F1 Bahrainin GP 4.-6.4
Lähetetty:
F1 ennakon tarjoaa: http://formulafoorumi.com
Tapahtui edellisessä kisassa Malesiassa:
2014 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX

Bahrainin GP:tä voidaan pitää tyyppiesimerkkinä 2000-luvun uudesta F1-isännästä. Alkuvuonna 2004 valmistunut laaja moottoriratakompleksi on rakennettu isolla rahalla kasvavalle talousalueelle ja rata itsessään omaa varsin toimivat kilvanajolliset elementit. Harmillista kyllä, tapahtuma ei ole missään vaiheessa nauttinut järin suurta suosiota paikallisten asukkaiden, eikä muutenkaan fanien keskuudessa. Oma osansa nihkeästi sujuneeseen lipunmyyntiin on ollut maan epävakaalla poliittisella tilanteella, ja tästä johtuneiden riskitekijöiden takia kaudella 2011 Bahrainin osakilpailua ei ajettu ollenkaan.
Nimeä Bahrain International Circuit kantava rata ei varsinaisesti herätä kuljettajien keskuudessa suuria tunteita, vaikka rata onkin viime vuosina tarjonnut hyviä kamppailuja ja lukuisia ohituksia. Siihen nähden onkin jopa sääli, että radalta löytyy vain viisi katsomokokonaisuutta, joista radan keskiosan haastavia mutkayhdistelmiä on hyvin vaikea nähdä. Monet tahot ovat myös moittineet radan miljöötä tylsäksi, ja totta onkin ettei tv-kuvissakin taustalla näkyvä hiekka-aavikko ole se mielenkiintoisin paikka rata-autoilulle. Nyt ajettavaan osakilpailuun pyritään luomaan uusi jännityselementti, sillä kisan startti tapahtuu auringonlaskun aikaan, ja kisa päättyy iltapimeällä keinovalaistuksessa. Kenties tämän seikan avulla Bahrainin osakilpailu nousee lähivuosina arvostuksessa lähemmäs muita, perinteikkäämpiä osakilpailuja. Iltakilpailun pitäisi jonkin verran helpottaa rengaskuluman hallintaa, joka on viime vuosina noussut huomattavaan rooliin Sakhirin radalla ajetuissa kilpailuissa.
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Rata: Bahrain International Circuit
Sijainti: Sakhir, Bahrain
Radan pituus: 5,412 km
Kierroksia kisassa: 57 (308,405 km)
Rataennätys: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Pehmeä (keltainen) ja kova (oranssi)
DRS-alueet: Pääsuora ja mutkien 10-11 välinen suora
DRS-mittauspisteet: Ennen mutkia 10 ja 14
Radan viralliset kotisivut: Bahrain GP
Formula uutiset
Rataesittely onboard 2013 Nico Rosbergin paalupaikka kierroksella
Aikataulu (Suomen aikaa):
Perjantai 4.4.
1. harjoitukset: 14.00
2. harjoitukset: 18.00
Lauantai 5.4.
3. harjoitukset: 15.00
Aika-ajot: 18.00
Sunnuntai 6.4.
Kilpailu: 18.00
Sää Sakhirissa:
Accuweatherin sääennuste
Weather.com sääennuste
Metcheck sääennuste
Weatherspark sääennuste
Netweather sääennuste
Wunderground sääennuste
Englanninkieliset livestream-sivustot:
Vipbox Sports
LS Hunter
Drakulastream
Hahasport
SportLemon
First row sports
MyP2P
Vedonlyönti työkalut:
Oddschecker kerroinvertailu
Justbookies kerroinvertailu
Odds1x2 kerroinvertailu
Wincomparator kerroinvertailu
Puntersparadise kerroinvertailu
Valuechecker kerroinvertailu
Oddscheckerillä on laaja valikoima erilaisia vetomuotoja, ja viikonloppua kohden löytyy mitä erikoisempia vertailuja. Valitettavasti heillä on varsin niukasti peliyhtiöitä listassa. Huomaa että asetukset pitää muuttaa vasemmassa reunassa mikäli haluaa desimaali kertoimet. Muutamia formuloita tarjoavia bookkereita joita ei ole mukana oddscheckerin vertailussa: 5dimes, 10bet, 12bet, 188bet, bet-at-home, betcris, betngo, betsafe, betsson, comeon, expekt, gamebookers, goldbet, jetbull, nordicbet, paf, pinnacle, sbobet, tipico, veikkaus
Kaikenlaisia tilastoja ja dataa - erinomainen apu vedonlyöntiin
Erilaisia tilastoja 1950-2014
Stats F1 tilastot
Huippunopeudet ja sektoriajat
Vetomiehet veikkaa aika-ajoihin top3
Vetomiehet veikkaa kilpailuun top10 + keskeytysten määrä
Kaudella 2013
Viime kaudella ajettiin Kiinan GP:n jälkeen neljäntenä osakilpailuna. Aika-ajoissa Nico Rosberg näytti Mercedes-auton vauhdin ajaen paalupaikalle, saaden eturiviin rinnalleen Sebastian Vettelin. Force India -kuljettajat di Resta ja Sutil väläyttivät tallin hyvää alkukauden vauhtia ajettuaan aika-ajoissa sijoille seitsemän ja kahdeksan.
Kisan voittotaistosta ei muodostunut varsinaista jännitysnäytelmää, vaan jännittävimmät taistelut käytiin kärjen takana. Kolmanneksi ensimmäisissä mutkissa pudonnut Vettel hyödynsi kuitenkin nopeasti autonsa hyvän kisavauhdin, ja nousi nopeilla ohituksilla jo toisen kierroksen alkupuolella kärkeen. Fernando Alonsolla olisi kenties voinut olla edellytykset haastaa Vettel edes jollain tavalla, mutta hänen kisansa kaatui DRS-ongelmista johtuneisiin kahteen ylimääräiseen varikkokäyntiin. Lotus-kuljettajat Räikkönen ja Grosjean nousivat onnistuneiden strategioiden johdosta toiseksi ja kolmanneksi, mutta heistäkään ei ollut uhkaamaan selkeään voittoon suorastaan kruisaillutta Vetteliä. Paul di Resta ajoi suuren huomion ulkopuolella suorastaan erinomaisen kilpailun, ja oli pitkän aikaa kiinni jopa kolmannessa sijassa, joutuen kuitenkin lopulta Grosjeanin ohittamaksi. McLaren-kuljettajat Button ja Perez ottivat kisan aikana kovasti yhteen, ja Perezin aggressivinen ajo tuotti lähtökohtiin nähden suorastaan loistavan kuudennen sijan. Valtteri Bottaksella ei juuri ollut kisan jälkeen aihetta hymyyn, sillä nastolalainen oli vasta neljästoista häviten selkeästi myös tallitoverilleen Maldonadolle.
Tulokset 2013:
Vieläkö muistat?
Bahrainin GP:stä kertoo osaltaan hyvin paljon se, ettei osakilpailun historiasta varsinaisesti löydy ikimuistoisiksi luettavia tapahtumia. Sen sijaan Sakhirissa on monesti nähty yleisesti ottaen hyvä ja tapahtumarikas kisa, jossta ei kilpailumomenttia ole jäänyt puuttumaan.
Etenkin kauden 2006 kilpailu muistetaan useastakin eri asiasta. Kyseessä oli kauden avausosakilpailu, ja jo aika-ajoissa kävi selväksi että Ferrari oli jälleen huippuiskussa heikohkon edelliskauden jälkeen. Michael Schumacher starttasi kisaan paalupaikalta, ja tuo paalupaikka oli Schumacherille uran 65., millä hän nousi jakamaan kaikkien aikojen paalupaikkatilaston kärkisijaa Ayrton Sennan kanssa. Schumacher piti paikkansa startissa, saaden peräänsä hyvin neljännestä ruudusta startanneen Fernando Alonson. Kisan aikana miehet varsinaisesti ajoivat kilpaa toisiaan vastaan vain kerran toisten varikkopysähdysten yhteydessä, jolloin Alonson onnistui ottaa kärkipaikka haltuunsa lyhyen kamppailun jälkeen. Kisan loppuvaiheissa Schumacher ei enää kyennyt Alonsoa kunnolla haastamaan, joten näin espanjalainen löi alkutahdit toiselle peräkkäiselle mestaruudelleen hienolla voitolla.
Samassa kisassa Kimi Räikkönen esitti yhden F1-historian hienoimmista nousuista. Räikkösen aika-ajo meni pilalle takaripustuksen pettämisen takia, ja McLaren-kuljettaja joutui starttaamaan kisaan joukon hänniltä 22:sta lähtöruudusta. Räikkönen nousi pitkälti onnistuneen avauskierroksen ohitusten ja kisassa hyvin toimineen yhden pysähdyksen taktiikan ansiosta lopulta peräti kolmanneksi. Muistamisen arvoinen tapahtuma oli myös Williamsilla debytoineen Nico Rosbergin kilpailun kehityskulku. Rosberg menetti etusiipensä ensimmäisessä mutkassa osuttuaan Nick Heidfeldin kanssa yhteen, pudoten kauas pisteiltä. Rosberg kuitenkin esitti heti ensimmäisessä kisassaan komean ajosuorituksen nousten peräti seitsemänneksi, ja ajaen siinä sivussa kisan nopeimman kierroksen. Rosberg on kyseisellä suorituksellaan edelleen historian nuorin kisan nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja.


Koodi: Valitse kaikki
Malesian GP:n lopputulokset:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1.40.25,974
2. Nico Rosberg Mercedes +17,313
3. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +24,534
4. Fernando Alonso Ferrari +35,992
5. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +47,199
6. Jenson Button McLaren-Mercedes +1.23,691
7. Felipe Massa Williams-Mercedes +1.25,076
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1.25,537
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes - 1 kierros
10. Daniil Kvjat STR-Renault - 1 kierros
11. Romain Grosjean Lotus-Renault - 1 kierros
12. Kimi Räikkönen Ferrari - 1 kierros
13. Kamui Kobayashi Caterham-Renault - 1 kierros
14. Marcus Ericsson Caterham-Renault - 2 kierrosta
15. Max Chilton Marussia-Ferrari - 2 kierrosta
Keskeyttäneet:
Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault
Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari
Adrian Sutil Sauber-Ferrari
Jean-Eric Vergne STR-Renault
Jules Bianchi Marussia-Ferrari
Pastor Maldonado Lotus-Renault
Sergio Perez Force India-Mercedes



Bahrainin GP:tä voidaan pitää tyyppiesimerkkinä 2000-luvun uudesta F1-isännästä. Alkuvuonna 2004 valmistunut laaja moottoriratakompleksi on rakennettu isolla rahalla kasvavalle talousalueelle ja rata itsessään omaa varsin toimivat kilvanajolliset elementit. Harmillista kyllä, tapahtuma ei ole missään vaiheessa nauttinut järin suurta suosiota paikallisten asukkaiden, eikä muutenkaan fanien keskuudessa. Oma osansa nihkeästi sujuneeseen lipunmyyntiin on ollut maan epävakaalla poliittisella tilanteella, ja tästä johtuneiden riskitekijöiden takia kaudella 2011 Bahrainin osakilpailua ei ajettu ollenkaan.
Nimeä Bahrain International Circuit kantava rata ei varsinaisesti herätä kuljettajien keskuudessa suuria tunteita, vaikka rata onkin viime vuosina tarjonnut hyviä kamppailuja ja lukuisia ohituksia. Siihen nähden onkin jopa sääli, että radalta löytyy vain viisi katsomokokonaisuutta, joista radan keskiosan haastavia mutkayhdistelmiä on hyvin vaikea nähdä. Monet tahot ovat myös moittineet radan miljöötä tylsäksi, ja totta onkin ettei tv-kuvissakin taustalla näkyvä hiekka-aavikko ole se mielenkiintoisin paikka rata-autoilulle. Nyt ajettavaan osakilpailuun pyritään luomaan uusi jännityselementti, sillä kisan startti tapahtuu auringonlaskun aikaan, ja kisa päättyy iltapimeällä keinovalaistuksessa. Kenties tämän seikan avulla Bahrainin osakilpailu nousee lähivuosina arvostuksessa lähemmäs muita, perinteikkäämpiä osakilpailuja. Iltakilpailun pitäisi jonkin verran helpottaa rengaskuluman hallintaa, joka on viime vuosina noussut huomattavaan rooliin Sakhirin radalla ajetuissa kilpailuissa.
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Rata: Bahrain International Circuit
Sijainti: Sakhir, Bahrain
Radan pituus: 5,412 km
Kierroksia kisassa: 57 (308,405 km)
Rataennätys: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Pehmeä (keltainen) ja kova (oranssi)
DRS-alueet: Pääsuora ja mutkien 10-11 välinen suora
DRS-mittauspisteet: Ennen mutkia 10 ja 14
Radan viralliset kotisivut: Bahrain GP
Formula uutiset
Rataesittely onboard 2013 Nico Rosbergin paalupaikka kierroksella
Aikataulu (Suomen aikaa):
Perjantai 4.4.
1. harjoitukset: 14.00
2. harjoitukset: 18.00
Lauantai 5.4.
3. harjoitukset: 15.00
Aika-ajot: 18.00
Sunnuntai 6.4.
Kilpailu: 18.00
Sää Sakhirissa:
Accuweatherin sääennuste
Weather.com sääennuste
Metcheck sääennuste
Weatherspark sääennuste
Netweather sääennuste
Wunderground sääennuste
Englanninkieliset livestream-sivustot:
Vipbox Sports
LS Hunter
Drakulastream
Hahasport
SportLemon
First row sports
MyP2P
Vedonlyönti työkalut:
Oddschecker kerroinvertailu
Justbookies kerroinvertailu
Odds1x2 kerroinvertailu
Wincomparator kerroinvertailu
Puntersparadise kerroinvertailu
Valuechecker kerroinvertailu
Oddscheckerillä on laaja valikoima erilaisia vetomuotoja, ja viikonloppua kohden löytyy mitä erikoisempia vertailuja. Valitettavasti heillä on varsin niukasti peliyhtiöitä listassa. Huomaa että asetukset pitää muuttaa vasemmassa reunassa mikäli haluaa desimaali kertoimet. Muutamia formuloita tarjoavia bookkereita joita ei ole mukana oddscheckerin vertailussa: 5dimes, 10bet, 12bet, 188bet, bet-at-home, betcris, betngo, betsafe, betsson, comeon, expekt, gamebookers, goldbet, jetbull, nordicbet, paf, pinnacle, sbobet, tipico, veikkaus
Kaikenlaisia tilastoja ja dataa - erinomainen apu vedonlyöntiin
Erilaisia tilastoja 1950-2014
Stats F1 tilastot
Huippunopeudet ja sektoriajat
Vetomiehet veikkaa aika-ajoihin top3
Vetomiehet veikkaa kilpailuun top10 + keskeytysten määrä
Kaudella 2013
Viime kaudella ajettiin Kiinan GP:n jälkeen neljäntenä osakilpailuna. Aika-ajoissa Nico Rosberg näytti Mercedes-auton vauhdin ajaen paalupaikalle, saaden eturiviin rinnalleen Sebastian Vettelin. Force India -kuljettajat di Resta ja Sutil väläyttivät tallin hyvää alkukauden vauhtia ajettuaan aika-ajoissa sijoille seitsemän ja kahdeksan.
Kisan voittotaistosta ei muodostunut varsinaista jännitysnäytelmää, vaan jännittävimmät taistelut käytiin kärjen takana. Kolmanneksi ensimmäisissä mutkissa pudonnut Vettel hyödynsi kuitenkin nopeasti autonsa hyvän kisavauhdin, ja nousi nopeilla ohituksilla jo toisen kierroksen alkupuolella kärkeen. Fernando Alonsolla olisi kenties voinut olla edellytykset haastaa Vettel edes jollain tavalla, mutta hänen kisansa kaatui DRS-ongelmista johtuneisiin kahteen ylimääräiseen varikkokäyntiin. Lotus-kuljettajat Räikkönen ja Grosjean nousivat onnistuneiden strategioiden johdosta toiseksi ja kolmanneksi, mutta heistäkään ei ollut uhkaamaan selkeään voittoon suorastaan kruisaillutta Vetteliä. Paul di Resta ajoi suuren huomion ulkopuolella suorastaan erinomaisen kilpailun, ja oli pitkän aikaa kiinni jopa kolmannessa sijassa, joutuen kuitenkin lopulta Grosjeanin ohittamaksi. McLaren-kuljettajat Button ja Perez ottivat kisan aikana kovasti yhteen, ja Perezin aggressivinen ajo tuotti lähtökohtiin nähden suorastaan loistavan kuudennen sijan. Valtteri Bottaksella ei juuri ollut kisan jälkeen aihetta hymyyn, sillä nastolalainen oli vasta neljästoista häviten selkeästi myös tallitoverilleen Maldonadolle.
Tulokset 2013:
Koodi: Valitse kaikki
Bahrainin GP:n lopputulokset: varikkokäynnit
1. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 1.36.00,498 3
2. Kimi Räikkönen Lotus-Renault +9,111 2
3. Romain Grosjean Lotus-Renault +19,507 3
4. Paul di Resta Force India-Mercedes +21,727 2
5. Lewis Hamilton Mercedes +35,230 3
6. Sergio Perez McLaren-Mercedes +35,998 3
7. Mark Webber Red Bull Racing-Renault +37,244 3
8. Fernando Alonso Ferrari +37,574 4
9. Nico Rosberg Mercedes +41,126 4
10. Jenson Button McLaren-Mercedes +46,631 4
11. Pastor Maldonado Williams-Renault +1.06,450 3
12. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari +1.12,933 3
13. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1.16,719 3
14. Valtteri Bottas Williams-Renault +1.21,511 3
15. Felipe Massa Ferrari +1.26,364 4
16. Daniel Ricciardo STR-Ferrari - 1 kierros 3
17. Charles Pic Caterham-Renault - 1 kierros 3
18. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari - 1 kierros 4
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth - 1 kierros 4
20. Max Chilton Marussia-Cosworth - 1 kierros 4
21. Giedo van der Garde Caterham-Renault - 2 kierrosta 5
Keskeyttänyt:
Jean-Eric Vergne STR-Ferrari


Bahrainin GP:stä kertoo osaltaan hyvin paljon se, ettei osakilpailun historiasta varsinaisesti löydy ikimuistoisiksi luettavia tapahtumia. Sen sijaan Sakhirissa on monesti nähty yleisesti ottaen hyvä ja tapahtumarikas kisa, jossta ei kilpailumomenttia ole jäänyt puuttumaan.
Etenkin kauden 2006 kilpailu muistetaan useastakin eri asiasta. Kyseessä oli kauden avausosakilpailu, ja jo aika-ajoissa kävi selväksi että Ferrari oli jälleen huippuiskussa heikohkon edelliskauden jälkeen. Michael Schumacher starttasi kisaan paalupaikalta, ja tuo paalupaikka oli Schumacherille uran 65., millä hän nousi jakamaan kaikkien aikojen paalupaikkatilaston kärkisijaa Ayrton Sennan kanssa. Schumacher piti paikkansa startissa, saaden peräänsä hyvin neljännestä ruudusta startanneen Fernando Alonson. Kisan aikana miehet varsinaisesti ajoivat kilpaa toisiaan vastaan vain kerran toisten varikkopysähdysten yhteydessä, jolloin Alonson onnistui ottaa kärkipaikka haltuunsa lyhyen kamppailun jälkeen. Kisan loppuvaiheissa Schumacher ei enää kyennyt Alonsoa kunnolla haastamaan, joten näin espanjalainen löi alkutahdit toiselle peräkkäiselle mestaruudelleen hienolla voitolla.
Samassa kisassa Kimi Räikkönen esitti yhden F1-historian hienoimmista nousuista. Räikkösen aika-ajo meni pilalle takaripustuksen pettämisen takia, ja McLaren-kuljettaja joutui starttaamaan kisaan joukon hänniltä 22:sta lähtöruudusta. Räikkönen nousi pitkälti onnistuneen avauskierroksen ohitusten ja kisassa hyvin toimineen yhden pysähdyksen taktiikan ansiosta lopulta peräti kolmanneksi. Muistamisen arvoinen tapahtuma oli myös Williamsilla debytoineen Nico Rosbergin kilpailun kehityskulku. Rosberg menetti etusiipensä ensimmäisessä mutkassa osuttuaan Nick Heidfeldin kanssa yhteen, pudoten kauas pisteiltä. Rosberg kuitenkin esitti heti ensimmäisessä kisassaan komean ajosuorituksen nousten peräti seitsemänneksi, ja ajaen siinä sivussa kisan nopeimman kierroksen. Rosberg on kyseisellä suorituksellaan edelleen historian nuorin kisan nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja.