisesti UMK:sta, niin kusessa ollaan. Täydellisellä esityksellä voi voittaakin. Mitä olen viisu-ukkojen kanssa jutellut, niin yleinen konsensus on että Käärijälle povataan EJ:stä yllättävän hyvää tulosta (4.-7. sija), mikä selittää kertoimen laskun. EJ ei kaikkea osaa ennustaa, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että top7 pitää kyllä tulla tai viisuissa ei ole palaa. Måneskin oli aikanaan kuudes, mutta pisteissä kuitenkin ihan iskuetäisyydellä. Itse kanssa veikkaan, että pärjää EJ yllättävän hyvin. Olen itse tätä swingtreidaillut, eli arvio ei ole mikään lay-suositus, mutta en henkkoht tätä kyllä ostaisi holdattavaksi alta kympin. Tunnen kyllä monia hyvä viisubetsareita, jotka ovat paljon vähemmän skeptisiä.
3. Ukraina 8.4 | 11% | 10
Tästä ei juuri järkevää sanottavaa. Vaikea ennustaa, mutta en oikein usko sympatioiden enää riittävän. Ei mikään mahdoton missään nimessä. Osittaisessa swingtrade-mielessä nykykertoimet ovat mielestäni täysin fine, koska samalla saa bookin balansoitua. On kuitenkin ihan mahdollista, että tuularit painavat tämän yhtäkkiä tyyliin neljään, ja en itse uskalla sen takia pitää miinuksella.
4. Norja 20 | 3% | 35
Olen ollut tässä lay-osastolla vähän joka markkinalla ja vieläkin hykerryttää muutaman viikon takaiset 8 voittajakertoimet joissa liikkui yli 10k. En löydä oikein mitään polkua voittoon.
5. Israel 24 | 3% | 34
Kerroinmanipulaatio alkaa olla ns. klassista Maltaa. Kaikki Israelin delegaatin toiminta haisee tässä kilometrin päähän, ja veikkaan että isoa dumppausta on tulossa jahka noin tuntia viisuharkkojen jälkeen kaikille on selvinnyt, ettei tämä sekasotku ole viisuja voittamassa. Ei sillä, ainakaan oma rohkeus ei kyllä riitä tämän kanssa lay-linjallekaan, mutta olisin Israel-hypen suhteen varovainen.
Maista, jotka äänestivät viime vuonna mutta jotka eivät äänestä tänä vuonna lähtee muuten pisteitä seuraavasti:
Chanel -54p
Cornelia -18p
Ryder -16p
Tämä on nähdäkseni erittäin huono uutinen Israelille, etenkin kun otetaan huomioon missä ko. maat maantieteellisesti sijaitsevat.
6. Espanja 29 | 6% | 20
Tästä kirjoitin jo paljon aiemmin. Koko viisujen autenttisin biisi + takuuvarmasti loistava staging + loistava telegeeninen laulaja. Tässä on sitä jotain vangitsevaa taikaa, joka kaikista muista vedoista tänä vuonna puuttuu. Myös miinuspuolet selkeät: Kertosäe huono, ja monen korviin tämä on hirveää kirkumista. On kuitenkin aivan ykköshaastajia Loreenille, ja näen ladun auki voittoon ns. Jamala-polkua.
Selvennettäköön, että en näe Espanjaa kylläkään kaksisena valuena yhdelläkään muulla markkinalla mitä toistaiseksi on auennut. Vaikka Espanja on Norjaa ainakin tuplasti todennäköisempi voittaja, esim. se aiemmin tässä ketjussa mainittu Norja vs Espanja H2H on mielestäni 50-55% Norjalle, joka on tasaisempi suorittaja ~5. sijalle kun taas Espanjan tuloksissa on paljon enemmän jämäsija-osastoa korkeampien piikkien ohella.
7. Tsekki 40 | 4% | 28
Tähän on markkina menettänyt uskonsa täysin. Mielestäni selkeästi aliarvostetulta tuntuu kyllä edelleen, mutta jonkinlainen puolionnistunut liverykäisy olisi kieltämättä kiva nähdä. On kuitenkin niitä harvoja, jotka voivat jossain universumissa ottaa voiton keskikaistaa. Kertosäe edelleen tyyliin vuoden paras.
8. UK 55 | 0.5% | 200
Paluu kivikaudelle. Onnekkaan paikka-arvonnan takia pärjännee paremmin kuin ansaitsisi, mikä mahdollistaa uudet sekoilut delegaatille ensi vuonna. Kiitos ja näkemiin, ensi vuonna UK layt laulamaan totuttuun tapaan päivästä 1. Ehdin jo luulla, että Ryderin myötä alkoi uusi aikakausi, mutta eiköhän tässä kynnetä jämäsijoja minimissään 2040-luvulle asti.
9. Itävalta 60 | 1% | 100
On tässä studioversiossa kyllä tiettyä nerokkuutta. En näe, että saavat tätä kyllä toimimaan livenä, mutta hauska nähdä mitä kehittelevät lavalle. 1% lähinnä siitä, jos kehittelevät jonkun todella villin esityksen. Mielestäni tämän kanssa pitää vetää täysin överiksi Moldovan takavuosien vetojen tyyliin. Get rich or die tryin'.
10. Ranska 70 | 1% | 100
Ehkä innostuin vähän liikaa tämän kanssa. Hyvät verset, autenttinen ja varmasti hyvä esitys tulossa livenä. Mutta se kertosäe... huoh. Tosi vaikea ennustettava myös muilla markkinoilla, en yllättyisi suunnilleen mistään välillä 2. sija juryissä -- top15 ulkopuolelle jääminen koko kisassa.
11. Armenia 90 | 1% | 120
En tiedä saanko tälle oikeasti edes yhtä prosenttia. Kertoimissa Armenia ja Georgia ovat mielestäni täysin vinksallaan.
12. Italia 120 | 1% | 120
Tosi vaikea nähdä, miten ihmeessä tämä voittaisi. En kyllä rehellisesti sanottuna löydä oikein mitään polkua. On kuitenkin harvoja aidosti laadukkaita esityksiä, joten kai sen 1% nyt arpoo tällaisena vuonna Marcollekin. Ostin tätä top big5 -markkinaan 6,50 kertoimella -- vaikka itse uskon Espanjaan, niin sillä on kuitenkin myös paljon floppiskenaarioita, kun Marco taas on lähtökohtaisesti perusvarma ~9. sija.
13. Sveitsi 120 | 2% | 66
On tämä nyt paljon lähempänä Gjon's Tearsia kuin viime vuoden Marius Bearia. SJB on mielestäni yliarvostettu stagingeissä, mutta tämän kanssa tuntuu että voisi toimia. Voi kyllä jäädä jo alkueriin, mutta jos saavat stagingin nasautettua maaliin niin voi olla ties miten korkealla. Betukalta olen ostellut kivan satsin top10-markkinalta 3.8 tasolta (mutulla lähemmäs 35%). Potentiaalinen top2 rykäisy juryihin, telepuolelle tarvitaan toki sitten aivan levoton staging-onnistuminen. Sympaattinen ja hyvä live-esiintyjä, jota ei voi ihan laskea ulos kärkikahinoista. Sodanvastainen teema aina plussaa näinä aikoina.
14. Serbia 150 | alle 0.5% | 300
Hauska veto, ja vaikea ennustaa miten tälle käy. Top10 ihan mahdollinen. En kyllä löydä mitään happea voittoon.
15. Georgia 140 | 2-3% | 60
Selkeästi laadukkaampi näistä Kaukasuksen vedoista. Jonkun ne äänet on sieltäkin suunnalta saatava, ja Iru pyyhkii Brunettella ja muilla tämän ilmansuunnan vedoilla kyllä lattiaa. Junioriviisut voittaneena veikkaan, että tämä on helppo top5 juryissä. Studioversio on kyllä aivan päin seiniä tuotettu, mutta helppo nähdä tämän olevan itse viisuissa tosi kova. Putlerin valloituslistan maana myös geopoliittista plussaa mahdollisesti tiedossa. Jos haluaa harvoin osuvan yllätyshevosen joka voi hyvin nousta top5 kertoimiin jossain kohtaa viisukautta, niin tämä ja Sveitsi ovat ne maat.
Näillä päästiin n. 97%:iin. En kyllä lopuille maille saa edes 3 prosenttia, joten ne allokoitakoon tikkaa heittämällä mihin sattuu osumaan.
Minikommentit