Taika kirjoitti:...Kotiutusten sössiminen on/olisi niin viimeinen bookkerin/reitten virhe, että sitä ne ei tee kuin äärimmäisessä katastrofi/pakkotilanteessa. Se kertoo sen, että toiminta on finito. Muutaman päivän saakin kestää, turha siitä on itkeä. Ja jos toiminta on siinä mallissa, että kotiutukset eivät enää toimi, niin keskustelu esim. täällä on jo turhaa.
Mä ainakin mielelläni kiinnitän huomioni jo paljon ennen tollasia mahdollisia ongelmia bookkerin yleiseen toimintaan. Asenteeseen ja resursseihin hoitaa oikeita ongelmia. Kuten esim. toimimatonta saittia, katoavia dokumentteja jne. jne. Kaikki ne kertoo jotain firman yleisestä moraalista ja siitä miksi ne ovat markkinoilla. Tämäkin olisi näin vanhemman valtiomiehen näkökulmasta isomman saarnan paikka, ehkä joskus jaksan... ...ennen bookkerit olivat välittämässä vetoja, palvelemassa asiakkaitaan. Nykyään kaikista uusista pop-up tyylisistä kuin sieniä sateella kasvavista mitä ihmmeellisemmän nimisistä "vedonvälittäjistä" tulee mieleen, että ne on laitettu pystyyn vain jotain bonuskikkailua ja uus-asiakkaiden kertarahastusta varten. Voittavat saavat heti panaanin käteen. Ja sitten taas uus firma pystyyn ja sama paistien kalastus ties millä kikoilla. njoo, ei tämä nyt välttis liity Veikkaushuoneeseen, olisi ihan oman tarinapaikkansa väärti... .
Sori nyt ensinnäkin viestieni pieni määrä. Ikää mulla kuitenkin kohta puoli vuosisataa, asiakaspalvelutyössä olen aloittanut 10-vuotiaana ja asiakaspalvelun johtajahommissa ollut 25 v.
Sori myöskin, että en tiedä, mistä tämä Taikan ja Turbon nokittelu on alkanut, enkä viitsi sitä historiasta kaivaa.
Mutta mun elämänkokemuksella tuo Taikan ylläoleva on ihan täyttä asiaa. Näinhän tämä kuvio menee. Nettibookkerien erottautumiskeinot (säilyäkseen kilpailussa) ovat melko harvalukuiset.
- ensimmäisenä tuijotetaan tietysti kertoimia (= palautusprosenttia). Tämän nykypäivän markkina painaa aina vain tasaisemmaksi. Ennen vanhaan nämä firmat tekivät tulosta onnistuneella kerroinlaskennalla. Mutta onko se enää tänä päivänä mahdollista? Saitilla on kavereita, jotka osaavat antaa hyvinkin tarkan vastauksen tämän päivän bookkerin tuloksentekokyvystä suhteessa kerroinlaskentaan. Kuinka paljon tästäkin on jo ulkoistettu?
En tiedä Maltan yms. lainsäädännöstä yhtään mitään. En tiedä, mitä vedonlyöntifirman perustaminen vaatii. Mutta saattaa olla, että vieläkin sinne tulee yrittäjiä, jotka kuvittelevat tämän automaattiseksi kultakaivokseksi. Kun sitten arkipäivä iskee naamaan, niin tingitään resursseista?
- tulisiko toisena sitten toiminnan sujuvuus. Sivujen toimivuus, vakaus, nopeus. Aspan toimivuus, saavutettavuus, nopeus yms. Ja tietenkin, mitä enemmän tähän laitetaan rahaa, sen paremmin se YLEENSÄ sujuu. Ja täältä myös ensimmäisenä säästetään.
Ja nyt sitten ollaan noissa Taikan mainitsemissa signaaleissa. Jos täällä sakkaa, tarkoittaa se jotain huonoa. Huonoa tuloksentekoa, huonoa johtamista, välinpitämättömyyttä asiakkaista. Alamäkeä. Toki minimiin tingitty asiakaspalvelu voi olla myös kilpailukeino. Mutta tämän on tietysti näyttävä tuotteen hinnassa. Bookkerin tapauksessa kertoimissa.
Ja jos kotiutuskaan ei toimi, niin sitten paskat ovat housuissa.
- luotettavuus ja limiitit tietenkin merkkaavat myös. Aika piankin sen jälkeen, kun pää on saatu auki ja puhutaan muistakin kuin euron panoksesta. Mutta mielestäni tämän päivän tarjonnalla ei tänne asti asiakassuhteessa edes päästä, jos nuo kaksi yllämainittua eivät toimi.
Siinä mielessä tämä täysin OT, että minulla ei ole tiliä Veikkaushuoneella, ei minkäänlaisia sidoksia sinne, eikä minkäänlaisia kokemuksia. Ei hyviä eikä huonoja. Sori myös tästä.
