Mitäs on porukka mieltä, nousevatko Veikkausliigan yleisömäärät kun "lähdetään oikein perheen voimin katsomaan Jaria"? Kyllä minäkin täältä lappeen Rannasta voisin vaikka MyPa-Lahti peliin mennä että näkisi mitä se litti oikein touhuaa
T: Neo
Lähde:
http://www.ess.fi/cgi-bin/uusinetlari/i ... 0413060533
Juttu copy-paste:lla:
Totta se on: Jari Litmanen palaa kotikaupunkiinsa Lahteen ja liittyy FC Lahden liigamiehistöön. Litmanen ja FC Lahti hioivat myöhään maanantai-iltana sopimuksen, jonka mukaan maestro pelaa seurassa kauden 2004 loppuun.
- FC Lahti on mielenkiintoinen mahdollisuus. Olin mukana perustamassa seuraa ja olen seurannut sen kehitystä tarkasti. Nyt minulla on mahdollisuus olla osa joukkuetta. Aloitin pääsarjaurani Lahdessa vuonna 1987 ja on mielenkiintoista palata juurilleen, kertoo Litmanen.
Muitakaan syitä Litmasen Litmasen paluulle ei tarvitse kaukaa hakea: FC Lahtea valmentaa hänen monivuotinen ystävänsä Harri Kampman, ja joukkueessa pelaavat vanhat kaverit junioriajoilta eli Tommi Kautonen ja Koskisen veljekset Jukka ja Jarkko.
Lahtelaisista juuristaan Litmanen on ylpeä, vaikka viirupaidat ovatkin edustustasolta kadonneet.
- Olen viimeinen Reippaan paidassa esiintynyt A-maajoukkuepelaaja, hän muistuttaa.
Torstaina
33-vuotiaan Litmasen siirtopommin sytytyslanka alkoi toden teolla kyteä viime viikon torstaina, jolloin hän purki sopimuksensa Amsterdamin Ajaxin kanssa. Samalla Litmanen ilmoitti, että hän on aidosti kiinnostunut palaamaan Suomen kentille. Lopullisesti palaset loksuivat kohdalleen pääsiäispyhinä.
- Toukokuun puolivälissä olisin joka tapauksessa jättänyt Ajaxin. Seura on käytännössä varmistanut Hollannin liigan mestaruutensa, ja lisäksi olin siellä jo yhdet hienot jäähyväiset kokenut, sanoo Litmanen.
Vuonna 1992 Ajaxiin siirtynyt Litmanen voitti amsterdamilaisseurassa ja myöhemmin Barcelonassa sekä Liverpoolissa käytännössä kaiken mitä yksittäinen pelaaja voi seuratasolla voittaa. Barcelonaa Litmanen edusti 1999-2001, mutta peliaika oli kortilla. Samoin kävi Liverpoolissa vuosina 2001-2002. Ajaxiin Litmanen palasi syksyllä 2002.
Monta ottajaa
FC Lahti oli selvittänyt Litmasen pyynnöstä siirtokuvioiden kiemurat jo aikaisemmin, mutta myös muut kotimaiset seurat olivat yhteydessä maajoukkuekippariin. Hänet olisivat halunneet riveihinsä ainakin MyPa, HJK, Allianssi ja TPS.
Tapojensa mukaisesti Litmanen muistuttaa, että FC Lahdessa hän on vain yksi pelaaja muiden rinnalle.
- FC Lahden joukkue on rakennettu ilman minua. En ota kenenkään pelipaikkaa, vaan minusta tulee lisäpala kokonaisuuteen. Katsomme nyt kaikessa rauhassa, miten minua ryhdytään peluuttamaan, Litmanen pohtii.
Rytmistä kiinni
Osaa FC Lahden pelaajista Litmanen ei ole koskaan edes nähnyt. Etenkin nuoren polven lahjakkuudet ovat hänelle uusia tuttavuuksia.
- Minun pitää oppia tuntemaan joukkue ja päinvastoin. En ole koko viime kauden aikana pelannut paljon pelejä, joten minun täytyy ensin päästä rytmistä kiinni. Kaikessa tekemisessä joukkueen ja seuran etu on tärkeintä.
Litmasen pelituntuma on loukkaantumisten jäljiltä haperoinen. Tämän vuoden puolella hän on pelannut vain reilun vartin parin viikon takaisessa Malta-ottelussa ja sitä ennen 35 minuuttia Ajaxin tammikuisessa harjoitusottelussa.
- Nyt on tärkeintä laittaa paikat kuntoon eli harjoitella hyvin ja mahdollisesti pelata muutama peli. Samalla voi hiukan rauhoittua tutussa ympäristössä ja miettiä tulevaisuutta.
Aikaisintaan Litmanen pukee FC Lahden pelipaidan ylleen 2. toukokuuta. FC Lahti kohtaa silloin Vantaan Pohjola-stadionilla liigacupin finaalissa AC Allianssin.
Ovi jää auki
Palloliiton sääntöjen mukaan kansainväliset siirrot Suomesta ulkomaille ovat seuraavan kerran mahdollisia heinäkuussa. Sen oven Litmanen on jättänyt auki sopimuksessaan FC Lahden kanssa.
- Käytännössä minulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko pelaan kauden Suomessa loppuun tai lähden uudestaan ulkomaille. Seuraavat päätökset tehdään kesän aikana. Pelaamista aion jatkaa ja olla mukana tulevissa MM-karsinnoissa.
Litmanen liittyy FC Lahden harjoitusvahvuuteen parin viikon sisällä. Parhaillaan hän on viikon lomamatkalla ulkomailla.

Minikommentit