F1 Kiinan GP 18.-20.4
Lähetetty:
F1 ennakon tarjoaa: http://formulafoorumi.com/
Tapahtui edellisessä kisassa Bahrainissa:
Pastor Maldonado vs. Esteban Gutierrez GIF1__GIF2__GIF3
2014 FORMULA 1 USB CHINESE GRAND PRIX

Kiinan GP vaihtoi täksi kaudeksi paikkaa Bahrainin GP:n kanssa, ja Shanghai International Circuitilla ajetaan kauden neljäs osakilpailu. Shanghain rata on osa uuden vuosituhannen aikana kasvanutta trendiä rakentaa komeat puitteet omaava moottorirata nousevaan talousvaltioon lähelle suurkaupungin sykettä. Rata-alueella on kieltämättä huomattavan komeat puitteet, ja paddock-alueen rakennukset noudattelevat osittain perinteistä kiinalaista rakennustyyliä. Eikä ratakaan ole lainkaan hullumpi kokonaisuus, vaikka jotkut ovat sanoneetkin radan muistuttavan muutamaa vuotta aikaisemmin valmistunutta Sepang International Circuitia.
Shanghain radalta löytyy yksi koko sarjan pisimmistä suorista, mikä on useimmiten tarjonnut kisoissa melko hyvin ohitusmahdollisuuksia. Myös mutkat 1 ja 6 ovat takavuosina olleet usein otollisia ohituspaikkoja. Kiinan kisaviikonloppuja on toisinaan leimannut hivenen epävakaa sää, ja toisinaan Shanghain kaupungin savusumun on sanottu vaikuttavan myös rata-alueen ilmanlaatuun. Nykymallin mukaisesti Shanghain rata on melko tekninen, ja vaatii auton säätötyössä jonkinasteisia kompromisseja. Kahdella pitkällä suoralla autosta tulee löytyä riittävästi huippunopeutta, mutta radan keskiosan pitkissä kaarteissa autolta vaaditaan myös hyvää kaarrenopeutta. Radan – ja kenties koko sarjan haastavin – kohta on mutkien 1, 2 ja 3 muodostama kokonaisuus, johon tullaan pääsuoralta erittäin suurella nopeudella, vauhdin hiljalleen laskiessa hyvinkin alhaiseksi. Useat pitkät ja vauhdikkaat mutkat pitävät myös huolen siitä, että renkaiden hallinnan merkitys korostuu kisamatkalla. Varsinkin vasemman puolen renkaat ovat Shanghaissa paikoitellen huomattavan kovilla. Eritoten aika-ajoissa tarkkuutta vaatii myös yllättävän hankala radan viimeinen mutka, johon on useita kertoja pilattu muuten hyvin sujunut aikakierros.
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Rata: Shanghai International Circuit
Sijainti: Jiading, Shanghai, Kiina
Radan pituus: 5,451 km
Kierroksia kisassa: 56 (305,066 km)
Rataennätys: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspisteet: Mutkassa 12 ja ennen mutkaa 16
Radan viralliset kotisivut: Kiinan GP
Formula uutiset
Rataesittely onboard 2013 Lewis Hamiltonin paalupaikka kierroksella
Aikataulu (Suomen aikaa):
Perjantai 18.4.
1. harjoitukset: 05.00
2. harjoitukset: 09.00
Lauantai 19.4.
3. harjoitukset: 06.00
Aika-ajot: 09.00
Sunnuntai 20.4.
Kilpailu: 10.00
Sää Shanghaissa:
Metcheck sääennuste
Netweather sääennuste
Accuweatherin sääennuste
Weather.com sääennuste
Weatherspark sääennuste
Wunderground sääennuste
Englanninkieliset livestream-sivustot:
Vipbox Sports
LS Hunter
Drakulastream
Hahasport
SportLemon
First row sports
MyP2P
Vedonlyönti työkalut:
Oddschecker kerroinvertailu
Justbookies kerroinvertailu
Odds1x2 kerroinvertailu
Wincomparator kerroinvertailu
Puntersparadise kerroinvertailu
Valuechecker kerroinvertailu
Oddscheckerillä on laaja valikoima erilaisia vetomuotoja, ja viikonloppua kohden löytyy mitä erikoisempia vertailuja. Valitettavasti heillä on varsin niukasti peliyhtiöitä listassa. Huomaa että asetukset pitää muuttaa vasemmassa reunassa mikäli haluaa desimaali kertoimet. Muutamia formuloita tarjoavia bookkereita joita ei ole mukana oddscheckerin vertailussa: 5dimes, 10bet, 12bet, 188bet, bet-at-home, betcris, betngo, betsafe, betsson, comeon, expekt, gamebookers, goldbet, jetbull, nordicbet, paf, pinnacle, sbobet, the greek, tipico, veikkaus
Kaikenlaisia tilastoja ja dataa - erinomainen apu vedonlyöntiin
Erilaisia tilastoja 1950-2014
Stats F1 tilastot
Huippunopeudet ja sektoriajat
Kaudella 2013
Viime kaudella Kiinan GP:n aika-ajoja leimasi nk. rengaspeli, kun kolme kuljettajaa – Jenson Button, Sebastian Vettel ja Nico Hülkenberg – taktikoivat itselleen mahdollisuuden startata kisaan kovemmalla rengasseoksella. Vettel tosin teki ratkaisevalla kierroksellaan ajovirheen, minkä vuoksi saksalainen jätti renkaitaan säästääkseen kyseisen kierroksen kesken. Kuitenkin Vetteliltä osattiin tämän tuleva rengastaktiikka tietäen odottaa vahvaa hyökkäystä tulevan kilpailun loppuvaiheissa. Paalupaikan nappasi Lewis Hamilton, jolle paalu oli ensimmäinen Mercedes-kuljettajana, Kimi Räikkönen ajoi jopa hivenen yllättäen toiseen lähtöruutuun. Epäonnistujiin kuului Mark Webber, jonka autosta loppui polttoaine aika-ajojen toisessa osiossa. Tästä johtuen australialainen joutui starttaamaan kisaan koko joukon viimeisenä.
Ferrarit aloittivat kisan erittäin vahvalla otteella. Hamilton joutui neljännen kierroksen alussa päästämään sekä Alonson että Massan ohitseen. Varikolla riitti vilskettä jo pari kierrosta tästä eteenpäin, kun suuri osa kärkiryhmästä kävi hakemassa uudet renkaat alleen. Kisan kärjessä ajoi tämän jälkeen Hülkenberg perässään Vettel, mutta saksalaiskuskit putosivat taaemmas käytyään varikolla. Mark Webberin murheellinen viikonloppu meni lopullisesti pilalle kisassa: ensin Webber kolaroi Jean-Eríc Vergnen kanssa, ja heti seuraavalla kierroksella varikkokäynnin jälkeen Webberin autosta irtosi toinen takapyörä. Myös Räikkönen otti yhteen kanssakilpailijan kanssa törmäten Sergio Perezin auton perään, välttyen kuitenkin kuin ihmeen kaupalla suuremmilta vaurioilta. Alonso puolestaan ratkaisi voiton itselleen kisan keskivaiheen huimalla vauhdillaan, voittaen kisan lopulta selvästi ennen Räikköstä. Vettel oli kisan loppuvaiheissa odotetun nopea haettuaan alleen pehmeämpää seosta olevat renkaat vain muutama kierros ennen maalia. Vettel hävisi taistelun kolmennesta sijasta Hamiltonille lopulta vain kolmen sekunnin kymmenyksen erolla. Jenson Button ajoi Vettelin tavoin kisan läpi kahdella pysähdyksellä, ja sijoittui McLaren-auton keskinkertaisen suorituskyvyn huomioon ottaen hienosti viidenneksi.
Tulokset 2013
Vieläkö muistat?
Kuten 2000-luvulla järjestetyille F1-osakilpailuille on tunnusomaista, niin myös Kiinan GP:n ikimuistoisimmat hetket on lähes poikkeuksetta koettu vaikeissa olosuhteissa, toisin sanoen sateen sotkemissa kilpailuissa. Monella on tuoreessa muistissa varsinkin kausien 2009 ja 2010 kilpailut, joita sade sotki huomattavalla tavalla. Kaudella 2009 Kiinassa ajettiin erittäin sateisissa olosuhteissa, ja kilpailua leimasivat useat kuljettajien kokemat ulosajot ja spinnaukset märällä radalla. Kilpailu muistetaan myös Red Bull Racingin historian ensimmäisestä voitosta, jonka tallille toi Sebastian Vettel. Seuraavan kauden Kiinan GP oli jopa eriskummallinen näytelmä, jossa taktisen pelin merkitys vaihtelevien olosuhteiden takia korostui. Parhaiten haastavat sääolot hallitsi McLaren-talli ja etenkin Jenson Button, joka johdatti brittitallin kaksoisvoittoon.
Ehkä ne kaikkein muistettavimmat tapahtumat Kiinan osakilpailun verrattain lyhyestä historiasta liittyvät kuitenkin vuoden 2007 tapahtumiin. Tuon kisaviikonlopun piti olla Lewis Hamiltonille sinetti tämän sensaatiomaiselle debyyttikaudelle F1:ssä, sillä Hamiltonilla oli mahdollisuus varmistaa maailmanmestaruus kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Shanghaissa. Nuoren britin paalupaikka lauantain aika-ajoissa enteili satumaista viikonlopun huipennusta, mutta muutamista kierroksista sunnuntain kilpailussa muodostui kuin kohtalon isku vasten Hamiltonin kasvoja. Lukemattomille verkkokalvoille ovat piirtyneet muun muassa britin vaikeudet sateen jäljiltä kuivuvalla radalla, Ferrari-kuljettaja Kimi Räikkösen ohitus rimpuilevasta Hamiltonista, krominvärisen McLarenin juuttuminen kävelyvauhdista hiekalle. Kyseinen tapahtumaketjuhan avasi Räikköselle uudestaan mahdollisuuden nousta tuon kauden mestarustaisteluun, ja lopulta Räikkönen myös käytti mahdollisuuden hyväkseen rautaisella otteella. Tässä samaisessa Kiinan GP:ssä myös muuan Sebastian Vettel antoi näytön lahjakkuudestaan. Tuolloin vasta 20-vuotias Vettel ajoi verrattain kilpailukyvyttömällä Toro Rosso -autollaan neljänneksi.


Pastor Maldonado vs. Esteban Gutierrez GIF1__GIF2__GIF3
Koodi: Valitse kaikki
Bahrainin GP:n lopputulokset:
1. Lewis Hamilton Mercedes
2. Nico Rosberg Mercedes
3. Sergio Perez Force India-Mercedes
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault
5. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes
6. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
7. Felipe Massa Williams-Mercedes
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes
9. Fernando Alonso Ferrari
10. Kimi Räikkönen Ferrari
11. Daniil Kvyat STR-Renault
12. Romain Grosjean Lotus-Renault
13. Max Chilton Marussia-Ferrari
14. Pastor Maldonado Lotus-Renault
15. Kamui Kobayashi Caterham-Renault
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari
17. Jenson Button McLaren-Mercedes
Keskeyttäneet:
Kevin Magnussen McLaren-Mercedes
Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari
Marcus Ericsson Caterham-Renault
Jean-Eric Vergne STR-Renault
Adrian Sutil Sauber-Ferrari



Kiinan GP vaihtoi täksi kaudeksi paikkaa Bahrainin GP:n kanssa, ja Shanghai International Circuitilla ajetaan kauden neljäs osakilpailu. Shanghain rata on osa uuden vuosituhannen aikana kasvanutta trendiä rakentaa komeat puitteet omaava moottorirata nousevaan talousvaltioon lähelle suurkaupungin sykettä. Rata-alueella on kieltämättä huomattavan komeat puitteet, ja paddock-alueen rakennukset noudattelevat osittain perinteistä kiinalaista rakennustyyliä. Eikä ratakaan ole lainkaan hullumpi kokonaisuus, vaikka jotkut ovat sanoneetkin radan muistuttavan muutamaa vuotta aikaisemmin valmistunutta Sepang International Circuitia.
Shanghain radalta löytyy yksi koko sarjan pisimmistä suorista, mikä on useimmiten tarjonnut kisoissa melko hyvin ohitusmahdollisuuksia. Myös mutkat 1 ja 6 ovat takavuosina olleet usein otollisia ohituspaikkoja. Kiinan kisaviikonloppuja on toisinaan leimannut hivenen epävakaa sää, ja toisinaan Shanghain kaupungin savusumun on sanottu vaikuttavan myös rata-alueen ilmanlaatuun. Nykymallin mukaisesti Shanghain rata on melko tekninen, ja vaatii auton säätötyössä jonkinasteisia kompromisseja. Kahdella pitkällä suoralla autosta tulee löytyä riittävästi huippunopeutta, mutta radan keskiosan pitkissä kaarteissa autolta vaaditaan myös hyvää kaarrenopeutta. Radan – ja kenties koko sarjan haastavin – kohta on mutkien 1, 2 ja 3 muodostama kokonaisuus, johon tullaan pääsuoralta erittäin suurella nopeudella, vauhdin hiljalleen laskiessa hyvinkin alhaiseksi. Useat pitkät ja vauhdikkaat mutkat pitävät myös huolen siitä, että renkaiden hallinnan merkitys korostuu kisamatkalla. Varsinkin vasemman puolen renkaat ovat Shanghaissa paikoitellen huomattavan kovilla. Eritoten aika-ajoissa tarkkuutta vaatii myös yllättävän hankala radan viimeinen mutka, johon on useita kertoja pilattu muuten hyvin sujunut aikakierros.
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Rata: Shanghai International Circuit
Sijainti: Jiading, Shanghai, Kiina
Radan pituus: 5,451 km
Kierroksia kisassa: 56 (305,066 km)
Rataennätys: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspisteet: Mutkassa 12 ja ennen mutkaa 16
Radan viralliset kotisivut: Kiinan GP
Formula uutiset
Rataesittely onboard 2013 Lewis Hamiltonin paalupaikka kierroksella
Aikataulu (Suomen aikaa):
Perjantai 18.4.
1. harjoitukset: 05.00
2. harjoitukset: 09.00
Lauantai 19.4.
3. harjoitukset: 06.00
Aika-ajot: 09.00
Sunnuntai 20.4.
Kilpailu: 10.00
Sää Shanghaissa:
Metcheck sääennuste
Netweather sääennuste
Accuweatherin sääennuste
Weather.com sääennuste
Weatherspark sääennuste
Wunderground sääennuste
Englanninkieliset livestream-sivustot:
Vipbox Sports
LS Hunter
Drakulastream
Hahasport
SportLemon
First row sports
MyP2P
Vedonlyönti työkalut:
Oddschecker kerroinvertailu
Justbookies kerroinvertailu
Odds1x2 kerroinvertailu
Wincomparator kerroinvertailu
Puntersparadise kerroinvertailu
Valuechecker kerroinvertailu
Oddscheckerillä on laaja valikoima erilaisia vetomuotoja, ja viikonloppua kohden löytyy mitä erikoisempia vertailuja. Valitettavasti heillä on varsin niukasti peliyhtiöitä listassa. Huomaa että asetukset pitää muuttaa vasemmassa reunassa mikäli haluaa desimaali kertoimet. Muutamia formuloita tarjoavia bookkereita joita ei ole mukana oddscheckerin vertailussa: 5dimes, 10bet, 12bet, 188bet, bet-at-home, betcris, betngo, betsafe, betsson, comeon, expekt, gamebookers, goldbet, jetbull, nordicbet, paf, pinnacle, sbobet, the greek, tipico, veikkaus
Kaikenlaisia tilastoja ja dataa - erinomainen apu vedonlyöntiin
Erilaisia tilastoja 1950-2014
Stats F1 tilastot
Huippunopeudet ja sektoriajat
Kaudella 2013
Viime kaudella Kiinan GP:n aika-ajoja leimasi nk. rengaspeli, kun kolme kuljettajaa – Jenson Button, Sebastian Vettel ja Nico Hülkenberg – taktikoivat itselleen mahdollisuuden startata kisaan kovemmalla rengasseoksella. Vettel tosin teki ratkaisevalla kierroksellaan ajovirheen, minkä vuoksi saksalainen jätti renkaitaan säästääkseen kyseisen kierroksen kesken. Kuitenkin Vetteliltä osattiin tämän tuleva rengastaktiikka tietäen odottaa vahvaa hyökkäystä tulevan kilpailun loppuvaiheissa. Paalupaikan nappasi Lewis Hamilton, jolle paalu oli ensimmäinen Mercedes-kuljettajana, Kimi Räikkönen ajoi jopa hivenen yllättäen toiseen lähtöruutuun. Epäonnistujiin kuului Mark Webber, jonka autosta loppui polttoaine aika-ajojen toisessa osiossa. Tästä johtuen australialainen joutui starttaamaan kisaan koko joukon viimeisenä.
Ferrarit aloittivat kisan erittäin vahvalla otteella. Hamilton joutui neljännen kierroksen alussa päästämään sekä Alonson että Massan ohitseen. Varikolla riitti vilskettä jo pari kierrosta tästä eteenpäin, kun suuri osa kärkiryhmästä kävi hakemassa uudet renkaat alleen. Kisan kärjessä ajoi tämän jälkeen Hülkenberg perässään Vettel, mutta saksalaiskuskit putosivat taaemmas käytyään varikolla. Mark Webberin murheellinen viikonloppu meni lopullisesti pilalle kisassa: ensin Webber kolaroi Jean-Eríc Vergnen kanssa, ja heti seuraavalla kierroksella varikkokäynnin jälkeen Webberin autosta irtosi toinen takapyörä. Myös Räikkönen otti yhteen kanssakilpailijan kanssa törmäten Sergio Perezin auton perään, välttyen kuitenkin kuin ihmeen kaupalla suuremmilta vaurioilta. Alonso puolestaan ratkaisi voiton itselleen kisan keskivaiheen huimalla vauhdillaan, voittaen kisan lopulta selvästi ennen Räikköstä. Vettel oli kisan loppuvaiheissa odotetun nopea haettuaan alleen pehmeämpää seosta olevat renkaat vain muutama kierros ennen maalia. Vettel hävisi taistelun kolmennesta sijasta Hamiltonille lopulta vain kolmen sekunnin kymmenyksen erolla. Jenson Button ajoi Vettelin tavoin kisan läpi kahdella pysähdyksellä, ja sijoittui McLaren-auton keskinkertaisen suorituskyvyn huomioon ottaen hienosti viidenneksi.
Tulokset 2013
Koodi: Valitse kaikki
Kiinan GP:n lopputulokset: varikkokäynnit
1. Fernando Alonso Ferrari 1.36.26,945 3
2. Kimi Räikkönen Lotus-Renault +10,168 3
3. Lewis Hamilton Mercedes +12,322 3
4. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +12,525 3
5. Jenson Button McLaren-Mercedes +35,285 2
6. Felipe Massa Ferrari +40,827 3
7. Daniel Ricciardo STR-Ferrari +42,691 3
8. Paul di Resta Force India-Mercedes +51,084 3
9. Romain Grosjean Lotus-Renault +53,423 3
10. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari +56,598 3
11. Sergio Perez McLaren-Mercedes +1.03,860 2
12. Jean-Eric Vergne STR-Ferrari +1.12,604 3
13. Valtteri Bottas Williams-Renault +1.33,861 3
14. Pastor Maldonado Williams-Renault +1.35,453 3
15. Jules Bianchi Marussia-Cosworth - 1 kierros 3
16. Charles Pic Caterham-Renault - 1 kierros 3
17. Max Chilton Marussia-Cosworth - 1 kierros 3
18. G.van der Garde Caterham-Renault - 1 kierros 3
Keskeyttäneet:
Nico Rosberg Mercedes
Mark Webber Red Bull Racing-Renault
Adrian Sutil Force India-Mercedes
Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari


Kuten 2000-luvulla järjestetyille F1-osakilpailuille on tunnusomaista, niin myös Kiinan GP:n ikimuistoisimmat hetket on lähes poikkeuksetta koettu vaikeissa olosuhteissa, toisin sanoen sateen sotkemissa kilpailuissa. Monella on tuoreessa muistissa varsinkin kausien 2009 ja 2010 kilpailut, joita sade sotki huomattavalla tavalla. Kaudella 2009 Kiinassa ajettiin erittäin sateisissa olosuhteissa, ja kilpailua leimasivat useat kuljettajien kokemat ulosajot ja spinnaukset märällä radalla. Kilpailu muistetaan myös Red Bull Racingin historian ensimmäisestä voitosta, jonka tallille toi Sebastian Vettel. Seuraavan kauden Kiinan GP oli jopa eriskummallinen näytelmä, jossa taktisen pelin merkitys vaihtelevien olosuhteiden takia korostui. Parhaiten haastavat sääolot hallitsi McLaren-talli ja etenkin Jenson Button, joka johdatti brittitallin kaksoisvoittoon.
Ehkä ne kaikkein muistettavimmat tapahtumat Kiinan osakilpailun verrattain lyhyestä historiasta liittyvät kuitenkin vuoden 2007 tapahtumiin. Tuon kisaviikonlopun piti olla Lewis Hamiltonille sinetti tämän sensaatiomaiselle debyyttikaudelle F1:ssä, sillä Hamiltonilla oli mahdollisuus varmistaa maailmanmestaruus kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Shanghaissa. Nuoren britin paalupaikka lauantain aika-ajoissa enteili satumaista viikonlopun huipennusta, mutta muutamista kierroksista sunnuntain kilpailussa muodostui kuin kohtalon isku vasten Hamiltonin kasvoja. Lukemattomille verkkokalvoille ovat piirtyneet muun muassa britin vaikeudet sateen jäljiltä kuivuvalla radalla, Ferrari-kuljettaja Kimi Räikkösen ohitus rimpuilevasta Hamiltonista, krominvärisen McLarenin juuttuminen kävelyvauhdista hiekalle. Kyseinen tapahtumaketjuhan avasi Räikköselle uudestaan mahdollisuuden nousta tuon kauden mestarustaisteluun, ja lopulta Räikkönen myös käytti mahdollisuuden hyväkseen rautaisella otteella. Tässä samaisessa Kiinan GP:ssä myös muuan Sebastian Vettel antoi näytön lahjakkuudestaan. Tuolloin vasta 20-vuotias Vettel ajoi verrattain kilpailukyvyttömällä Toro Rosso -autollaan neljänneksi.
Voitto on kahden kauppa. Rosberg oli Bahrainissa vähintäänkin yhtä nopea kuin Hamilton, lisäksi voitto taskussa aikaisemmilta vuosilta Kiinasta.