JussiQ kirjoitti:Onko tuosta kahden peräkkäisen voiton todennäköisyyden eroavaisuudesta normaalipeliin jotain tilastofaktaa tarjolla? Koska jos vaikka heität nopalla kutosen, niin ei se kutosen arvio tosiaan seuraavalla heitolla ole yhtään sen pienempi, vaikka se viimeksi jo tulikin. (toki tuon tiesit, kunhan kirjoitin

) Mutta peliin palatakseni, niin itse en maalaisjärjellä keksi miten tämä matsi olisi Anaheimille jotenkin vaikeampi, koska ekassa matsissa saivat tärkeän avausvoiton. Mikäli olisivat sen hävinneet, niin tässä olisikin sitten ollut selvä henkinen etu Ottawalle. Jos laskisin NHL:ää, niin en todennäköisesti juuri muuttaisi avauspelin arviota tähän otteluun, jos johonkin suuntaan, niin 1%-yks voittaneelle, eli Anaheimille, joka myös vaikutti kaukalossa joukkueista vahvemmalta mm. Tenkratin mainitsemien asioiden takia.
Onhan tuosta kahden peräkkäisen voiton ottamisesta tarjolla koko Pohjois-Amerikan ammattilaisliigojen historia osoitteessa
http://www.whowins.com/
Ja se nimenomaan tukee Tenkratin ja sinun kirjoittamaasi. Jos voittaa ensimmäisen pelin kotona, mahdollisuudet eivät tilastollisesti jää seuraavan pelin voittamiseen alle 64 prosentin. Kotiedussa kyse ei ole niinkään kotiyleisöstä, vaan monesta muusta tekijästä. Sellaisia ovat tällä kertaa mm. aikavyöhyke-etu (Anaheimin ja Ottawan välillä on kolmen tunnin aikaero. Ottawa toki on ollut Anaheimissa myös välipäivät) sekä paljon mainittu Ottawan riippuvuus ykkösestään, jonka Anaheim onnistui hyvin pimentämään kotijoukkueen määrätessä sen, minkä kentän se heitää vastustajan kenttää vastaan.
Kaikista näistä tekijöistä voisi laskea ja/tai arvioida, että Anaheim pelin vie vähintään Tenkratin prosentein. Jotenkin vaan itsestäni tuntuu muutaman takavuosien finaalien toistuminen: joukkueet ovat niin umpitasaiset, että voittojakin vedellään vuorotahtiin. Mutta en ole lainkaan varma näkemyksestäni ja jos prosentteja katsotaan, itselläni oli ekassa 59 Anaheimille ja sillä sai kivasti peliä. Nyt se on 56 Anaheimille ja silläkin saisi peliä - mutta en pelaa.
Aiemminkin olen esittänyt täällä näkemykseni siitä, miksi voittajan prosentteja pitäisi usein vähentää playoffeissa. Ja vähentänyt kanssa. En tiedä onko se oikea tapa, mutta joskus siihen päädyin ja onhan se toiminut vuosien varrella. Sitten on kokonaan toinen asia sellainen tilanne, jossa hävinnyt joukkue oli yksinkertaisesti huono tavalla tai toisella. No, peli oli vielä pari minuuttia ennen loppua tasan ja kahden erän jälkeen Ottawalle, joten paha mennä sanomaan niiden huonosti pelanneen. Anaheimissa en itse ainakaan odottanut Ottawan dominoivan mitään muuta kuin ylivoimapeliä, joten siihen nähden saavutus oli hyvä. Ja uskon, että pystyvät parantamaan.
Ja ehkä minun osaltani on myös kyse siitä, että olen historian, kassan ja kantapään kautta oppinut sen, että suosikin pelaaminen playoffeissa ei kannata pitkässä juoksussa ja itse pelasin Anaheimia jo viime kohtaamisessa. Nyt ei tunnu samalta kun näki joukkueet ja niiden välisen eron. Se on mielestäni pienempi kuin mitä mm. mediassa esitellään. Ennakkoon kaiketi oli selvää, että Anaheim voittaa kotonaan laukaukset, taklaukset ja on hallitseva osapuoli pelin virtauksissa.
Minikommentit