Olen kirjoitellut alla olevia pohdintoja tasaisin väliajoin viimeisen reilun viikon ajan, mutta tallensin ne aina välillä luonnoksiin, joten en jaksa alkaa sen kummemmin enää muokkaamaan joitain vanhojakin pohdintoja siitä, kuinka esimerkiksi odotan Itävallan TOPX-kertoimien ilmestymistä. Guessingames ehtikin jo kirjoitella pidemmälti tuohon väliin ylle, mutta tässäpä nyt ovat nämä omat mietteet vielä julki kaikille vaikkapa sitten taas opiksi ensi vuoden kilpailua silmällä pitäen, kun tämän vuoden hulinat peruttiin ymmärrettävästi.
1.–9. Islanti: Daði & Gagnamagnið – Think about things
- Niin, onhan tämä varma jatkaja. Loppukilpailussa olin alkuun sijoittamassa tätä jopa sijoille 6-10, mutten enää usko siihen, koska jurysuosio näin "lapselliselle" (en tiedä, onko kuvaavin sana) viisulle ei liene suurta. Finaalissa on lisäksi muita yleisösuosikkeja viemässä ääniä tältä tekeleeltä kuten guessingames nostikin esiin, mutta esityksen hyväntuulisuus kantaa kuitenkin niukasti viidentoista sakkiin. Jos Hatari oli niukasti kymppisakissa, ihan niin hyvä tämä ei loppupeleissä ole.
1.–9. Itävalta: Vincent Bueno – Alive
- Tämä on hankala tapaus. Periaatteessahan tästä tulee mieleen köyhän miehen Justin Timberlake. Alkujaan povasin tätä jopa yhdeksi hevoseksi viiden joukkoon finaalissa, koska Australia oli debyyttivuonnaan vähän samankaltaisella biisillä juuri viides:
https://www.youtube.com/watch?v=H0EhhZWXTng Olenko ainut, joka näkee tiettyä yhtäläisyyttä kappaleen rytmityksessä? Alussa on vähän hitaampaa ja sitten kertsissä biisi herää samalla tavalla eloon. Vincent Bueno on myös vähän tuollainen eksoottisemman näköinen mies ja jos tähän kehitetään samanlainen iloinen ja svengaava meininki kuin Australialla viisi vuotta sitten, Itävalta tappelee nyt ainakin jatkopaikasta ja finaalissa miksei jopa TOP15-sijoituksesta? Viiden sakki on liikaa vaadittu, kun Aussit saivat varmasti sympatiapisteitä tuolloin taannoin ollessaan mukana ensi kerran. Kaivoin lisäksi vuodelta 2016 Buenolta yhden livevedon tarkasteltavaksi. Hän näyttää osaavan ainakin tanssia kuten Guy Sebastian ja jotain tällaista hieman kehittyneempänä versiona odotan näkeväni Rotterdamissa:
https://www.youtube.com/watch?v=qVwJ9GEJ0Hs Itävallan läpimenoprosentti on tasan 50. Summa summarum, tämä on yksi ideoistani TOP20/TOP15-vetoihin, jota olisin valmis kokeilemaan vähän riskilläkin ennen harjoitusklippejäkin, vaikka olenkin asettanut viime vuodesta lähtien ohjenuoraksi betsaamisen vasta harjoitusten alettua, mutta jotenkin on vahva kutina siitä, että Itävaltaa ei arvosteta tarpeeksi vielä.
1.–9. Kreikka: Stefania – Superg!rl
- Kreikka on nyt kuusi vuotta vetänyt vihkoon. Kahdesti se on karsiutunut ja neljästi ollut sijoilla 19-21, mutta tänä vuonna kaikki muuttuu nuoren Stefanian johdolla vai muuttuuko? Musiikkivideon perusteella jonkin sortin energinen tanssikoreografia lienee tiedossa Rotterdamissakin. Kappale on ihan jees ja perinteisestihän Kreikan on osannut tehdä näyttävät show't nopeatempoisiin viisuihin. Vaivatta jatkoon semifinaalista, mutta finaalissa pitkän pohdinnan jälkeen laariin 11-20 kuitenkin riippuen esiintymispaikasta ja show'n vakuuttavuudesta. Stefanian livevedot Youtubessa eivät vakuuttaneet vielä niin paljoa ja kun seassa on ehkä jopa parempia tanssinumeroita kuin tämä lopulta tulee olemaan, Kreikka valunee jopa puolivälin alapuolelle. Kreikan välierähistoria on kuitenkin hyvä, sillä on se karsiutunut vain kahdesti 13 yrittämällä. Toki nuo epäonnistumiset ovat tulleet lähivuosina kuten totesin.
1.–9. Moldova: Natalia Gordienko – Prison
- Kuuntelin jo Youtubesta yhden sekoituksen tästä semifnaalista. Pakko todeta, että kyllä tämä melko lamaannuttavalta ja synkältä kuulosti muiden biisien keskellä kertauksessa. Samalla puoliskolla on mielestäni kaksi parempaa naissooloartistia syömässä ääniä eli Kreikka ja Puola, joista Puolan balladi on vielä tätä potentiaalisempi. Ei jatkoon, vaikka kappale sinänsä ei ole huono. Toki Moldovan läpimenoprosentti on 64,3%, mutta seula on tiukka.
1.–9. Puola: Alicja Szemplińska – Empires
- Kuten jo totesinkin ylempänä, tämä on jäänyt korvamadoksi soimaan ja toimii livenä kyllä, kun Alicjalla on niin vahva ääni. Viime vuonnakin Puola pääsi lopulta muistaakseni pisteen päähän jatkopaikasta, vaikka esiintyi neljäntenä omassa semifinaalissaan ja kun tämä on vähän vahvempi kappale, liputan jatkopaikan ja finaalissa alemman keskikastin puolesta, vaikka Puola on mennyt semifinaaleista jatkoon vain viidesti 13 kerralla, mutta jos jo viime vuonna se oli semissään yleisöäänissä kahdeksas ja raadeissa 11:s, nyt raatisuosiota voisi kuvitella tulevan vähän enemmän vielä, joka vie viimeistään tämän jatkoon. Finaalissa tämä on vähän liian tylsä erottuakseen tarpeeksi ja veikkaan sijaksi jotain kahdenkympin tienoilla olevaa.
1.–9. San Marino: Senhit - Freaky
- Toisena vuonna putkeen jopa ihan kuunneltava humppa. Senhit on avauspuoliskon neljäs naisartisti ja historiaan peilaten karsiutuu, mutta ei tämä nyt mikään tuhoontuomittu ole vielä missään nimessä. Kaksi perättäistä finaalipaikkaa kuulostaa silti utopistiselta, kun läpimenoprosentti on aiemmin ollut vain 20% ja yleisöääniä ovat syömässä Serbia ja Islanti muun muassa samalla puoliskolla.
1.–9. Serbia: Hurricane – Hasta la vista
- Sijoille 6-14 loppukilpailussa, joten välierä on läpihuutojuttu. Kansallisessa finaalissa oli jo hyviä aihioita live-esityksessä ja eiköhän Rotterdamissa tämä tempaa toden teolla mukaansa. Serbia on edennyt välieristä jatkoon 8/11 kerrasta. Viime vuonna semeissä Serbia oli juryjen vitonen ja yleisöäänten seiska, nyt roolit vaihtunevat ja yleisösijoitus voi olla TOP3 jopa?
1.–9. Tšekki: Benny Cristo – Kemama
- Wingdead totesikin jo, että jotain tässä on oltava, kun se voitti Tsekin kovatasoisen finaalin. Kertausta kuunnellessa tämä erottuu kyllä svengaavuudellaan avauspuoliskoltakin ja ehkä jurytkin voisivat nähdä tässä riittävää potentiaalia. Jos nyt pitäisi veikata, Tsekki on ihan kiikunkaakun, vaikka prosentti aiemmilta vuosilta on vain 37,5%. Toisaalta sitten tuo toissa päivänä julkaistu muokattu versio oli sekavampi kuin alkuperäinen ja mielestäni siihen oli ahdettu liikaa tavaraa, mutta toisaalta Ukrainan kansallisessa finaalissa väliaikanumerona nähty esitys kyllä vakuutti ja tämän pitäisi toimia livenä paljon paremmin kuin radioversiona, joten Tsekki menee jatkoon ja finaalissa lähelle TOP15-sijoitusta.
1.–9. Viro: Uku Suviste – What love is
- Jaa-a. Keskivertoa keskiverrompi biisi. Viron historia ei ole välierissä ollut mikään kummoinen myöskään, vaan se on mennyt jatkoon vain seitsemän kertaa 16 yrittämästä. Toisaalta viime vuonna Virolla oli vastaava perusradiobiisi ja se oli silloin semissään juryjen yhdeksäs ja yleisön keskuudessa jopa kolmanneksi suosituin, mutta nyt Virolla ei ole alustavasti yhtä hyvää esiintymispaikkaa luvassa, mutta tuollaisen keskipakan sijoituksen juryäänestyksessä voisin uskoa taas helposti, vaikka ehkä kappalekaan ei ole ihan yhtä hyvä. Niukka karsiutuja juuri nyt.
10.–18. Albania: Arilena Ara – Fall From You
- Niin vain tämä käännettiin englanniksi. Olen alusta asti mutuillut tätä sijoille 15-20. En ainakaan vielä muuta suuresti arviota, mutta jos Arilena on lavalla yksin kuten kansallisessa finaalissa, vaarana voi olla käydä samoin kuin Armenian naissolistille viime vuonna eli hyvästä radioversiosta huolimatta sitten itse show'ssa on liikaa onttoutta lavalla, mutta toisaalta jos valoja käytetään samoin kuin kansallisessa finaalissa, sitten tämän pitäisi toimia. Albanian kielisestä versiosta pidin enemmän ja tässä englanninkielisessä käännöksessä rytmitys ei ole niin luontevaa, vaikka alun perin teksti olikin englanniksi, mutta kyllähän tästä sitä uniikkiutta valitettavasti karisi muokkauksen myötä.
10.–18. Armenia: Athena Manoukian – Chains on you
- Vähän samaa ongelmaa kuin viime vuonna Srbukilla eli jotenkin tätä ei tekisi mieli äänestää ollenkaan, koska esitys on niin aggressiivinen tai ainakin oli kansallisessa finaalissa. Juryillekaan välttämättä tuollainen lausuttu laulutyyli ei uppoa. Viime vuonnahan Armenia oli semissään jurypisteissä vasta viidestoista ja sama sija ei yllättäisi, jolloin on vuori kiivettävä yleisöäänissä eikä tämä sellaista suosiota voine saada edes toiselta puoliskolta? Toki odotetaan nyt ensin lopullista esiintymispaikkaa, mutta kahden karsiutumisen jälkeen odotin jo nyt voi sanoa entiseltä viisujen mahtimaalta voimakasta ryhtiliikettä, mutta nyt voi jopa olla edessä kolmas karsiutuminen putkeen, joka olisi sensaatio, kun ennen kahta viime vuotta Armenian läpimenoprosentti oli 90%, mutta enää siis 75% ja siitäkin se voi pudota, jos Athenan esitykseen ei keksitä jotain säväyttävää.
10.–18. Bulgaria: Victoria – Tears getting sober
- En pitänyt ensikuulemalla. En syty vieläkään, mutta pakko on heittää oma maku roskiin ja yrittää ymmärtää tämän potentiaali. Eivätköhän juryt arvosta tällaista kokonaisuutta ja se kantaa sitten kymppisakkiin finaalissa, mutta en ykköshevoseksi kyllä vielä nostaisi, koska guessingamesin sanoin jotain uupuu ja tämä tuntuu vähän liian minimalistiselta englanninkieliseksi. Portugalilla oli kuitenkin etuna kolme vuotta sitten tähän nähden uniikimpi portugalin kieli ja Salvadorin "karisma". Mutta joo, mitä enemmän tätä kuuntelee, sitä enemmän tämä Wingdeadin tavoin aukenee.
10.–18. Georgia: Tornike Kipiani – Take me as I am
- Huutoa. Viimevuotinen tekele oli radioversioltaan varmaan yksi surkeimmista, mutta lavastuksessa Georgia onnistui ja sijoittui lopulta semissään 14:nneksi. Esiintymispaikka oli silloin 11 eli toisella puoliskolla kuten nytkin. Jurypisteissä se oli neljänneksi heikoin ja yleisöäänissä viidenneksi eli tasaisen heikko molemmissa. Periaatteessa tämänvuotinen viisu on ihan kuunneltava ja ainakin se jää mieleen. Pidän erityisesti kohdista, joissa naislaulaja yhtyy mukaan kuoroon ja lausuu esimerkiksi "Ich liebe dich". Melodia on hyvin toimiva juuri noissa hetkissä. Kokonaistulkinta on vaikuttava ja tässä on jytyä. Georgialla on myös ihan hyvä historia jatkoonpääsyistä (7/12). Islannin huutobiisi oli juryissa viime vuonna kahdeksas semissään ja kun Georgia kykenee varmaan ihan toimivaan lavastukseen tämänkin kohdalla, Georgialla on eväät jatkopaikkaan, mutta toisaalta saisin tämän edelle juuri kymmenen maata, joista Albanian muokkauksen jälkeen epävarmimpana ja sen tämä voisi ehkä syrjäyttää, mutta Tsekin live-vedon nähtyäni uskon sen lyövän Georgian ainakin noista rajatapauksista.
10.–18. Latvia: Samanta Tīna – Still breathing
- Aiemmin kirjoitinkin jo, että tämä muistuttaa Triana Parkin Linea kolmen vuoden takaa ja on liian "friikki", joten siksi alkuperäinen mututuntuma on ollut koko ajan karsiutuminen, vaikka tämä pääsisi miten hyvälle paikalle tahansa. Kansallisen finaalin esityksessä tuli jo tuota friikkiyttä hyvin esille Samanthan koreografiassa ja taustalaulajien puvustuksessa. Silloin kolme vuotta sitten Latvia sai kokonaisen yhden jurypisteen, vaikka esiintyi semissään viimeisenä ja jäi siten mieleen varmasti. Yleisöäänissäkin se oli toiseksi heikoin 20 pisteellä. Selvä karsiutuja minun papereissa tällä hetkellä. Joskus pitää vain luottaa alkuperäiseen vaikutelmaan eikä sitten arpoa enää sen enempää ja tuskin muutan mieltäni, jollei sitten harjoitusklipeissä liveshow ole muuttunut olennaisesti.
10.–18. Portugali: Elisa – Medo de sentir
- Minun soittolistalle tämä kelpaa, mutta edes tässä seurassa on vaikea uskoa jatkopaikkaan, koska jos laulat balladin, jossain kohtaa pitäisi edes olla voimakasta tulkintaa eikä pelkkää herkkyyttä kuten tässä, vaikka se minulle uppoaa, muttei välttämättä massoihin. Portugali on kuitenkin vain neljästi ollut finaalissa 13 kerralla välierien jälkeen. Kansallisessa finaalissa Elisa oli toinen niin jury- kuin yleisöpisteissä, mutta vastus on nyt kovempaa tietysti. Viime vuodelta tulee vähän mieleen Belgian Elliott, joka oli juryissa 12:s (samaan voi yltää tämäkin), mutta yleisöpinnoja kertyi vain 20 eli kolmanneksi vähiten huolimatta kymmenennestä esiintymispaikasta. Jos Portugalikin sijoitetaan heti toisen puoliskon alkuun, näkisin samanlaisen lopputuleman mahdolliseksi eli yhteistulokseksi korkeintaan sijan 13.
10.–18. Suomi: Aksel Kankaanranta – Looking back
- Voivoi Suomi. Olihan tämä UMK:n toiseksi paras, mutta kun samalla puoliskolla ovat paremmat miesartistit Georgialla ja Sveitsillä sekä tukku muitakin balladeja, en usko vähää alusta jatkopaikkaan, koska yleisösuosio tuskin on kummoista ja juryissakaan tämä ei mahtune kymppisakkiin, vaikka UMK:ssa menestyikin, mutta vastus oli huumoria ja ennen kaikkea nuo raadit täysi vitsi, kun F3M saatiin niiden toimesta toiseksi parhaaksi. Viime vuoden semin jumbosijan uusimisen pitäisi olla vältettävissä, koska esitys on jo melko valmis, tulkinta ja laulusuoritus ihan OK sekä paikka toisella puoliskolla, muttei tälle juuri enempää voi luvata tällä hetkellä kuin jotain sijoja 13-15 jos juryt oikein intoutuvat.
10.–18. Sveitsi: Gjon's Tears – Répondez-moi
- Kuten todettua, Sveitsi on kahdesti aiemmin voittanut ranskan kielellä ja aina välissä on ollut 32 vuotta. Niin on nytkin vuonna 2020 eli 32 vuotta edellisestä voitosta. Tuon tilaston perusteella pelkästään Sveitsi kuuluu TOP5:een, mutta on kappalekin hyvä ja uponnee raateihin kuin veitsi voihin. Ongelmana vain on se, että kuten joku totesi osuvasti internetissä, on hankala hahmottaa, minkä tunteen biisi jättää kuulijalle, mutta sielua raastavaa tulkinta on kuitenkin. Ranskan kieli lienee hyvä asia, koska sillä tämä erottuu muista balladeista. Pari vuotta sitten Mercy oli finaalissa juryissa kahdeksas ja tällä on potentiaalia parempaan eli finaalissa TOP5-sijaan juryissa, koska taso ja kilpailu ei vaikuta ylitsepääsemättömältä ja edelleen ranskalla erottuu hyvin massasta tässä tapauksessa. Laulaja vaikuttaa myös sympaattiselta pojalta, jota on helppo äänestää. Katselin myös jotain The Voice -esityksiä häneltä vuoden takaa ja ihan hyvin ne näyttivät sujuvan, joten en epäile liven onnistumista:
https://www.youtube.com/watch?v=79cx4ruZQxo Jos joku ykkösratsu pitäisi valita nyt, kallistuisin tähän.
10.–18. Tanska: Ben & Tan – Yes
- Ainoa pohjoismaa, joka valitsi oikein lauantaina. Radioversio toimii ainakin ja kansallisen finaalin esitys oli minusta kohtalainen. Ei vielä mikään napakymppi ja siinä oli haettu kamerakulmissa vaikutteita Viron "Goodbye to yesterday" -balladista muutaman vuoden takaa. Tämä on kuitenkin hyvän mielen viisu ja sikäli helppo äänestettävä. Voisin kuvitella yleisösuosion olevan suurta toiselta puoliskolta ja juryilta tulee sitten riittävästi myös tukea. Viro oli sillä omalla duollaan silloin seitsemäs, vaikka esiintymispaikka ei mairitellut. Näen tässä paljon samaa ja Tanska on yksi melko lukotetuista TOP10-veikkauksistani tällä hetkellä. Seitsemänneksi sijoittui muuten myös Romania "Yodel It!" duollaan kolme vuotta sitten. Älkää aliarvioiko duo'jen kykyä erottua massasta. TOP10-kertoimet kiinnostavat tämän kohdalla tulevaisuudessa, kun niitä joskus ilmestyy.
TOP12: Islanti, Itävalta, Kreikka, Puola, Serbia, Tsekki, Viro, Albania, Bulgaria, Georgia, Sveitsi ja Tanska
Bottom 6: Moldova, San Marino, Armenia, Latvia, Portugali, Suomi
Alustava ranking:
1. Sveitsi
2. Bulgaria
3. Tanska
4. Serbia
5. Islanti
6. Itävalta
7. Tsekki
8. Puola
9. Kreikka
10. Albania
11. Georgia
12. Viro
------------------------
13. Moldova
14. Portugali
15. Armenia
16. Suomi
17. San Marino
18. Latvia
Siirrytään ykkössemiin kakkosen jälkeen.
1.–8. Australia: Montaigne – Don't break me
- Kansallisessa finaalissa Montaigne voitti juryäänet ja oli toinen yleisön keskuudessa. Itse viisuissakin raatien voisi kuvitella pitävän tästä melko modernista teoksesta, jossa on mieleenjääviä kohtia. Lisäksi viime vuosina Australia on menestynyt hyvin raatien keskuudessa ylipäätään (2019 kuudes, 2018 12:s, 2017 neljäs, 2016 ykkönen). Finaalipaikka on selviö, koska Australian läpimenosaldo on puhdas 4/4 ja siellä finaalissa sitten juryissa tälle povaisin tuollaista TOP10-sijoitusta. Toki kansallisen finaalin esitys oli vähän klovnimainen, mutta varmaan se muuttuu jonkin verran Rotterdamissa? Toisaalta jos miettii sitä, että viime vuonna Zero Gravityn kaltainen taideteos oli lopulta yhdeksäs, tämä ei ehkä sittenkään mahtune loppupeleissä viidentoista sakkiin, vaikka apuja raadeilta tulisi.
1.–8. Irlanti: Lesley Roy – Story of my life
- Kiva popbiisi, jossa on köyhän naisen katyperrya mukana. Näyttökertoja on jo yli 400 000 Youtubessa ja yläpeukkujakin yli 10k, jotka ovat hyviä lukuja vajaan viiden vuorokauden jälkeen ja Irlannin jälkeen ladatulla Serbian videolla on esimerkiksi 100 000 katselua vähemmän. Ei kuitenkaan pidä juuttua noihin liikaa, koska ne voivat olla hämääviä, mutta tätä ei pidä missään nimessä laskea ulos vielä jatkosta, koska tänä vuonna tällä voi erottua ja niin myös mielestäni tapahtuu kertausta kuunnellessa. Toisaalta vasta viime vuonna Irlanti juuttui seminsä jumboksi vähän vastaavanlaisella kappaleella, mutta se oli heikommin kyllä tehty ja ennen kaikkea lavastettu. Kuutena viime vuonna Irlanti on ollut vain kerran finaalissa, joten ei tätä alkupuoliskolta voi kyllä kovin todennäköisenä jatkajana pitää, mutta en laske Irlantia vielä ulos.
1.–8. Liettua: The Roop – On fire
- Nojoo, otetaan hieman ensivaikutelmaa tästä takaisin eli ei tämä nyt finaalin häntäpäähän valu. Tuolloin lähinnä yhdistin tämän Kyproksen rockhenkiseen Alter Egoon vuodelta 2016, koska solisteissa oli samaa ulkonäköä ja kumpikaan biisi ei ole perinteisintä viisukamaa. Kypros oli tuolloin finaalissa 21:s oltuaan semissään kahdeksas. Mitä enemmän live-esitystä kansallisesta finaalista katsoo, sitä paremmaksi tämä tuntuu muuttuvan. Koreografiassa on muistettava kohtia kuten käsien heilutus pään päällä ja sitten niiden iskeminen koukussa kohti lattiaa. Jotenkin tämän biisin rentoudesta ja yleisolemuksesta tulee mieleen Tsekki viime vuodelta. Solisti oikeasti nauttii esiintymisestä. Tsekki oli juryissa lopulta finaalissa kahdeksas, mutta menestyksen torpedoivat surkeat yleisöpisteet kolmannelta paikalta. Semifinaalissaan se voitti jurypisteet ja oli yleisöäänissä kuudes. On Firelle voisi povata välierissä TOP3-sijoitusta kummassakin kategoriassa ja finaalissa sitten mahdollisesti TOP4-yleisösuosiota sekä TOP7-jurysuosiota, joten kyllä tämän voi sinne viiden sakkiin nostaa.
1.–8. Pohjois-Makedonia: Vasil – You
- Musiikkivideo on toisinto Sveitsin viimevuotisesta. Ennen viime vuotta Makedonia oli karsiutunut kuudesti putkeen. You on periaatteessa ihan OK taustamusiikkia, mutta en oikein itse saa tästä kiinni. Voin jo kuvitella, kuinka tätä ei saada livenä toimimaan, koska kyseessä on tuollainen puolinopea viisu eikä mikään tanssihitti, joten Makedonia karsiutuu, kun paikkakin on vielä ykköspuoliskolla.
1.–8. Ruotsi: The Mamas – Move
- Ruotsi on Ruotsi ja menee jatkoon, mutta kyllä tämän olisi pitänyt kansallisessa finaalissa saada suhteellisesti enemmän jurypisteitä, jotta siltä voisi odottaa kolmen viime vuoden kaltaista raatidominanssia, jolloin Ruotsi on ollut finaalissakin TOP3:ssa raadeissa. Tämän kohdalla en usko siihen edes vähää alusta, vaan sijoitus on lähempänä kymmentä ja yleisösuosio on sitten kansainvälisesti vähän arvoitus, kun Melodifestivalenissa oli ilmeisesti käytössä jokin ikäryhmittäinen yleisöäänestys. Dotterin olisin itse halunnut nähdä Ruotsin edustajana, koska se olisi voinut vedota paremmin kv-yleisöön, mutta itsepähän ovat valintansa tehneet. Minulle Ruotsi on ehkä pohjoismaista tässä vaiheessa vain Suomea parempi, mutta perässä Tanskaa, Islantia ja Norjaa. Noin, nyt se on naulattu. Tai no Islannin kanssa tämä on aika tasoissa, mutta Tanskaa ja Norjaa perässä. Lundvik oli kuitenkin finaalissa vuosi sitten yleisöäänissä vasta yhdeksäs ja tämä on heikompi kappale. Sanoisin tässä vaiheessa, että finaalissa Ruotsi saa juryilta noin sata pistettä ja yleisöltä maksimissaan 70, jolloin sijoitus on jossain 11-13 tienoilla? Toki paljon riippuu esiintymispaikastakin. Välierissään Lundvik ja mammat olivat kolmansia viime vuonna paikalta kahdeksan. Muutaman pykälän tuosta sija pudonnee. Hyvä vertailukohta on Hollanti kolmen vuoden takaa, jolloin sen tyttökolmikko OG3NE oli semin neljäs keräten 200 pisteestä kolme neljäsosaa tuomareilta, mutta finaalissa se oli enää yhdestoista, kun jurypisteitä tuli 135, mutta yleisöltä vain 15. Ruotsin kohdalla lukemat ovat vähän lähempänä toisiaan kuten muutama lause sitten veikkailin eli noin 100+70 eikä 135+15.
1.–8. Slovenia: Ana Soklič – Voda
- Tästä kirjoitinkin jo aiemmin, että säkeistöille pitäisi tehdä jotain, koska vain kertosäkeessä hetken ajan biisi on kiinnostava ja muutoin on pitkäveteinen. Laulaja itse vaikuttaa myös tuijottavan lähinnä tyhjyyteen ja on etäinen siksi, joka ei edesauta pisteiden keruuta yleisöltä saati raadeilta. Toisella puoliskolla on myös niin kovia naisia tulossa, että tälle ei vain löydy tilaa jatkoon, piste. Läpimenoprosentti aiemmiltakin vuosilta on vain 37,5%.
1.–8. Valko-Venäjä: VAL – Da vidna
- Yksi tämän kauden kielletyistä hedelmistä, joista nautin salaa. Soittolistalle tämä perivalkovenäläinen rallattelu kuuluu ehdottomasti, mutta entä finaaliin? Kansallisessa finaalissa tämä oli juryjen ja yleisön kakkossuosikki. Vuosi sitten Valko-Venäjä luiskahti viimeisenä finaaliin oltuaan semissään kuudenneksi suosituin jurybiisi. Yleisöäänissä se oli yhdestoista. Siihen tämä voisi hyvällä tuurilla yltää nytkin, mutta tuskinpa juryt suosivat tätä yhtä paljon kuin viime vuoden energistä ja esiintymistaitoista Zenaa?
1.–8. Venäjä: Little Big - Uno
- Nojoo, vihdoin tämäkin julkaistiin. Sanotaanko näin, että ensimmäisellä kuuntelulla tämä oli melko rasittava, mutta useammalla kuuntelulla biisi muuttuu siedettäväksi. Ehkä odotin jotain vielä räväkämpää. Pikaisen selailun perusteella puolet pitävät tästä ja toinen puoli ei, mutta viisuissahan ei jaeta miinuspisteitä. Voittajaa ei tästä leivota, mutta varmaan viime vuoden Islannin kaltainen kymppisija vähintään on tulossa (Islanti puhelinäänissä kuudes ja juryissa 15:s), koska eiköhän naapureiden ansiosta tämäkin ole kuuden sakissa yleisösuosiossa ja naapurijuryilta tulee sen verran huomiota, että TOP15-jury finaalissakin on tehtävissä.
9.–17. Azerbaidzan: Samira Efendi - Cleopatra
- Itämaista tunnelmaa tässä on taustalla, mutta en syty tuolle ennen kertosäettä olevalle tauolle ja muminalle. Tai no, enää se ei kuulosta niin pahalta, kun siihen on tottunut ja alan jopa sietää sitä ihan mainiosti, mutta mitä mieltä ovat lauantai-iltana ensi kertaa tämän kuulevat? Muutoin biisi on ihan jees ja Efendi laulaakin painokkaasti ääntäen. Pitää muistaa se, että Azerbaijan on karsiutunut vain kerran ja oli silloinkin yhdestoista toissa vuonna semissään, joten lähtökohtaisesti Cleopatralla mennään jatkoon varmasti. Viime vuosien Azereiden biiseistä vertaisin tätä Skeletoniin, joka oli semissään juryissa kuudes ja yleisöäänissä kahdeksas. Sija oli kahdeksas välierissä ja finaalissa sitten 14:s (jury 12:s, tele 11:s), mutta kun tämä kilpailee tanssiäänistä esim. Serbian ja Israelin kanssa, jotenkin luulen azereiden kuitenkin luisuvan viidentoista ulkopuolelle.
9.–17. Belgia: Hooverphonic – Release me
- Järkyttävää saman fraasin toistamista ja liian melankolinen tunnelma, mikä ei toki yllätä, kun kyseessä on Belgia. Toisella puoliskolla on sen verran laatua vastassa, etten jaksa tästä sen pidemmin edes kirjoittaa. Pihalla kuin luumupuu. Tämä on kappale, jonka aikana käydään myös sillä kuuluisalla jääkaapilla tai selataan puhelinta, kun alkaa kyllästyttää minuutin kuuntelun jälkeen. Heippa, ei tule ikävä loppukilpailussa.

Jos joku vertailukohta on keksittävä, Romanian viime vuoden viisu oli vähän samanhenkinen. Silloin se oli semissään 13:s (juryt 10:s, tele 14:s). Tuo on Belgiankin maksimi tällä kaudella.
9.–17. Israel: Eden Alene – Feker libi
- Olisin valinnut itse Toy-kopio Rootsin kuin tämän afrikkalaishenkisen iloittelun. Israel on nähty viidesti finaalissa putkeen ja kyllä minä tämän lasken jatkumoon mukaan, koska yleisöön tämän luulisi vetoavan ja saavan jalan vispamaan. Tämä myös erottuu kertauksessa pomminvarmasti edukseen toiselta puoliskolta. Esiintyjä on hyvin symppis ja äänestettävän oloinen. Kolme vuotta sitten IMRI oli semissään juryissa kuudes ja yleisöäänissä neljäs päästyään päättämään semin. Näin kovassa seurassa Feker Libi ei välttämättä ihan noin hyviin sijoihin yllä semissään. Finaalissa IMRI oli toki sitten vasta 23:s (osin koska joutui avaamaan finaalin), mutta tämä ei niin syvälle tule vajoamaan, vaan on varmaan jossain keskikastissa loppukilpailussa. Nettan jälkeen viime vuosien paras israelilaismenestyjä Golden Boykin oli kuitenkin vasta yhdeksäs ja ihan niin hyvä tämä ei ole, mutta kyllä minä tälle TOP15-sijaa ennustaisin.
9.–17. Kroatia: Damir Kedžo – Divlji vjetre
- Olen hieman yllättynyt, että tämä on niin alhaalla kertoimissa, koska pidin tästä ensikuulemalla. Ei toki taidokkain balkanballadi, mutta ei huonokaan. Toisella puoliskolla on myös vain yksi miesartisti voitettavana eli Kypros ja ykköspuoliskoltakin löytyy vain Makedonian Vasil sooloilijoista. Kansallisessa finaalissaan tämä oli 16 kisaajan joukosta juryjen kakkossuosikki ja yleisön suosikki. Toki suosiota edesauttoi finaalin viimeinen esiintymisslotti. Jos tämä pääsee nytkin loppupuoliskolle, Kroatia voi hyvin yllättää, koska tulkinta on kuitenkin vahvaa. Kroatian viime vuodet eivät tosin ole olleet menestyksekkäitä. 2010-2013 se jäi välieriin, oli poissa pari vuotta, pääsi niukasti jatkoon 16-17 ja on taas karsiutunut kahtena viime vuonna. Viime vuonna kuitenkin surkeammalla englanninkielisellä balladilla Roko oli semissään 14:s ja jäi jatkopaikasta vain 30 pistettä, joten siihenkin nähden kyllä Kroatian voi laskea TOP12-viisuksi tässä joukossa minusta.Viime vuonna Unkarin oman maan kielinen viisu oli semissään juuri 12:s keräten 97 pistettä, joista juryilta 65 eli kymmenenneksi eniten, mutta tuleeko yleisöltä sitten riittävästi tukea? Se riippuu tosiaan lopullisesta esiintymispaikasta tällä puoliskolla, mutta kun muita miessolisteja ei ihan hirveästi ole tässä semissä, Kroatialla on mahdollisuus esiintyä finaalissa ilman muuta.
9.–17. Kypros: Sandro – Running
- Puolikkaan toinen miessolisti. Ensikuulemalla tämä jätti vähän valjuksi ja kliimaksit uupuvat. Kappale vain junnaa tasaisesti eteenpäin. Useammalla kuuntelulla tähän pääsee paremmin sisään toki, mutta klassiselta rajatapaukselta tämä haiskahtaa, vaikka Kypros kyllä osaa lavastaa tämän varmasti henkeäsalpaavaksi spektaakkeliksi, mutta jos viime vuonna Tamtalla oli vaikeuksia päästä jatkoon (vasta yhdeksäs semissä paljon paremmalla radioversiolla kuin tämä ininä), Sandrolla ei tule olemaan helppoa. Youtubessa tämä ei ole hirveästi saanut suosiota ja näyttökertoja on vasta reilut 100k virallisella viisutilillä. C-osan viulut ovat kappaleen parasta antia, se pitää toki tunnustaa. Live-esitystä katsoessa Sandron ääni vaikuttaa suhteellisen hyvältä, mutta samalla tuo junnaavuus tulee entistä enemmän esille radioversioon verrattuna eikä karismaakaan vaikuttanut hirveästi olevan noin nuorehkolla miehellä vielä. Toisaalta viidesta putkeen Kypros on ollut loppukilpailussa. Toki kun tätä vertaa kolmen vuoden takaiseen Gravityyn, kokonaisuus ei ole samalla tasolla missään nimessä. Silloin Kypros oli semissään viides (juryt yhdeksäs, yleisöäänet viides), mutta en jotenkin näe tässä samaa potentiaalia. Jos tämä nyt jotenkin finaaliin livahtaa, sijoitus on siellä kahdenkympin tienoilla.
9.–17. Malta: Destiny Chukunyere - All Of My Love
- Ihan kivastihan tämä svengaa ja jää jopa mieleen positiivisesti kertosäkeensä myötä. Juryille tämä lienee mannaa, koska lauluääni on syvä, riittoisa ja sielukas, mutta syökö yleisöääniä se, että samassa semifinaalissa on jo kolme mammaa ykköspuoliskolla Ruotsin väreissä saatika sitten finaalissa? Toisaalta tämä on minusta parempi biisi. Pari vuotta sitten Maltan Taboo oli semin 12:s, mutta sai juryilta viidenneksi parhaat pisteet (93). Vähintään samanlaista jurypottia voisi nyt odotella välieristä ja yleisötukea tullee enemmän kuin kahdeksan pistettä, heh, jolloin Malta etenee loppukilpailuun. Toki toisella puoliskolla ovat myös väkivahvat Romania ja Norja naisballadeineen, mutta vuorokaudessa tämä keräsi kuitenkin yli 300k kuuntelukertaa jo Youtubessa. Finaalissa Malta on kyykännyt sitten viime vuosina. Chameleon oli 14:s ja Walk on Water 12:s. Onko tämä ratkaisevasti niitä parempi? Minusta ei ja pelkään, että tämä hukkuu vähän massaan finaalissa, kun tosiaan Ruotsillakin on omat mammansa mukana. Semissä tämä pystyy vielä erottumaan TOP7-sijan arvoisesti, mutta finaalissa tulee takapakkia kymmenen pykälää, veikkaan ma.
9.–17. Norja: Ulrikke Brandstorp – Attention
- TOP3-suosikkini henkilökohtaisesti tältä kaudelta. Lakki, päästä. Pirskatin kova balladi eivätkä minua edes häiritse nuo Ulriken kasvojenvääntelyt, kun kappale itsessään on timanttia. Tässä semissä haasteita aiheuttaa se, että Romania kilpailee samalla puoliskolla balladiäänistä naisena. Lisäksi Maltalla, Azereilla ja Israelilla on naisartistit. Eiköhän tämä ole kuitenkin juryissa neljän sakissa ja toiselta puoliskolta pitäisi yleisötukeakin ropista kivasti. Finaalissa sitten sijoille 6-10.
9.–17. Romania: Roxen – Alcohol you
- Romania on muistiinpanoissani niukasti Norjan edellä toistaiseksi, koska biisi on vielä piirun koskettavampi, mutta melko käsi kädessä nämä tulevat kulkemaan läpi kevään. Yksi suosikeistani tämäkin on. Kansallisen finaalin jälkeen C-osaa oli vielä elävöitetty voimakkaammaksi viimeisimmässä versiossa. Eipä tästä tarvitse lätistä sen enempää. Juryt tulevat pitämään ja yleisö myös. Jos Armenia petti ryhtiliikkeensä suhteen kahden karsiutumisen jälkeen, Romania toden teolla ei tehnyt niin, vaan kyllä tämä on loppuun asti taistelussa TOP5-sijasta. Aiemmista viisuista Romanialla on kaksi kolmossijaa, muttei vielä voittoa. En pidä mahdottomana pronssisijojen sivuamistakaan.
9.–17. Ukraina: Go_A – Solovey
- Ei maistu minulle, mutta monelle muulla kyllä, joten Bulgarian tavoin on yritettävä ymmärtää, koska kansallisessa finaalissa tämä oli sekä yleisön että juryjen suosikki. Läpimenon puolesta puhuu myös Ukrainan täydellinen saldo 11/11, joka on viisuhistorian paras. Jos unohdetaan ne vuodet, kun Ukraina on ollut isäntänä, sen huonoin sijoitus finaalissa koskaan on 17:s vuodelta 2018. Historian perusteella tämä on sijoitettava vähintään jonnekin samoille haminoille. Useammalla kuuntelulla olen hiljalleen itsekin päästä tähän biisiin sisälle ja ovathan nuo huilut ja taustarummut makeankuuloiset ainakin, joita juryt arvostanevat. Pari vuotta sitten semifinaalissaan Melovin oli juryissa yhdeksäs, mutta puhelinäänissä neljäs. Yksi hyvä vertailukohta voisi olla samasta vuosikerrasta Viron oopperatulkinta, joka oli semissään juryissa seitsemäs ja puhelinäänissä kolmas. Finaalissa Viro oli kuudes. Sanoisin, että Soloveyn loppusijoitus on suurempi kuin kuusi, mutta pienempi kuin 17 aikanaan finaalissa. Välierässä tämä voisi olla aika tasainen suorittaja sekä puhelin- että raatiäänissä kansallisen finaalin tavoin?
TOP12: Australia, Liettua, Ruotsi, Venäjä, Azerbaijan, Israel, Kroatia, Kypros, Malta, Norja, Romania, Ukraina
Bottom 5: Irlanti, Pohjois-Makedonia, Slovenia, Valko-Venäjä, Belgia
Alustava ranking:
1. Liettua
2. Romania
3. Venäjä
4. Norja
5. Ruotsi
6. Israel
7. Malta
8. Ukraina
9. Azerbaijan
10. Australia
11. Kypros
12. Kroatia
---------------------------------------------
13. Valko-Venäjä
14. Irlanti
15. Pohjois-Makedonia
16. Belgia
17. Slovenia
Suorien finalistien läpikäynti vielä loppuun:
Alankomaat: Jeangu Macrooy - Grow
- Live-esityksen katsomisenkaan jälkeen en saa tästä otetta. Viimevuotinen isäntäbiisi oli rutkasti parempi kyllä minun mielestäni. Kuuden heikoimman joukkoon tämä tulee finaalissa jäämään, joten ei tuhlata enempää aikaa tähän.
Ranska: Tom Leeb - The Best in Me
- Niin geneerinen kuin voi vain olla ja kuten totesinkin jo aiemmin, jos Roilla tai Mercyllakaan Ranska ei ole viime vuosina päässyt kymppisakkiin, tämä jää varmasti kuuden heikoimman joukkoon loppukilpailussa.
Muokattu akustinen versio olisi mahdollisesti ollut vähän parempi, mutta sitä emme saa tietää.
Iso-Britannia: James Newman - My Last Breath
- Kahta edellä mainittua marginaalisesti parempi. Enää minua ei häiritse se lyhyt taukokaan, kun viisun nimi mainitaan kertosäkeessä. Jos lavastus toimii, tämä voi ehkä olla juuri ja juuri sijoilla 18-20.
Saksa: Ben Dolic - Violent Thing
- Omissa papereissani kovin suorista finalisteista ja guessingamesin tavoin povaan tätä yllättäjäksi. Saksa oli oikeastaan jopa hetkellisesti TOP5:ssa rankingissani, kunnes sitten Bulgaria ja provosoivasti Tanska piti nostaa vielä edelle, mutta huomaan kuuntelevani tätä vapaaehtoisesti yhä useammin ja kappaleessa on riittävästi koukkuja. Viitenä viime vuonna Saksa on onnistunut kerran Michael Schulten ansiosta ja tässä on nyt toinen hitti kuuteen viime vuoteen. Muut sijat ovat 25-27, joten Saksan teemana on ollut joko hitti tai huti viime vuosikymmenellä, kun Lenasta alkaen TOP10-sijoja on neljä ja viidesti Saksa on ollut kahdenkympin huonommalla puolella. Välimalleja ei ole ollut, joten kyllä tämäkin jyrää siis kymppisakkiin loppupeleissä, näin luotan ma. Muita miespoppari kilpailijoitakaan ei oikein ole tarjolla haastajiksi, jollei sitten Itävalta yllätä vielä enemmän kuin luulen. Liettuan toki voi osittaiseksi äänienviejäksi laskea, mutta kun tarkastellaan viime vuosia, parhaat miespopparit kera nopeatempoisemman biisin ovat olleet sijoilla neljä (Sveitsi 2019), kuusi (Tsekki 2018) ja viisi (Ruotsi 2017), joten siksi Saksa on alustavasti TOP6-maa tällä kaudella!
Italia: Diodato - Fai rumore
- Tästä olenkin oman mielipiteeni jo sanonut. Viime vuosina siis Italia on ollut sijoilla 2,5 ja 6, mutta mielestäni Fai Rumore on inasen heikompi ja koukuttomampi sekä vähän liian tasapaksu, vaikka olikin San Remon tämän vuoden tarjonnasta se oikea valinta kisoihin. Sijoille 7-8 finaalissa.
Espanja: Blas Cantó - Universo
- Mjoo, alkuun sijoitin tämän kategoriaan 15-20, mutta tarjontaa ilmaantui taas sen verran, että kaipa tämä keskivertotulkinta katoaa harmaaseen massaan kuten Espanjalle on käynyt viime vuosina, sillä viidesti putkeen se on ollut kahdenkympin huonommalla puolella. Kööpenhaminassa 2014 iki-ihana Ruth Lorenzo oli kymmenes sadeballadillaan, mutta tämä ei ole niin laadukas, joten sijat 22-23 realismia taas.
Summa summarum, kokonaisranking pitkällisen pyörittelyn jälkeen:
1-5: Sveitsi, Bulgaria, Liettua, Romania, Tanska
6-15: Saksa, Italia, Venäjä, Norja, Serbia, Ruotsi, Israel, Tsekki, Islanti, Itävalta
16-20: Ukraina, Azerbaijan, Malta, Australia, Kreikka
21-26: Puola, Albania, Espanja, Iso-Britannia, Alankomaat, Ranska
27-30: Georgia, Kypros, Viro, Kroatia
31-41: Valko-Venäjä, Moldova, Irlanti, Portugali, Armenia, Pohjois-Makedonia, Suomi, San Marino, Belgia, Latvia, Slovenia
Kiitos ja palataan asiaan taas toivottavasti vuodenvaihteessa.
