Tänään on 22.06.2018, 04:57.

Ralli, MM + Monte-Carlo

Yksilölajit, muut palloilulajit (salibandy, pesäpallo jne.), moottoriurheilu...
Vastaa Viestiin
Portillo
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: 23.07.2003, 19:21

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: 100.00%

Panosten ka: 10.00 yks.

Vetoja: 1

Pisteitä: 73
Paikkakunta: Helsingin mlk

Ralli, MM + Monte-Carlo

Viesti Kirjoittaja Portillo »

Pari vihjettä Unibetille:

WRC Drivers Championship 2004
Kuka voittaa?
Loeb, S 2.60

Loeb lähtee ennakkosuosikkina kauteen. Enää Loeb ei ole pelkästään asfalttispesialisti, vaan hän pystyy taistelemaan voitoista myös soralla, josta osoituksena kakkossijat Australiasta ja Walesista. Citroen lähtee kauteen viime kauden autolla, joka on edelleen sarjan luotettavin auto. Uusi kehitysversio Xarasta on tulossa luultavasti kauden neljänteen kisaan(U-Seelanti).

Leobin ykköshaastajaksi uumoilen Fordin Markko Märtiniä. Ford on ehkäpä sarjan nopein auto, mutta luotettavuuden täytyy parantua huomattavasti, mikäli Märtin aikoo taistella loppuun asti MM:sta. Märtin on osoittanut olevansa nopea sekä soralla että asfaltilla.

Peugeot lähtee kauteen täysin uudella autolla, joka on testeissä osoittautunut vanhaa 206WRC:tä nopeammaksi. Uuden auton kanssa on kuitenkin riskinsä, kuten viime kaudella Fordista huomattiin. Luotettavuus onkin avainsana Grönholmin MM:ta ajatellen. Grönholm on haastatteluissa vakuuttanut motivaation olevan huipussaan, mutta alkukaudella on iso merkitys, sillä jos muutamassa ensimmäisessä kisassa ei tulosta tule, katoaa Grönholmin ajosta iloisuus ja typeriä ulosajoja viime vuoden tapaan sattuu.

Hallitseva mestari Petter Solberg jäi Subarulle yksin Mäkisen lopetettua. Solberg on avoimesti myöntänyt Mäkisen olleen merkittävä apu hänen viime kauden menestykselleen. Myös täksi kaudeksi Solberg olisi halunnut kokeneemman McRaen tallikaverikseen Hirvosen sijaan. Subaru ei autona vedä vertoja Fordille, Citroenille tai Peugeotille. Sateella Subaru saa renkaistaan(Pirelli) suuren edun muihin talleihin(Michelin). Solberg on kuskina vahvempi soralla kuin asfaltilla, ja mies-miestä vastaan tilanteissa MM-sarjan ehdoton ykkönen.

Carlos Sainz hyötyy nykyisestä pistelaskutyylistä eniten. Sainzin vahvuus on luotettavuus, ja kun alta löytyy vielä sarjan luotettavin auto Citroen, taistelee Sainz tänäkin vuonna mitaleista. Nopeudessa takkiin tulee nuoremmilta jo selvästi.

~%-arviot:
Loeb 43%
Märtin 17%
Grönholm 17%
Solberg 15%
Sainz 8%

Muiden kuskien mahdollisuudet yhteensä ovat 0,353543%.

Monte Carlo Rally - Winner
Kuka voittaa?
Loeb, S 1.95

Monte-Carlossa on vain yksi suosikki, Sebastian Loeb. Kahtena edellisvuonna Loeb on ollut ajamalla nopein, mutta vuonna 2002 Loeb hylättiin kuitenkin väärään aikaan tapahtuneesta renkaanvaihdosta. Viime vuonna Loeb joutui ajamaan ensimmäisen päivän isolla numerolla, jonka vuoksi kärsi edellä ajaneiden autojen leikkaamasta lumesta. Nyt Loeb pääsee reitille toisena, eikä tuokaan ole enää haittana.
Sainz on kokemuksensa ja luotettavuutensa ansiosta Monten kakkossuosikki, joten "Citikalla" on oiva mahdollisuus ottaa kaksoisvoitto viime vuoden kolmoisvoiton jatkeeksi.
Grönholm ei koskaan ole pitänyt Montesta, ja nyt alla on siis uusi auto, jonka luotettavuus on iso kysymysmerkki.
Solberg ei ole parhaimmillaan asfaltilla, eikä jostain syystä myös lumella, jota tähän aikaan reitillä paikoitellen on paljonkin.
Märtin on potentiaalinen yllättäjä, mikäli malttaa ajaa välillä rauhallisesti. Nopeus hänellä riittää kyllä muille -ei Loebille.

%-arviot:
Loeb 61%
Sainz 12%
Märtin 10%
Grönholm 8%
Solberg 7%
Muut 2%

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


TJ
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 30.11.2003, 02:18
Pisteitä: 14

Viesti Kirjoittaja TJ »

Hyvää analyysiä, mutta tuosta Loebin noin suuresta suosikkiasemasta olen eri mieltä. Toki Loeb on montessa ennakkosuosikki mutta itse saan tälle alle 50 prosenteiksi. En tässä jaksa sen tarkemmin puida asiaa, mutta harvemmin rallissa ylivoimaisimmallekaan kuskille voi antaa yli 50 pistettä arvioksi, puhumattakaan 60 prosentista.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


GWS
Avatar
Jäsen
Viestit: 1434
Liittynyt: 26.08.2003, 12:29

Tuotto: +21.19 yks.

Palautus%: 100.57%

Panosten ka: 3.36 yks.

Vetoja: 1097

Pisteitä: 1156
Paikkakunta: Esbå

Viesti Kirjoittaja GWS »

Jep, hyvältä kuulostavaa analyysiä. Veikkauksella tällä hetkellä tarjolla Loebin mestaruudesta 3.4:n pinnassa olevaa kerrointa, saa nähdä pysyykö tuolla tasolla. Varteenotettava vaihtoehto kuitenkin jos tuota aikoo pelata.

Mites Duvalin mahdollisuudet Montessa? Alla kuitenkin sama Ford kuin Märtinilläkin ja on ollut ainakin suhteellisen nopea asvaltilla ja omaa kohtuullisesti kokemustakin Montesta. Kai sentään enemmän kuin tuo muiden 2%? Panizzikin näkyy olevan listoilla, mutta autona taitaa olla joku yksityistallin auto eikä nopeuskaan tahtonut enää viime kaudella riittää.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


RaahenTiikeri
Jäsen
Viestit: 124
Liittynyt: 22.01.2004, 17:18
Pisteitä: 16
Paikkakunta: keski suomesta.Uskokaa pois.

Viesti Kirjoittaja RaahenTiikeri »

Sainzinkin maailman mestaruuskertoimen kehitystä kannattanee seurailla.Pisempi kausi,luotettava auto jne.Luulisi suosivan tasaisesti pisteitä ajavaa kuskia.Tosin maailman mestaruus ehkä kuitenkin vaatii hienoista epäonnea suurimmille mestarisuosikeille?
Osallistukaa ihmiset yle rallimestari kilpailuun.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


hyde
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 29.08.2003, 16:14
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Jkl:n mlk

Viesti Kirjoittaja hyde »

Pahville voi vedellä hedareita, muista toimistoista en vielä tiedä, mutta tässä kertoimia.

Moottoriurheilu
Rallin MM
790 Monte Carlo, paras kahdesta
Loeb Sébastien (FRA) Citroen Grönholm Marcus (FIN) Peugeot 1.55 2.15 23.01.04 08:45
791 Monte Carlo, paras kahdesta
Solberg Petter (NOR) Subaru Märtin Markko (EST) Ford 1.60 2.10 23.01.04 08:45
792 Monte Carlo, paras kahdesta
Sainz Carlos (ESP) Citroen Panizzi Gilles (FRA) Mitsubishi 1.35 2.70 23.01.04 08:45
793 Monte Carlo, paras kahdesta
Loix Freddy (BEL) Peugeot Hirvonen Mikko (FIN) Subaru 1.75 1.85 23.01.04 08:45

--------------------------------------------------------------------------------

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Portillo
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: 23.07.2003, 19:21

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: 100.00%

Panosten ka: 10.00 yks.

Vetoja: 1

Pisteitä: 73
Paikkakunta: Helsingin mlk

Viesti Kirjoittaja Portillo »

TJ kirjoitti:Hyvää analyysiä, mutta tuosta Loebin noin suuresta suosikkiasemasta olen eri mieltä. Toki Loeb on montessa ennakkosuosikki mutta itse saan tälle alle 50 prosenteiksi. En tässä jaksa sen tarkemmin puida asiaa, mutta harvemmin rallissa ylivoimaisimmallekaan kuskille voi antaa yli 50 pistettä arvioksi, puhumattakaan 60 prosentista.
Tarkkoja arvioita on vaikea määrittää, mutta itse mietin asiaa tältä kannalta: sama kilpailu toistetaan esim. 10 kertaa tästä lähtökohdasta. Näistä kymmenestä rallista Loebin voitto neljään tai viiteen on mielestäni liian vähän, sillä ilman teknisiä murheita Loeb tuskin saa kovin tiukkaa vastusta. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, Monte ei kuulu kenenkään Loebin vahvimman haastajan lempiralleihin.
GWS kirjoitti:Mites Duvalin mahdollisuudet Montessa? Alla kuitenkin sama Ford kuin Märtinilläkin ja on ollut ainakin suhteellisen nopea asvaltilla ja omaa kohtuullisesti kokemustakin Montesta. Kai sentään enemmän kuin tuo muiden 2%? Panizzikin näkyy olevan listoilla, mutta autona taitaa olla joku yksityistallin auto eikä nopeuskaan tahtonut enää viime kaudella riittää.
Duval osoitti viime kaudella pystyvänsä ajamaan KUIVALLA asfaltilla jo kärjen tahdissa. Monte-Carlo poikkeaa kuitenkin normaali asfalttirallista huimasti. Vuorilla ajettaessa aurinko saattaa paistaa vuoren toiselle rinteelle, joka on tällöin kuivaa asfalttia. Vastainen puoli taas saattaa olla lumen ja jään peitossa, mikä tekee rengasvalinnasta erittäin kinkkisen. Kokemus on valttia rengasvalinnoissa, ja kokemuksessa Duval häviää muille kärkikuljettajille, Hirvosta lukuunottamatta. Vihjeeni koskee kilpailun voittoa, ja Duvalin voittaakseen tarvitsee paljon epäonnea viideltä kärkikuljettajalta. Nopeudessa hän häviää heistä jokaiselle pitkässä juoksussa. Veikkaukselle Superkaksariin Duval saattaa olla hyväkin veto kakkossijalle kerrointa nostattamaan.
Panizzi on liikkeellä Mitsubishin tehdasautolla. Mitsubishi siis palaa MM-sarjaan vuoden tauon jälkeen uudella autolla, joka on vielä pahasti kesken. Mitsulla on tietääkseni autolle kolmen vuoden kehitysprojekti, joka on vasta alkutaipaleella. Lisäksi Panizzi ei ole enää sama kuljettaja kuin kaudella 2002. Viime kaudella kuivalla asfaltilla hänestä ei ollut enää Loebille, Märtinille ja kumppaneille vastusta. San Remossa & Kataloniassa Panizzin onni oli sade, joka nosti hänet korkealle tulosluettelossa. Voittoon Montessa Panizzi tarvitsee muiden epäonnistumista.

Noista Paffin kohteista Solberg-Märtin on vähintään 50-50, nostaisin jopa Märtinin suosikiksi, joten 2,10 on mainio kerroin.


Edellämainitut ovat minun mielipiteitäni, vastaan saa väittää -ja kuuluukin väittää. Hyvä että tänne saatiin keskustelua rallista, eikä mennyt monologiksi :wink: !

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


kit
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 14.09.2003, 12:49
Pisteitä: 9

Viesti Kirjoittaja kit »

Joo, ihan hyvää analyysiä, mutta otetaanpa hieman realismia mukaan tuohon Loebin voittotodennäköisyyteen Monte Carlossa, sillä kuten edellä jo todettiin se on pahasti yläkantissa. Sitikka-miehet Loeb ja Sainz ovat MM-sarjan varmimpia auton maaliin tuojia, mutta heilläkin pitkänajan keskeytyskeskiarvo on n. 20%. Monte Carlo on vaikeitten sääolosuhteidensa vuoksi vielä keskimääräistä keskeytysherkempi kisa, joten varovaisestikin arvioiden Loeb keskeyttää kerran neljästä. Playitin kertoimista laskettu arvio Loebin keskeytykselle on peräti 30%, mikä on minustakin liikaa. Toiseksi, toisin kuin formuloissa, rallissa täytyy lisäksi ottaa huomioon eräänlaisen "megamokan" mahdollisuus. Tarkoitan sillä sellaista usean minuutin ongelmaa, joka ei aiheuta keskeytystä, mutta jonka johdosta voittomahdollisuudet valuvat hukkaan. Formuloissahan tällaisessa tilanteessa auto lykätään pilttuuseen, mutta kolmen päivän rallissa mekaanikot saavat näyttää taitojaan, ja jäännöspisteiden toivossa auto pyritään ajamaan maaliin vaikka sitten vartti kärjen takana. Usein tällainen ongelma aiheutuu ulosajosta, mutta joskus myös tekniikan pettämisestä. Tällaisten ongelmien todennäköisyyttä ei löydy suoraan tilastoista, mutta itse olen päätynyt kymmenien rallien pikisaikoja läpikäytyäni siihen, että niitä esiintyy suunnilleen yhtä paljon kuin keskeytyksiä. Jos Loebin tapauksessa asiaa pyöristetään vähän alaspäin, niin voidaan arvioida, että Loeb ajaa maaliin ilman minuuttiluokan ongelmia n. 55%:n todennäköisyydellä. Tuosta luvusta pitää sitten tietysti vähentää vielä se mahdollisuus, että Loeb ajamalla häviää jollekulle, käytännössä Bosselle, Sainzille, Solbergille tai Märtinille. Vertailun Bossea vastaan tekee erityisen vaikeaksi uuden Pösön nopeuden arviointi. Tänään siitä saatiin vähän viitteitä Bossen oltua shakedownin nopein. Vaikkei Pösö olekaan aikoihin pärjännyt Montessa, voisi olettaa, että 307 soveltuu sinne suht. hyvin. Auton painopistettä on saatu alaspäin, mikä parantaa ajettavuutta asfaltilla. Suuri kysymysmerkki on nelilovinen vaihdelaatikko, jonka kilpailukykyisyys on arvailujen varassa. Monten syheröissä laatikolla käydään ahkerasti, joten täällä jos jossain ajansäästöä ja myös laatikon kestoa olisi saavutettavissa. Mikäli taas reitillä on paljon lunta, on se varmasti Bossen etu. Subaruun verrattaessa suurin tuntematon muuttuja on eri rengasmerkki. Sopivissa olosuhteissa Solberg saattaa olla voittamaton jo pelkän rengasedun turvin. Ylipäätäänkin rengasvalinta on ennalta arvaamaton, mutta hyvin merkityksellinen muuttuja, joka latistaa väkisinkin suosikin prossia. Mikä sitten kaikenkaikkiaan on todennäköisyys sille, että Loeb ajamalla häviää jollekulle? Vastauksia löytyy varmasti yhtä monia kuin arvaajiakin, eikä siihen juurikaan ole mutua parempaa menetelmää olemassa. Vanhoja rallituloksia voi tietysti käydä läpi, mutta merkittävää otosta niistä ei kerry. Itse voisin tässä tilanteessa kuvitella, että joku 60% voisi olla lähellä totuutta, jolloin koko rallin voitto-tn Loebille olisi n. 35%. Pitkin hampain voisin venyä vielä aina 80%:iin asti, jolloin voitto-tn olisi 45%, mutta en missään tapauksessa siitä yli.

Ja jotta tähän viestiin nyt joku vihjeentynkäkin sisältyisi, niin Mitsuja vastaan voi vedellä melkein millä kertoimella hyvänsä. Uuden auton testaus on jäänyt aivan retuperälle, ja edes jommankumman WRC-auton maalintulo olisi pieni ihme. Aamun shakedownissa Panizzi hävisi 20 sekkaa ja Galli 40 sekkaa Bosselle vajaan 10 kilsan pätkällä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Portillo
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: 23.07.2003, 19:21

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: 100.00%

Panosten ka: 10.00 yks.

Vetoja: 1

Pisteitä: 73
Paikkakunta: Helsingin mlk

Viesti Kirjoittaja Portillo »

Shakedownin ajoista liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä on turha tehdä. Bensamäärissä voi olla isojakin eroja kuskin riskinottokyvyn lisäksi. Tietenkään kukaan ei lähde hölmöilemään ajamalla liian kovaa.
Myönnän, että Loebin %-arvio on todella rohkea. Ralliin %-arvion määrittäminen on erittäin vaikeaa juuri kit:n mainitsemista syistä. Kausi 2004 on ensimmäinen täysi kausi, johon pyrin jonkunlaisia tn-arvioita määrittämään. Jalkapalloonkin ensimmäiset %-arviot syntyivät viime kauden Veikkausliigaan, joten olen suht kokematon tn-arvioiden määrittämisessä. Kannattaa suhtautua siis suurella varauksella prosentteihin, jota ulostan :wink: . Rallista sen sijaan tietoa on itsellä n. viideltä edelliskaudelta, sekä suhteiden kautta viimeisen 20 kauden ajalta, joten laji kokonaisuudessaan on tuttu.

Centrelle:
Rally Of Monte Carlo - Winner - LOEB, Sebastian (Citroën) Win 2,10 (8/10)
Rally Of Monte Carlo - Race Head To Heads - MÄRTIN v SOLBERG - MÄRTIN, Markko (Ford) Win 2,00 (5/10)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


TJ
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 30.11.2003, 02:18
Pisteitä: 14

Viesti Kirjoittaja TJ »

Sanokaa jos olen väärässä mutta...

Hirvonen - Loix 2/1,85/60%

Jos Peugoeot kestää niin Hirvonen jää kyllä selvästi kokeneemman Loixin jalkohin..

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Erektori
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 25.01.2004, 02:10
Pisteitä: 0

Rallin MM Loebille

Viesti Kirjoittaja Erektori »

Centrebetiltä saa 3.25 Loebille rallin MM-sarjan voitosta.

Siellä ei ole vielä reagoitu Grönholmin hylkäämiseen Kyproksella.

Centren pelilistasta:
GRÖNHOLM, Marcus (Peugeot) 34pts 3.00
SOLBERG, Petter (Subaru) 26pts 3.25
LOEB, Sebastian (Citroën) 33pts 3.25
MÄRTIN, Markko (Ford) 32pts 3.50

Nythän Loeb johtaa 35 pisteellä, Märtin 34, Solber 28 ja Grönholm 24.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu Vedonlyönti”