Euroviisut 2019 Tel Aviv
Lähetetty:
Avataan tällekin ketju kun viikoittain alkaa edustusbiisejä tulla julki.
Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että omia vihjeitäni tulen julkaisemaan vain ja ainoastaan omassa blogissani. Tänne tulen julkaisemaan yleistä höpinää ja pyrin perusteellisesti analysoimaan omat ajoittain vahvatkin näkemykseni.
13 biisiä on julkaistu kirjoitushetkeen mennessä ja käsillä on niiden perusteella surkeimmat viisut miesmuistiin. Vain kaksi biisiä erottuu edes vähän, muut ovat semikarsiutujia / finaalin häntäpäähän sijoittuvia. Avataan noita kahta hieman tarkemmin:
Viron "Wannabe-Avicii" voisi olla menestyjä, mutta Eesti Laulissa jäi juryissa täysin käsittämättömästi sijalle 10/12. Puhelinäänestysvoitto oli ylivoimainen ja pystyi sen avulla lopulta tuolta takamatkalta nousemaan ensin superfinaaliin ja sieltä edustajaksi asti. Jos pystyisi jotenkin tuon juryinhon selittämään niin olisi helpompi ottaa kantaa puolesta tai vastaan, mutta kun ei ihmisjärki ymmärrä tuota mitenkään. Oliko syynä vain heikko live semifinaalissa joka ei tule korreloimaan viisuissa juryäänestykseen millään tavalla? Vai onko tuo biisi jostain syystä vain yleisesti juryinhokki? Jos ensimmäinen kysymys vastaisi todellisuutta, Viro voisi olla TOP5 keväällä. Jos jälkimmäinen, niin TOP10 pääseminen on todella vaikeaa puhelinäänikannatuksesta huolimatta.
Italiasta on kohu ollut päällä viisuanalytiikoilla pitkään. Siellä edustajaksi valikoitui Mahmood, joka onnistui ensimmäisessä karsinnassa olemaan 21/24 puhelinäänissä. Finaalissakin vielä vasta seitsemäs. Superfinaalissa selkeästi huonoin kolmesta kilpailijasta. Kaikissa vaiheissa juryt pelastivat jopa matemaattisen mahdottomuuden rajoilla sitä eteenpäin. Olen varma, että tuossa on jonkinsorttista vilunkia takana, ei juryilla voi olla noin selkeää kantaa tietyn artistin puolesta karsinnasta toiseen puhelinäänestäjiä vastaan. Joka tapauksessa summaisin faktan, että Italia ei voi viisuja voittaa koska puhelinäänikannatus tullee olemaan keväälläkin täysin olematonta. En ymmärrä miten tämä on jäänyt betfairissa pelaavilta huomaamatta ja Italian kertoimet pyörivät vain jossain 10 hujakoilla. Tämä voi olla livevedossa finaali-iltana ihan käsittämättömän kova idea, koska juryäänet julkaistaan ensin. Niiden aikana Italia saattaa johtaa kilpailua parhaimmillaan ylivoimaisesti => kertoimet laskee. Sitten kun puhelinäänistä lisätään joku säälittävä 22 pistettä lisää juryääniin niin yhteissumma ei voi riittää voittoon. Eli LAY livessä, LAY myös vähän ennakkoon. Tästä loistava esimerkki viime vuoden Itävalta, joka voitti juryäänestyksen ja putosi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) 5 tasoon voittajamarkkinassa. Puhelinäänissä 13.sija oli itselleni yllättävän hyvä suoritus, en uskonut edes noin kovaan puhelinkannatukseen, mutta enivei 1+13 sijat eivät voi riittää voittoon piste. Samoin käynee Italialle tänä vuonna.
Venäjä on omissa papereissani selkeä voittajasuosikki ja Betfairin 5+ kertoimissa on ilmaa. Panoksien kanssa varovaisuutta, koska biisiä ei ole vielä julkaistu. Edustaja on ja Venäjä pelaa tänä vuonna kovilla panoksilla, vuoden 2016 ylivoimainen ennakkosuosikki Sergey Lazarev lähtee hakemaan revanssia. Ukrainan Jamala voitti tuolloin. Sergey oli puhelinäänissä ykkönen, mutta juryissa viides sija torpedoi mahdollisuudet voittoon.
Huhut kertovat, että Sergeyn edustusbiisi olisi eeppinen powerballadi sinfoniaorkesterilla höystettynä. Orkesteria ei luonnollisesti lavalle tuotaisi viisuissa, mutta nauhalta se voidaan soittaa. Tuollaisen kokonaisuuden edessä tuskin jurytkaan "kiusaavat" Sergeyta toista kertaa, telekannatus on taattua mielestäni enivei (vrt 2016). Uskon, että jos huhut pitävät paikkaansa ja biisi ei ole muuten vain paskaa, nuo kertoimet lähtevät rajuun laskuun. Mutta huhut ovat huhuja, saattaahan sieltä tulla peruspurkkapoppiakin jolloin Sergeyn voitto ei todellakaan olisi kirkossa kuulutettu.
Suomen Darudesta sen verran, että IMO potentiaalia voisi olla jopa voittoon asti. EDM ei ole viisuissa hirveän yleinen musiikkisuuntaus ja ei se ainakaan haittaa, että esiintyjällä on nimeä valmiiksi jopa meemiasteella asti (vrt Moldovan epic sax guy 2017). Nuo toistaiseksi julkaistut biisit vain ovat aivan hirveitä pettymyksiä eikä Suomella pitäisi olla edes näin heikkona vuonna asiaa finaaliin ellei viimeinen eli kolmas julkaistava biisi ole jotain tajunnanräjäyttävää. Missattu mahdollisuus. Iso sellainen.
Jos on näkemyksiä/kysymyksiä tms. niin kommentteihin viestiä tai sitten vain rohkeasti yksityisviestiä. Näistä on mukava ajatuksia vaihtaa
Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että omia vihjeitäni tulen julkaisemaan vain ja ainoastaan omassa blogissani. Tänne tulen julkaisemaan yleistä höpinää ja pyrin perusteellisesti analysoimaan omat ajoittain vahvatkin näkemykseni.
13 biisiä on julkaistu kirjoitushetkeen mennessä ja käsillä on niiden perusteella surkeimmat viisut miesmuistiin. Vain kaksi biisiä erottuu edes vähän, muut ovat semikarsiutujia / finaalin häntäpäähän sijoittuvia. Avataan noita kahta hieman tarkemmin:
Viron "Wannabe-Avicii" voisi olla menestyjä, mutta Eesti Laulissa jäi juryissa täysin käsittämättömästi sijalle 10/12. Puhelinäänestysvoitto oli ylivoimainen ja pystyi sen avulla lopulta tuolta takamatkalta nousemaan ensin superfinaaliin ja sieltä edustajaksi asti. Jos pystyisi jotenkin tuon juryinhon selittämään niin olisi helpompi ottaa kantaa puolesta tai vastaan, mutta kun ei ihmisjärki ymmärrä tuota mitenkään. Oliko syynä vain heikko live semifinaalissa joka ei tule korreloimaan viisuissa juryäänestykseen millään tavalla? Vai onko tuo biisi jostain syystä vain yleisesti juryinhokki? Jos ensimmäinen kysymys vastaisi todellisuutta, Viro voisi olla TOP5 keväällä. Jos jälkimmäinen, niin TOP10 pääseminen on todella vaikeaa puhelinäänikannatuksesta huolimatta.
Italiasta on kohu ollut päällä viisuanalytiikoilla pitkään. Siellä edustajaksi valikoitui Mahmood, joka onnistui ensimmäisessä karsinnassa olemaan 21/24 puhelinäänissä. Finaalissakin vielä vasta seitsemäs. Superfinaalissa selkeästi huonoin kolmesta kilpailijasta. Kaikissa vaiheissa juryt pelastivat jopa matemaattisen mahdottomuuden rajoilla sitä eteenpäin. Olen varma, että tuossa on jonkinsorttista vilunkia takana, ei juryilla voi olla noin selkeää kantaa tietyn artistin puolesta karsinnasta toiseen puhelinäänestäjiä vastaan. Joka tapauksessa summaisin faktan, että Italia ei voi viisuja voittaa koska puhelinäänikannatus tullee olemaan keväälläkin täysin olematonta. En ymmärrä miten tämä on jäänyt betfairissa pelaavilta huomaamatta ja Italian kertoimet pyörivät vain jossain 10 hujakoilla. Tämä voi olla livevedossa finaali-iltana ihan käsittämättömän kova idea, koska juryäänet julkaistaan ensin. Niiden aikana Italia saattaa johtaa kilpailua parhaimmillaan ylivoimaisesti => kertoimet laskee. Sitten kun puhelinäänistä lisätään joku säälittävä 22 pistettä lisää juryääniin niin yhteissumma ei voi riittää voittoon. Eli LAY livessä, LAY myös vähän ennakkoon. Tästä loistava esimerkki viime vuoden Itävalta, joka voitti juryäänestyksen ja putosi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) 5 tasoon voittajamarkkinassa. Puhelinäänissä 13.sija oli itselleni yllättävän hyvä suoritus, en uskonut edes noin kovaan puhelinkannatukseen, mutta enivei 1+13 sijat eivät voi riittää voittoon piste. Samoin käynee Italialle tänä vuonna.
Venäjä on omissa papereissani selkeä voittajasuosikki ja Betfairin 5+ kertoimissa on ilmaa. Panoksien kanssa varovaisuutta, koska biisiä ei ole vielä julkaistu. Edustaja on ja Venäjä pelaa tänä vuonna kovilla panoksilla, vuoden 2016 ylivoimainen ennakkosuosikki Sergey Lazarev lähtee hakemaan revanssia. Ukrainan Jamala voitti tuolloin. Sergey oli puhelinäänissä ykkönen, mutta juryissa viides sija torpedoi mahdollisuudet voittoon.
Huhut kertovat, että Sergeyn edustusbiisi olisi eeppinen powerballadi sinfoniaorkesterilla höystettynä. Orkesteria ei luonnollisesti lavalle tuotaisi viisuissa, mutta nauhalta se voidaan soittaa. Tuollaisen kokonaisuuden edessä tuskin jurytkaan "kiusaavat" Sergeyta toista kertaa, telekannatus on taattua mielestäni enivei (vrt 2016). Uskon, että jos huhut pitävät paikkaansa ja biisi ei ole muuten vain paskaa, nuo kertoimet lähtevät rajuun laskuun. Mutta huhut ovat huhuja, saattaahan sieltä tulla peruspurkkapoppiakin jolloin Sergeyn voitto ei todellakaan olisi kirkossa kuulutettu.
Suomen Darudesta sen verran, että IMO potentiaalia voisi olla jopa voittoon asti. EDM ei ole viisuissa hirveän yleinen musiikkisuuntaus ja ei se ainakaan haittaa, että esiintyjällä on nimeä valmiiksi jopa meemiasteella asti (vrt Moldovan epic sax guy 2017). Nuo toistaiseksi julkaistut biisit vain ovat aivan hirveitä pettymyksiä eikä Suomella pitäisi olla edes näin heikkona vuonna asiaa finaaliin ellei viimeinen eli kolmas julkaistava biisi ole jotain tajunnanräjäyttävää. Missattu mahdollisuus. Iso sellainen.
Jos on näkemyksiä/kysymyksiä tms. niin kommentteihin viestiä tai sitten vain rohkeasti yksityisviestiä. Näistä on mukava ajatuksia vaihtaa
Unipaffit kans ainakin sama kerroin