F1 USA Austin 1.11.-3.11.2014
Lähetetty:
Caterham ja Marussia jättävät USA:n ja Brassien GP:t väliin taloudellisen tilanteen vuoksi.
Vettelin on huhuttu moottorivaihdon vuoksi jättävän aika-ajot jenkeissä ajamatta, koska moottorivaihdosta napsahtaa 10 ruudun penaltti. Itse olen vähän skeptinen tämän suhteen. Jos ei kierrostakaan aika-ajoissa aja, niin joutuu starttaamaan varikolta ja varikon valo vaihtuu vihreäksi vasta viimeisenkin auton ohitettua miljoonaa varikon ulostulon, joten varikolta startatessa on lähtökohtaisesti jo ainakin 5 sekkaa viimeistä autoa perässä. Jos taas ajaa aika-ajoissa vaikka vaan yhden hitaan kierroksen, pääsee starttaamaan sieltä viimeisestä ruudusta ja ohittamaan muutamia autoja jo ensimmäisessä mutkassa. Varsinkin nyt, kun mukana on vain 18 autoa, niin ekassa mutkassa voisi olla jo sijalla 14-16, koska neljä viimeistä autoa ovat kuitenkin Lotukset ja Sauberit, jotka eivät ole Austinin pitkällä lähtösuoralla parhaimmillaan....
Sään pitäisi olla Austinissa hyvä. Lämpöä noin 24-25 astetta. Sotshin kaltaisia rengasongelmia (liian kova seos) ei pitäisi ilmetää, koska rata Pirellille jo tuttu.
Austinissa pari hyvää ohituspaikkaa pitkien suorien päissä ja rata suhteellisen nopea. Keskinopeus aika tarkkaan 200 km/h. Pari pitkää suoraa ja peräti 7 todella hidasta mutkaa. Nopeita mutkia vain muutamia. Oletusarvo on, että Ferrari on surkea täällä. Mersukoneiset kovia.
Sitten muutamat earlyt kisaan SBO:lta:
Lotus vs Sauber - Lotus 1.91 - 55% - 3/10 - Lotuksella oli äärimmäisiä vaikeuksia saada renkaansa toimimaan Venäjällä. Täällä sellaisia vaikeuksia ei tule. Molemmilla tekniikkatilanne yhtä heikko. Ilman noita voimayksikkörajoituksia tämä olisi 60% ja 5/10, mutta nuo tekniikkahommelit voivat aiheuttaa yllärin....
Toro vs Force - Toro 2.88 - >40% - 1/10 - Tähän vain 1/10, koska Torolla heikko voimayksikkötilanne ja rankkuja on luvassa jossain vaiheessa. ForceIndia on hyytynyt loppukautta kohden niin pahasti, ettei ilman Toron voimayksikköongelmia pärjää tässä kaksikossa. Venäjällä Torolla suuria ongelmia renkaiden toimivuuden kanssa. Täällä noita ongelmia ei esiintyne. Molemmilla oli bensan riittävyyden kanssa ongelmia Venäjällä, kun ei turva-autoa nähtykään radalla.
Williams vs RedBull - Williams 1.63 - 65-70% - 6/10 - Radan pitäisi Williamsille sopia oikein hyvin. Vettel starttaa viimeisenä tai varikolta. Ricciardo joutunee säästelemään voimayksikköä ainakin jonkin verran, jos ei jopa riko sitä ja saa rankkua... Williamsilla vain yhden kisan ajetut myllyt.
McLaren vs RedBull - McLaren 2.36 - 45-50% - 1/10 - vähän samoilla perusteilla kuin edellinenkin, mutta vain 1/10, koska RB saa kuitenkin renkaat räällä toimimaan paremmin kuin Venäjällä
Noilta yllä olevilta pohjilta voi tietty hakea kuskihedareitakin, jos tallihedarit putoilee...
Ricciardon >1.40 tasoiset Vetteliä vastaan ovat toki vedon arvoisia, koska Vettel lähtee perältä. Ei kuitenkaan kannata kovin isoja panoksia käyttää, koska Riccilläkin tekniikkarikko ja rankut ihan nurkan takana... suosittelen tähän maks 2/10.
Vettelin on huhuttu moottorivaihdon vuoksi jättävän aika-ajot jenkeissä ajamatta, koska moottorivaihdosta napsahtaa 10 ruudun penaltti. Itse olen vähän skeptinen tämän suhteen. Jos ei kierrostakaan aika-ajoissa aja, niin joutuu starttaamaan varikolta ja varikon valo vaihtuu vihreäksi vasta viimeisenkin auton ohitettua miljoonaa varikon ulostulon, joten varikolta startatessa on lähtökohtaisesti jo ainakin 5 sekkaa viimeistä autoa perässä. Jos taas ajaa aika-ajoissa vaikka vaan yhden hitaan kierroksen, pääsee starttaamaan sieltä viimeisestä ruudusta ja ohittamaan muutamia autoja jo ensimmäisessä mutkassa. Varsinkin nyt, kun mukana on vain 18 autoa, niin ekassa mutkassa voisi olla jo sijalla 14-16, koska neljä viimeistä autoa ovat kuitenkin Lotukset ja Sauberit, jotka eivät ole Austinin pitkällä lähtösuoralla parhaimmillaan....
Sään pitäisi olla Austinissa hyvä. Lämpöä noin 24-25 astetta. Sotshin kaltaisia rengasongelmia (liian kova seos) ei pitäisi ilmetää, koska rata Pirellille jo tuttu.
Austinissa pari hyvää ohituspaikkaa pitkien suorien päissä ja rata suhteellisen nopea. Keskinopeus aika tarkkaan 200 km/h. Pari pitkää suoraa ja peräti 7 todella hidasta mutkaa. Nopeita mutkia vain muutamia. Oletusarvo on, että Ferrari on surkea täällä. Mersukoneiset kovia.
Sitten muutamat earlyt kisaan SBO:lta:
Lotus vs Sauber - Lotus 1.91 - 55% - 3/10 - Lotuksella oli äärimmäisiä vaikeuksia saada renkaansa toimimaan Venäjällä. Täällä sellaisia vaikeuksia ei tule. Molemmilla tekniikkatilanne yhtä heikko. Ilman noita voimayksikkörajoituksia tämä olisi 60% ja 5/10, mutta nuo tekniikkahommelit voivat aiheuttaa yllärin....
Toro vs Force - Toro 2.88 - >40% - 1/10 - Tähän vain 1/10, koska Torolla heikko voimayksikkötilanne ja rankkuja on luvassa jossain vaiheessa. ForceIndia on hyytynyt loppukautta kohden niin pahasti, ettei ilman Toron voimayksikköongelmia pärjää tässä kaksikossa. Venäjällä Torolla suuria ongelmia renkaiden toimivuuden kanssa. Täällä noita ongelmia ei esiintyne. Molemmilla oli bensan riittävyyden kanssa ongelmia Venäjällä, kun ei turva-autoa nähtykään radalla.
Williams vs RedBull - Williams 1.63 - 65-70% - 6/10 - Radan pitäisi Williamsille sopia oikein hyvin. Vettel starttaa viimeisenä tai varikolta. Ricciardo joutunee säästelemään voimayksikköä ainakin jonkin verran, jos ei jopa riko sitä ja saa rankkua... Williamsilla vain yhden kisan ajetut myllyt.
McLaren vs RedBull - McLaren 2.36 - 45-50% - 1/10 - vähän samoilla perusteilla kuin edellinenkin, mutta vain 1/10, koska RB saa kuitenkin renkaat räällä toimimaan paremmin kuin Venäjällä
Noilta yllä olevilta pohjilta voi tietty hakea kuskihedareitakin, jos tallihedarit putoilee...
Ricciardon >1.40 tasoiset Vetteliä vastaan ovat toki vedon arvoisia, koska Vettel lähtee perältä. Ei kuitenkaan kannata kovin isoja panoksia käyttää, koska Riccilläkin tekniikkarikko ja rankut ihan nurkan takana... suosittelen tähän maks 2/10.
Aivan ylikylä suoritus Hamiltonilta